100 % Biogas försäljningsargument!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Peter F
Posts: 9
Joined: 2012-03-24, 11:51

100 % Biogas försäljningsargument!

Post by Peter F »

Miljöskäl var avgörande för mig/oss vid valet att köpa gasbil. Jag strävar därför efter att hitta så hög kvalitet = hög inblandning av eller helst 100% biogas när jag tankar. Har dock upptäckt att det inte alltid är så lätt (är bosatt i Skåne och kör mest där och på västkusten) eftersom leverantörerna inte lyfter fram det så tydligt eller tom gör det svårt att se i förväg. Och det är ju då man vill veta, när man väl är på tankstället har man ofta behov av gas och är inte så pigg på att leta vidare.

På Eon:s webbkarta och app med tankstationer för fordonsgas finns det utsatt men måste man klicka på varje station för sig för att hitta om det är Biogas 50 (50 % biogas) eller Biogas 100 (100 % biogas). FordonsGas Sverige AB skiljer på gas med beteckningen km (100 % biogas) och km+ (50% biogas). Vilket som finns på respektive tankställe kan man dock inte se i förväg (har också bekräftats från deras infoavdelning via email). Och på Gasbilen.se hittar jag inte heller någon info om gaskvalitet/andelen biogas.

Vet någon vad är skälet till detta? Är alla bara intresserade av priset? Eller vill branschen inte skapa en intern konkurrens i frågan? Det föredömliga exemplet är ju NSR i Helsingborg som säljer ren biogas mycket billigare än alla andra!

Peter F (Passat Ecofuel)
guaruska

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by guaruska »

Hej.
Min politiska uppmaning är att bojkotta Fordonsgas. För det första har de skyhöga priser, för det andra stämmer inte längre deras beteckningar km och km+ som de dessutom upphört med (står på deras hemsida), detta för att de tillsätter gas med ett högre energiinnehåll till biogasen för att klassa den som km+ och därmed höja priset. Har tankat ett fåtal gånger (innan min bojkott tog fart och p g a behov) med naturgas men jag har kommit längst med biogas i tanken: 478 km (max är 360 enligt spec för bilen).
Utöver Eons deklaration är det sällsynt. På Fordonsgas kan du teckna det gröna avtalet vilket innebär att de kör in lika mycket biogas i ledningarna som du tankar, men det är ju ingen garant för att du förbränner biogas när du kör (ungefär som när man köper miljömärkt el, men ändå inte). Skaffar du deras kort får du dessutom 15 öre rabatt per kubik, men det hjälper föga när det kostar över 16 kr per kubik.
Däremot är det större chans att få biogas i tanken utanför själva kusten-gasledningen går längs kusten från Norge till Danmark, eller tvärtom. Men för det mesta är det inte deklarerat på tankställena om det är biogas, eller blandgas. Det är biogas så länge de har, men om efterfrågan är för stor så kanske inte biogasen räcker och då tillsätter de naturgas för att klara tillgången.
Jag tankar för det mesta i Borås, 12,80 kr/kubik, och skaffade gasbil främst av 3 anledningar: miljövänligaste alternativet (elbilarnas batteri är farligt avfall när de är slut) när man tankar biogas, billigare milkostnad (jag ligger på 7 kr/mil), och viktigast av allt är att inte stödja oljebolagen, som Lundin Petroleum (som Statoil köper av) genom att tanka ett lokalproducerat bränsle, och därmed stödjer jag den lokala ekonomin.

Gasen i Tyskland ligger på ca 9 kr/kg (1,2 kubik typ) och det är ändå nästan bara naturgas, så man frågar sig varför det är så dyrt i Sverige.

Preem är på G med ett biodiesel framställt av första fasens biogas (som man kan använda i kraftverk men ej i bil), och det testas just nu på några Volvolastbilar. Hoppas det kommer ut på marknaden snart. Det är molekylärt identiskt med oljediesel.
guaruska

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by guaruska »

Rättelse: biogasdieseln görs av svartlut från massaindustrin (avfallsprodukt) och inte från biogasframställningen (det skulle kunna göras därifrån också visserligen), den heter BioDME och det finns 4 stationer och testas i 10 lastbilar. Du hittar mer på Preems hemsida.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by avozetta »

Som guaruska är inne på, det är inte lätt som bilägare att hitta 100% biogas utan att lägga ner en massa tid på att planera sina resor. Skall man dessutom ta hänsyn till priset så blir det ännu jobbigare. Som nybliven gasbilägare var jag väldigt entusiastisk och planerade våra bilsemestrar på det sättet men så småningom blir det vardag av att köra gasbil också.

Är 100% biogas ett försäljningsargument, nej troligen inte då vi är för få gasbilsägare än så länge.

Att vi köpt gasbil och faktiskt också tankar gas oavsett kvalité är gått nog tycker jag.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Peter F
Posts: 9
Joined: 2012-03-24, 11:51

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by Peter F »

Hej,
Vardagen är redan här men den hade varit ännu lite bättre om man med en enkel sökfunktion kunde hitta biogasmackarna :) Så om någon har tips eller har sammanställt en lista så vore det utmärkt!

Jag bor i Lund och har biogas i Eslöv nära och i Helsingborg som jag passerar ibland. Men jag håller med, att köra gasbil är väl i sig gott nog!

Peter F
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by David N »

Ett lite krassare perspektiv:

Jag kör på gas för att det är ekonomiskt gynnsamt för mig personligen. Det är inte så att jag är okänslig för miljöargumenten, då skulle jag nog inte tittat på de bilar jag gjorde, men ekonomin i det hela var helt klart det som avgjorde mitt val. Med det perspektivet blir varje enskild tankning lite mindre viktig, för som flera varit inne på redan, man kör ju ändå på gas - så lite bättre är man redan.

Men på samma sätt som vi som bilägare agerar på incitament gör förstås företagen det också. Skulle produktionskostnaden för biogas inklusive subventioner och skatter vara avgjort lägre än den för fossilgas skulle fler naturligtvis försöka få fram rikliga mängder biogas. (Detta givet att bensin och diesel är än mindre lönsam för bränslebolagen.) Vill man av miljöpolitiska skäl styra om produktionen tror jag att det är ett betydligt effektivare sätt än att enskilda entusiaster bojkottar vissa bolag på en redan försvinnande liten marknad.

Sådan ekonomisk styrning kostar dock. Antingen i dyrare transporter eller lägre skatteintäkter.

Sen ska man ju inte utesluta att det är ett problem för leverantörerna att gasmarknaden ändå växer så som den gör. För några år sedan gick det knappt att få tag på gas i Stockholm, nu är tillgången säkrad, men med relativt låg biogasandel. Samtidigt byggs det nya rötningsanläggningar så kanske hinner de ikapp, kanske hinner gasmarkanden försvinna innan dess till förmån för något annat. Vad vet jag.

Peter: Det finns ett antal trådar om mobilappar med gasstationerna utmärkta. För egen del använder jag Eons Iphoneapp, men det råder delade meningar om vad som är bäst och det beror nog på vilken telefon man har också.
Subaru Legacy -12
trumslagarpojk
Posts: 1
Joined: 2013-04-17, 22:40

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by trumslagarpojk »

Tänkte bara bifoga ett svar jag fick från fordonsgas för de som undrat på senare tid om huruvida man kan tanka 100% biogas hos dem och varför de har andra priser än Eon.

Läs nerifrån och upp. =)
Hej igen!

Bra frågor. I Borås och i östra Sverige stöttar dom också med naturgas eftersom deras biogas inte alltid räcker till. Svensk Biogas (östra Sverige) är nog de som har högst andel biogas, men de har också varit igång längst och hunnit få till stor produktion av biogas.

Vi kan inte svar på E.ons prissättning. Våra förutsättningar skiljer sig åt, vi har gastankstationer som vår ”core business” medans E.on är ett av världens största energibolag som har fordonsgas som en liten, liten del av hela sin affär. Vi tar inte ut några överpriser, vi har inte delat ut någon vinst till våra aktieägare under alla de 15 år vi varit igång. Vi ser på affären långsiktigt och använder pengarna till att bygga ut infrastruktur och har total 39 stationer i Västsverige.

Att ha Svanenmärkningen kostar både tid och resurser från oss men vi väljer att arbeta med det eftersom det ger kunderna en trygghet i vad vi faktiskt levererar. Så vitt jag vet har E.on ingen tredje part som garanterar deras andel biogas, stationerna står på samma gasledning så rent fysiskt är det samma gas på båda stationerna. Vi har dock ett system som Svanen ser över och även gör platsbesök årligen. Om man väljer andra produkter som är miljömärkta (livsmedel tex) så betalar man ofta mer för den varan, medans vårat pris ligger ungefär 2 kronor under bensinpriset om man jämför energiinnehållet.

Återkom gärna igen om du vill höra mer om hur vi ser på våran affär.

Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar
Maria Eléhn
Marknad


Världens första svanenmärkta bilbränsle!

FordonsGas Sverige AB
Anders Personsgatan 14
416 64 Göteborg
Tel: +46 (0)31-63 45 66
E-post: maria.elehn@fordonsgas.se





Från: Jacob Lind
Skickat: den 14 maj 2013 10:26
Till: Maria Eléhn
Ämne: Re: 100% biogas

Ok, antog det. Man skulle bo i borås eller östra sverige, där finns det ju tankställen med enbart närproducerad biogas.

Hur kommer det sig att ni har högre priser än Eon dock? Jämför man priserna vid er och deras station vid gasklockan i göteborg så är deras 50/50 gas billigare.

mvh
jacob

14 maj 2013 kl. 10:22 skrev Maria Eléhn:


Hej!

Tack för din fråga angående biogas. Vi gillar också biogasen, men tyvärr räcker inte produktionen till ännu, därför har vi även naturgas i vårat system. Vi har ett systemtänk på alla våra stationer, vilket innebär att du alltid tankar 50% biogas oavsett vilken station du tankar på. Vi har dessutom Svanenmärkningen som innebär en tredjepartskontroll på våra volymer. Läs gärna mer om våra produkter och Svanen här: http://www.fordonsgas.se/Svenska/Vara_produkter

I dagsläget erbjuder vi inte några avtal till privatpersoner såsom elbolagen gör (grön el), utan vill hellre se på helheten och att vi på sikt kan öka andelen biogas till alla våra kunder. Bara genom att välja att tanka hos oss hjälper du till att stimulera mer produktion av biogas i vår region.

Hoppas det gav dig svar på din fråga. Du får gärna fråga igen om något år eller så, det kan hända förutsättningarna har förändrats då.

Ha en bra dag, kör försiktigt!

Hälsningar
Maria Eléhn
Marknad

<image001.png>
Världens första svanenmärkta bilbränsle!

FordonsGas Sverige AB
Anders Personsgatan 14
416 64 Göteborg

Tel: +46 (0)31-63 45 66
E-post: maria.elehn@fordonsgas.se

<image002.png>


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Jacob Lind
Skickat: den 13 maj 2013 09:30
Till: kundsupport
Ämne: 100% biogas

hej

jag är villig att betala mer för att ni ska stoppa in 100% biogas i nätet när jag tankar på era stationer. är det möjligt att lösa?

mvh
jacob lind
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by dhogborg »

Peter F wrote:Hej,
Vardagen är redan här men den hade varit ännu lite bättre om man med en enkel sökfunktion kunde hitta biogasmackarna :) Så om någon har tips eller har sammanställt en lista så vore det utmärkt!

Jag bor i Lund och har biogas i Eslöv nära och i Helsingborg som jag passerar ibland. Men jag håller med, att köra gasbil är väl i sig gott nog!

Peter F
Min lilla app har en filtreringsfunktion som visar den typ av gas som du vill ha.
Du hittar den här: www.kampanjbolaget.se/app/cngfinder

Den som vill ha den gratis kan PMa så skickar jag en promo-kod för App Store eller stryker kostnaden i efterhand på Google Play.
Peter F
Posts: 9
Joined: 2012-03-24, 11:51

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by Peter F »

Hej, jag har laddat ner din förnämliga app till min iphone och haft glädje av den redan. Utmärkt bra! Men hur "filtreringsfunktionen" för att hitta mackar med Biogas100 funkar förstår jag inte. Tacksam för tips.

Peter
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by dhogborg »

Peter F wrote:Hej, jag har laddat ner din förnämliga app till min iphone och haft glädje av den redan. Utmärkt bra! Men hur "filtreringsfunktionen" för att hitta mackar med Biogas100 funkar förstår jag inte. Tacksam för tips.

Peter
Hej!

Jag glömde säga att än så länge är det bara iPhone-varianten som har filtreringen, jag jobbar på samma sak på android just nu så det kommer strax.
I appen drar du upp från botten av skärmen så kommer filtreringen fram.
Peter F
Posts: 9
Joined: 2012-03-24, 11:51

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by Peter F »

Suveränt, tack!

Peter
User avatar
cbg
Posts: 9
Joined: 2014-05-11, 04:16
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: 100 % Biogas försäljningsargument!

Post by cbg »

For me it is very important that I buy 100 % renewable energy for my car. Just like it is important that I buy 100 % renewable electricity for my household use. I see no difference here. I wonder, why there are so many people buying 100 % renewable electricity, but not buying 100 % renewable transport energy. As you see in the enclosed avatar picture of mine, my car, actually a van, has license plate CBG-100, i.e. Compressed Biogas-100, i.e. 100 % biogas. I want to drive on 100 % biogas or other 100 % renewable methane (I have filled my car also with 100 % synthetic biogas in Austria and 100 % wind/solar methane in Germany). And I want to avoid using natural gas, synthetic natural gas, shale gas and other fossil methane sources as well as gasoline. Price compared to fossil alternatives is not an issue just like price compared to fossil or nuclear alternatives is no issue for people buying renewable electricity. And none of those who buy renewable electricity buy blends with fossil or nuclear. It is clear that it is 100 % renewable. For me it is clear that transport energy must also be 100 % renewable and no blends are acceptable (for that reason E85 or electric cars with mixed electricity are no options).

I have driven from Eastern Finland via Lapland to Southern France by 100 % biogas, without any natural gas or gasoline, with the unfortunately exception of gasoline start (of which we should get rid of). There are already over 200 CBG100 stations in Western Europe allowing for driving across Europe by renewable energy. And it is the only fuel allowing it. For example, although ethanol and biodiesel are used in Europe a lot in blends, there are no E100 filling station in whole Europe and only very few B100 stations.

I really would think that 100 % biogas would be excellent PR argument for gas sellers, if they could advertise it like green electricity is advertised.

In Sweden the situation in this regard is bad, i.e. it is difficult to know, where 100 % biogas is sold, and usually information of biogas content, which I call environmental quality of the fuel, is not given. The Svanenmarken is useless and misleading, because it allows for 50 % natural gas use. As people are used to having a lot of environmental information in products they buy from supermarkets, I wonder why it is so difficult to give it them for their fuel, which is more important for environmental impacts than about any other product people buy. Why are there no mass movement in Sweden requiring this?

Most of the methane filling stations in Sweden sell blends of biogas and natural gas. Even if they do so, they could give the consumer a choice of buying 100 % biogas. This is easy to do and is done in many European countries, including Norway and Finland. For example, in Finland all stations, where biogas is available, sell 100 % biogas. Some of those stations also sell natural gas, but the consumer can choose at the pump, whether they want 100 % biogas or 100 % natural gas.Of 23 public methane stations 4 sell CBG100 only, 17 sell both CBG100 and CNG, and only 2 sell CNG only. Information about this is available in the Finnish biogas filling station map: https://mapsengine.google.com/map/viewe ... gSa9MoWUuY

In Germany there are almost 200 CBG100 stations, and information of this is given in their fillig station map. However, in the Swedish filling station map, this information is not given.

There are many problems related to this issue in all countries. For that reason I published a discussion paper for improving the CBG100 network in Europe: http://www.biokaasuyhdistys.net/media/C ... etwork.pdf

Most important things are:
1) Consumers should be given information of biogas content in the methane they buy for their cars.
2) Consumers should be given the option to buy 100 % biogas in stations, where biogas is available, i.e. all stations except those selling fossil gas only.

I have found curious resistance to this in Sweden. I really can not understand it in any other way than to protect the image of natural gas and even more the image of shale gas, which is expected in the Swedish market. But why do not consumers and politicians take the issue up and require change? In Sweden consumers take up many other environmental issues with much less environmental importance than transport fuels. As you see, this has already been solved in Finland. Why not in Sweden?
Ari Lampinen/Fiat Doblo Maxi Natural Power
Biogas driver since 2002, solar and wind hydrogen driver since 2004, synthetic biogas driver since 2011, solar and wind methane driver since 2012
Post Reply