Usa satsar på gas som drivmedel för bilar

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Usa satsar på gas som drivmedel för bilar

Post by Göran »

Enligt senaste numret (nr1 2011) av Energigas. Så kanske USA står inför en satsning på gas som drivmedel för bilar.

Enligt artikeln: Svensk miljöteknik het exportvara.
"-Mycket tyder på att USA kommer att satsa på gas som drivmedel för bilar: Detta kommer att pressa ned priserna på gasbilar"

Man kan ju bara hoppas. Ytterliggare bieffekter blir sannolikt att utbudet av olika fabrikat och modeller som gasbilar troligen kommer att öka markant.
Troligen kommer Volvo att damma av gasbilsproduktionen inhouse också i så fall. Jag tror inte att man kan marknadsföra nuvarande halvmesyr i USA.

Vi får väl hålla tummarna inför detta positiva framtidsscenario.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Usa satsar på gas som drivmedel för bilar

Post by Fred »

De skriver ingenting om vad det är som tyder på att "USA kommer satsa på gas som drivmedel för bilar"? :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Usa satsar på gas som drivmedel för bilar

Post by Göran »

Tyvärr inte.
Den citerade texten var allt som förekom i artikeln.

Men om jag själv får spekulera lite i ämnet.
Det har framkommit i media senaste åren att USA:s allt större import av olja ses som ett problem i staterna.
Kan det vara så att man ser en möjlighet i att växla över från olja till naturgas. För att minska importen av olja.

Enligt denna sidan finns det en del naturgas i Nordamerika.
http://translate.google.com/translate?h ... ources.asp
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Usa satsar på gas som drivmedel för bilar

Post by Fred »

Det tror jag stämmer väldigt bra. Min far har i alla år läst en tidning som heter The Economist som är en utmärkt, politiskt oberoende, tidskrift som skriver ganska djuplodande artiklar. Han berättade att han läst en artikel om de gigantiska anläggningar som byggts vid någon av kusterna I USA avsedda för att ta emot, och mellanlagra, importerad olja. Precis när de stod färdiga så gjordes enorma fynd av naturgas i USA så dessa anläggningar har nu konverterats till att hantera naturgas som ska exporteras istället! Jag tror också att det var i samma tidning farsgubben läst att reserverna av naturgas, som hittills hittats globalt sett, räcker i 500 år om man helt ersätter oljan som energikälla! :shock:

En övergång från olja till inhemsk naturgas som energikälla i USA tror jag är mycket positivt i många avseenden. Inte minst för att naturgas är renare än olja men framförallt för att USA kanske skulle kunna sluta kriga i oljeproducerande länder och fokusera på att hjälpa till även i länder som inte har olja.

Ni som läst mycket här på forumet känner ju också till min stora övertygelse om att naturgas är en utmärkt "trail blazer" för biogasen (för att använda ett populärt amerikansk uttryck). USA har enorma förutsättningar för att producera biogas men det kommer kräva mycket bearbetning av folks inställning och säkert lång tid. Om naturgasen kan användas för att bygga upp en bra infrastruktur så kan biogasen fasas in successivt med de motsträviga amerikanernas inställning! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply