Vad säger ni nu då, Volvo??

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Vad säger ni nu då, Volvo??

Post by BifuelManiac »

Rekordförsäljning av fordonsgas 1:a halvåret 2006

I media har det skrivits mycket om försäljningen av E85. Statistik visar att under första halvåret i år så uppgick försäljningen av fordonsgas för personbilar och bussar till 210 GWh. Fördelningen biogas/naturgas var 10,2 milj. Nm³/9,7 milj. Nm³. Trenden med ökad andel biogas håller alltså i sig.
Motsvarande försäljning av E85 var 171 GWh eller 29 milj. liter.
Trots betydligt fler tankställen för E85 än för gas och betydligt fler etanolbilar än gasbilar på svenska marknaden så var fordongasförsäljningen större.

Källa: Fordonsgas.se
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det är trevliga nyheter, men jokern är att biogasen inkluderar busstrafik, vilket börjar bli populärt vid större städer.
Vad jag vet så körs inga bussar på E85, så det skulle vara intressant att se hur mycket fordonsgas som sålts för endast persontrafik.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Tony
Posts: 6
Joined: 2006-06-26, 10:36
Location: Borås

Post by Tony »

Jag kan svara för Borås del. Där står personbilsförsäljningen för 13% ca 10000 Nm3/ månad Stadigt ökande. Dock ökar bussförbrukningen ändå mer. Fler gasbussar köps in. Jag tror jag har en fil hur fördelningen ser ut. Ska kolla när jag är på jobbet. I borås körs en stor del av bussarna på etanol. De fasas ut när gasbussarna kommer nu. Om dessa räknas i E85 försäljningen för Sverige vet jag dock inte

/ Tony
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

I Stockholms län har SL ungefär 1800 bussar. Drygt 250 av dessa är etanolbussar, 21 biogasbussar, 3
bränslecellsbussar och övriga är dieselbussar.
Uppgifterna är från 2004 och SL kanske har fler gasbussar nu...det är möjligt. På hemsidan skriver de att det finns gas (från Henriksdals reningsverk) till 120-130 bussar.

Hur det sedan påverkar statistiken vet jag inte.

Lite mer info finns på:
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=1570
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=1571

Ingen som hört något mer om Volvos nedläggningsbeslut?
Nu är ju budgeten lagd och det borde vara något klararare med förutsättningarna för en utbyggd gasinfrastruktur.
Vad händer med bidraget till bensinstationer för att skaffa gasutrustning tex?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Där ser man, det rullar ju massor av E85-bussar, har jag helt missat.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag har för mig att etanolbussarna drivs med "ren" sprit utan bensin i, dvs E96 eller något sådant.

Fordonsgas.se uppger att Volvo tar emot beställningar på S60/V70N Bi-Fuel fram till och med september 2007.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Enligt nyss anlända nyhetsbrevet från forumgas kan man läsa att det är publika tankställen som ökar mest... och där tankar väl inga bussar?


2006-11-01 13:53:29
Försäljningsrekord!!

För första gången säljer vi mer än 1.000.000 kubikmeter gas under en månad! Det är en ökning med 25 % jämfört med motsvarande period förra året. Mest ökar försäljningen vid de publika tankstationerna, en ökning med hela 44 % jämfört med förra året!

Källa: fordonsgas.se
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Det är trevliga nyheter, men jokern är att biogasen inkluderar busstrafik, vilket börjar bli populärt vid större städer.
Vad jag vet så körs inga bussar på E85, så det skulle vara intressant att se hur mycket fordonsgas som sålts för endast persontrafik.
-------------------------------------
Nej, etanolbussar körs på E92, som är ett specialbränsle just för etanolbussar.

Knappt 10% av Sveriges totala förbrukning av fordonsetanol lär gå till etanolbussar framförallt i Stockholmsområdet. Det mesta går till inblandning i BF95 samt knappt 20% till E85.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anderslofberg wrote:I Stockholms län har SL ungefär 1800 bussar. Drygt 250 av dessa är etanolbussar, 21 biogasbussar, 3
bränslecellsbussar och övriga är dieselbussar.
Uppgifterna är från 2004 och SL kanske har fler gasbussar nu...det är möjligt. På hemsidan skriver de att det finns gas (från Henriksdals reningsverk) till 120-130 bussar.

Hur det sedan påverkar statistiken vet jag inte.

Lite mer info finns på:
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=1570
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=1571

Ingen som hört något mer om Volvos nedläggningsbeslut?
Nu är ju budgeten lagd och det borde vara något klararare med förutsättningarna för en utbyggd gasinfrastruktur.
Vad händer med bidraget till bensinstationer för att skaffa gasutrustning tex?
---------------
Bränslecellsbussarna, som hade i stort sett 0-utsläpp då de drevs med vätgas, är borta sedan något år tillbaka. SL var erbjudna att fortsätta försöket med EU-stöd ett tag till men tackade nej. Stockholm var den enda stad av de 9 i EU-projektet som tackade nej till en fortsättning. Höga kostnader för vätgasen som framställdes genom elektrolys av vatten var en bidragande orsak.
Post Reply