Stäng av motorn?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Stäng av motorn?

Post by osh »

Finns det något med gasbil som gör att man måste stänga av motorn när man tankar? Finns det problem med att trycka i en massa gas samtidigt som ventilerna till motorn är öppna?
Eller är det det samma som med bensinare, att man inte vill ha en explosionsmotor igång nära en massa bensinånga?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stäng av motorn?

Post by Fred »

Är det månne kylan som gjort att du tänkt på detta just nu? :wink: Tänkte nämligen på precis samma sak igår när jag stod och frös utanför bilen när pumpen tryckte i en Nm2 i minuten... :cry:

Sopbilarna här i Stockholm står alltid med motorn igång när de tankar men de har ju inte samma system som vi har i våra personbilar så det kanske inte går att jämföra.

Om jag bara ska spekulera så kan det kanske vara så att en regulator som jobbar är känslig för stora förändringar i tryck på högtryckssidan medan en som inte är igång inte bryr sig...men som sagt, jag svamlar här... :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Stäng av motorn?

Post by matsuda »

Jag vet inte om det tar lång tid att tanka gas men det går ju att fläkta värme ett tag utan att motorn är igång. Det tar ju ett tag innan kylarvattnet blir kallt.

Frågan är om det läcker ut någon gas vid tankning eller ej. Om det är så, så är det kanske inte att rekommendera att ha motorn på.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stäng av motorn?

Post by Fred »

Om allt är som det ska så ska ingen gas läcka vid tankning. Jag tror dessutom inte att det skulle vara speciellt farligt att ha motorn igång även om det läckte lite. Gasen försvinner snabbt rakt upp i eftersom den är lättare än luft och ovanför bilen finns ju inget som kan antända den.

Jag tror mer att rekommendationen är en gardering från tillverkarnas/gasdistributörernas sida för att det inte ska hända något med bilen/tankutrustningen.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Stäng av motorn?

Post by Göran »

osh wrote:Finns det något med gasbil som gör att man måste stänga av motorn när man tankar? Finns det problem med att trycka i en massa gas samtidigt som ventilerna till motorn är öppna?
Eller är det det samma som med bensinare, att man inte vill ha en explosionsmotor igång nära en massa bensinånga?
Jag tror anledning är samma som för en bensinmotor. Men risken borde vara lägre eftersom det är ett helt slutet system, även om det kommer en liten poff när man lossar munstycket.

Den stora risken är väl om det skulle bli ett läckage någonstans och det via vind blåser förbi ett ställe som det bildas gnistor vid.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply