Page 1 of 1

Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-07, 22:00
by Stålis
Enligt en rapport från ett leasingföretag ligger gasbilarna nu på andra plats bland tjänstebilarna. Diesel är störst med 55%, men gas kommer tvåa med 17% strax före etanol som nu rasat ner till 15%.

Image

Se artikel i alltommotor.se.

Som vanligt att frågetecken för vad som händer framöver:
alltommotor wrote:Den stora frågan är dock vad som händer med gasbilarna framöver. Det är fortfarande ont om mackar och de få som finns krånglar ofta. Missnöjet är utbrett i Stockholm.

Vidare försvinner nedsättningen av förmånsvärdet den sista december nästa år. Det gäller inte bara gasbilar, även etanolbilar och hybrider blir över en natt dyrare, både för företagen och för förarna. Det väntas förstärka trenden mot mer bränsleeffektiva bilar, i huvudsak snåla dieslar.

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 00:48
by David
Det kommer också att bli intressant att se vad som händer med andrahandsvärdet på gasbilar. Idag jublar de flesta förare av tjänstebilar åt det låga förmånsvärdet, men det riskerar att i viss mån uppvägas av sämre andrahandsvärde. Blir intressant att se om två år när utbudet på begagnatmarknaden kommer att översvämmas med Passater. Till skillnad mot diesel som innebär lägre servicekostnader och låg bränslekostnad samt hög smidighet för en privatförare blir gasbilen relativt dyr för privatbilisten, tätare och dyrare servicar och i alla fall inte billigare bränslekostnad.

Jag blev erbjuden 130' mindre i inbyte för min Passat än jag gav för nio månader sedan, och det vid byte mellan VW och Audi, båda inom Din Bil Stockholm. Jag tror att för att gasen ska slå som fordonsbränsle måste regeringen på något sätt göra att det är billigare att framföra bilen med gas än med fossila bränslen. Men gasen är redan skattebefriad...

/David (desillusionerad efter en strulig Stockholmsvinter)

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 09:25
by Sven
David wrote:Till skillnad mot diesel som innebär lägre servicekostnader och låg bränslekostnad samt hög smidighet för en privatförare blir gasbilen relativt dyr för privatbilisten, tätare och dyrare servicar och i alla fall inte billigare bränslekostnad.
Tätare och dyrare "servicar" stämmer inte för alla gasbilar. För min Opel Zafira -08 så är inte serviceintervallen tätare, möjligen blir någon service lite dyrare men det är ganska marginellt. Vad gäller för t ex Mercedes B180 och VW Passat? Vad gäller för andra gasbilar?

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 09:33
by Danni
Sven wrote:Tätare och dyrare "servicar" stämmer inte för alla gasbilar. För min Opel Zafira -08 så är inte serviceintervallen tätare, möjligen blir någon service lite dyrare men det är ganska marginellt. Vad gäller för t ex Mercedes B180 och VW Passat? Vad gäller för andra gasbilar?
Passaten har dessvärre 1500 mils serviceintervall (eller, ja, första servicen var efter 1500 mil - har inte kollat upp när nästa är). Volvo V70II på gas har 3000 mil till första servicen om man ger fan i att hälla sprit i tanken (1000 mil annars, tror jag). B170 har jag ingen koll på.

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 10:15
by henrico
David wrote:Det kommer också att bli intressant att se vad som händer med andrahandsvärdet på gasbilar. Idag jublar de flesta förare av tjänstebilar åt det låga förmånsvärdet, men det riskerar att i viss mån uppvägas av sämre andrahandsvärde. Blir intressant att se om två år när utbudet på begagnatmarknaden kommer att översvämmas med Passater. Till skillnad mot diesel som innebär lägre servicekostnader och låg bränslekostnad samt hög smidighet för en privatförare blir gasbilen relativt dyr för privatbilisten, tätare och dyrare servicar och i alla fall inte billigare bränslekostnad.
Min leasing är redan bestämd för 36-månader. (Räknat med de väldigt höga begpriser som vara hösten 2008, högt restvärde, låg leasingkostnad.) Mina kollegor som beställde Ecofuel 2 veckor senare fick ca 10-15% högre leasing.

...däremot är ju utköpspriset något som bestäms månad 36 så att säga, så privatekonomiskt kan jag ju hoppas att gasbilarna är stendöda så jag får den för en spottstyver, perfekt som andrabil så kan man ha en liten 99g-diesel-golf som pendlings/jobb-bil.

Däremot hoppas jag ju som bilist och medborgare att biogasen frodas och växer så det knakar - dock är jag mycket tveksam som det känns just nu med de indikationer som ges... :(

//H

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 11:10
by Sven
Danni wrote:
Passaten har dessvärre 1500 mils serviceintervall (eller, ja, första servicen var efter 1500 mil - har inte kollat upp när nästa är). Volvo V70II på gas har 3000 mil till första servicen om man ger fan i att hälla sprit i tanken (1000 mil annars, tror jag). B170 har jag ingen koll på.
Vad är serviceintervallen för de bensin- och dieseldrivna versionerna av ovanstående modeller?

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 13:07
by Danni
Sven wrote:Vad är serviceintervallen för de bensin- och dieseldrivna versionerna av ovanstående modeller?
Svårt att säga för Passaten då den har variabelt serviceintervall, men jag skulle väl tippa på att man kommer ungefär dubbelt så långt före service med bensin- eller dieselbil. V70II har 2000 mil för fyrcylindriga modeller och 3000 mil för fem- och sexcylindriga.

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-08, 22:18
by frakt
Enlig återförsäljaren där jag köpte min Passat ecofoel så är det longlife service på den som på alla andra Passater.

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-09, 06:57
by Danni
frakt wrote:Enlig återförsäljaren där jag köpte min Passat ecofoel så är det longlife service på den som på alla andra Passater.
Om du med longlife service menar individuella serviceintervaller så stämmer det inte såvida de inte väldigt nyligen ändrat detta och inte uppdaterat sitt material.

Enligt Volkswagens hemsida, broschyren jag fick hem, min återförsäljare, och inte minst min bil som nyligen krävde service vid exakt 1500 mil så är det nämligen inte det.
volkswagen.se wrote:Serviceintervaller. Bilen har flexibelt serviceintervall enligt bilens intervallindikering (individuell), dock max 24 månader. Passat EcoFuel har ett serviceintervall på 1.500 mil eller var 12:e månad.
https://secure-www.volkswagen.com/etc/m ... _fakta.pdf

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-09, 12:12
by torkel
David wrote:Det kommer också att bli intressant att se vad som händer med andrahandsvärdet på gasbilar. Idag jublar de flesta förare av tjänstebilar åt det låga förmånsvärdet, men det riskerar att i viss mån uppvägas av sämre andrahandsvärde.
Jag tror du är ute och cyklar. Min erfarenhet är att det är brist på begagnade gasbilar och de därför tvärtom har ett mycket bra andrahandsvärde. Däremot är vissa bilhandlare okunniga om begagnatmarknaden för gasbilar och ger dåligt betalt för dem.

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-09, 17:59
by David
Tja, det är vad "sveriges främsta expert på tjänstebilar", Ronny Svensson, skrev i Privata Affärers småföretagartidning i en rekommendation till småföretagare där de analyserade fyra bilar drivna av olika bränsletyper. Han föreslog en snål dieselbil, eftersom den är billig att äga och köra oavsett politiska beslut och subventioner. Bilhandlaren som bjöd lite, i mina ögon,var densamma som sålde mig bilen ny, dvs VW i Akalla. Antar att de har lite koll på gasbilsmarknaden, även om de inte har längre erfarenhet eftersom Ecofuelen är så pass ny.

Det jag förresten menade är att jag ser att det är risk att förhållandet mellan utbud och efterfrågan inte är likadant om ca två år, dvs när det finns en massa Ecofuel och MB 170 som ska ut på begagnatmarknaden, inte hur begagnatmarknaden ser ut idag.

Sen är priset givetvis bara en faktor. Många som kör gasbil gör det såklart huvudsakligen av miljömässiga skäl och då spelar ovanstående inte så stor roll. Förmodligen gäller detta de flesta som frekventerar detta forum, men kanske inte majoriteten av nuvarande förare av gasdrivna tjänstebilar.

Annars har du rätt, jag gillar att cykla. :). Ger både bra motion, kondition och är miljövänligt. Väntar dock tills isen och snön släpper sitt grepp över storstaden innan jag tar fram min tvåhjuliga skönhet med en manskraft.

Re: Gasbilar på andra plats bland tjänstebilar 2009

Posted: 2010-02-11, 18:40
by conny
Jag har serviceavtal på min Passat Ecofuel DSG och enligt återförsäljaren är den faktiskt ett par ören billigare per mil än en Passat tdi DSG. Jag blev väldigt förvånad!
Apropå andrahandsvärdet tror jag att det är lättare att sälja en gasbil som har nåt år fri skatt, för att sen kosta 6-700 kr per år än en dieselbil som kostar flera tusen i skatt per år.