konvertera bensin till gas

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
kingolsson
Posts: 1
Joined: 2011-11-13, 22:04

konvertera bensin till gas

Post by kingolsson »

hej jag har en gammal husbil en peugeot j5 bensin. jag tittade på tv på ett program Wheeler dealers. dom konverterade en gammal land rover till bensin\ gas. då kom jag på . det skulle man göra med husbilen det såg så enkelt ut. dom bytte bara ut förgasaren till en ny förgasare som för gasen skull. sen monterade dom en tank till gasen och en svits som man kunde välja mellan gas och bensin. är det någon som vet något företag som gör detta eller säljer delar så man kan göra det själv så man kan ta reda på priset
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: konvertera bensin till gas

Post by Fred »

Wheeler Dealers konverterade Land Rovern till LPG, dvs propan. Det är ett bränsle som är mycket vanligare i övriga Europa men i princip obefintligt i Sverige, det är bara vissa truckar som går på propan. Skulle du konvertera husbilen till LPG så kommer du inte kunna köra många mil eftersom du inte kommer kunna hitta någonstans att tanka.

Anledningen till att det går bra för hemmamekare att konvertera till LPG är att det är mycket längre tryck i de systemen...har för mig att det ligger på runt 20 bar. När vi pratar CNG, alltså naturgas/biogas, så pratar vi 200-250 bar vilket är en avsevärd skillnad. Du läste säkert om de två explosioner som skedde i Sverige för något år sedan. Det var några nissar med LPG-bilar som de, med hjälp av en egensnickrad adapter, försökte tanka CNG. Explosionerna var inte gasen som exploderade utan det var tankarna som inte klarade trycket. Det var med andra ord inget eldklot, utan endast tryckvåg med påföljande splitter, som orsakade skadorna.

Tyvärr är det nog bara att ge upp tanken att konvertera husbilen, såvida du inte kontaktar någon firma som kan göra det åt dig...men det kommer bli mycket dyrt om någon ens är villig att göra det.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: konvertera bensin till gas

Post by torkel »

Sen respons av mig, men jag tycker det var ett väl negativt svar du gav. Kolla http://www.konvegas.se/. Kan de inte göra det själva kan de kanske i alla fall hänvisa dig till en firma som kan göra jobbet.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: konvertera bensin till gas

Post by Fred »

Ja, det är alltid en hårfin gräns mellan att vara negativ eller realistisk. :wink:

Sen tycker jag att du läser lite slavigt...jag skrev inte att det är omöjligt att konvertera utan:
Tyvärr är det nog bara att ge upp tanken att konvertera husbilen, såvida du inte kontaktar någon firma som kan göra det åt dig...men det kommer bli mycket dyrt om någon ens är villig att göra det."
Möjligen kanske jag borde lagt till ett ord i meningen:
Tyvärr är det nog bara att ge upp tanken att själv konvertera husbilen...
Det hade kanske varit bättre uttryckt.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
diravi
Posts: 1
Joined: 2015-05-12, 01:23

Re: konvertera bensin till gas

Post by diravi »

LPG finns nästan överallt, betydligt enklare att få tag på än CNG, kallas för gasol i sverige. trycket i en behållare ligger på ungefär 8.5 bar vid 20 grader celcius.

finns om man letar för priser kring 20kr/kg men vanligt är ca 300kr/10kg, mackarna däremot kan vara dyrare.
ett kg innehåller ~13Kwh

Inget större problem,

Konverteringar till gasol är relativt enkla, och det finns mycket prylar att köpa från exempelvis storbritanien.

det man kanske får göra annorlunda för svenska förhållanden är att använda standardflaskor istället för bränsletanken som britterna använder.

in med två PC10/PA11 i gasolkofferten så har du bränsle för en bit resa.
Dessutom samma som de flesta har till värme, kök och kyl i husbilar/husvagnar.

Vanligt är att man förbrukar från 80-120% av bensinmotsvarigheten, och ett kilo gas är ungefär 2.45 liter
Post Reply