Diesel blir billigt, vad göra?

Allt om som har med gas att göra.
ArneJohnson
Posts: 3
Joined: 2010-02-02, 16:17

Diesel blir billigt, vad göra?

Post by ArneJohnson »

Nu finns både VW Passat och Volvo V70 med dieselmotorer som klarar gränsen 120 g CO2 per kilometer. Kostnaden för bränsle blir 5-6 kr/mil. När det efter fem år blir dags att betala fordonsskatt hamnar den på c:a 2000 kr/år.

En gasbil drar ganska typiskt 0.8 Nm3/mil, dvs 8-9 kr/mil i bränslekostnad. Gasbilarna har högre servicekostnader och inköpspris, helt naturligt eftersom det finns två bränslen att ta hand om. Fordonsskatten är ganska typiskt 1000 kr/år.

Om man nu tar bort rabatten på förmånsvärdet för gasbilar kan jag inte se annat än att gasbilen blir dyrare än dieselbilen. I synnerhet de första fem åren då dieselbilarna inte betalar fordonsskatt. Och det är enligt min uppfattning helt på tvärs med önskad utveckling. Biogas är det enda praktiska alternativet som finns för att driva fordon på ett miljömässigt hållbart sätt.

Men vad göra? Hur skall fordonsgasen stöttas i Sverige? Eller är det lika bra att ge upp?

Vad tycker ni på forumet?

/Arne
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by David »

Ett ytterligare problem med gasen nu är att det är opraktiskt (om du bor i Stockholm eller i en stad där du inte har tillgång till gas) eftersom gastillgången och antalet mackar är så dåligt. Med en snål diesel kan du tanka på alla mackar och kommer runt 100+ mil per tankning. Om inget annat sker än vad som nu är känt lär också värdeminskningen på gasbilarna vara högre än på dieselbilarna. "Förhoppningen" för en gasbilsentusiast är antagligen att förmånsvärdesreglerna kvarstår, tvärt emot senaste beskedet, och att skatterna på fossila bränslen kraftigt höjs utan att biogasen följer i fotspåren. Detta skulle dock drabba alla Volvo- och Saabägare hårt eftersom de äldre modellerna av deras bilar sällan är särskilt bränsleeffektiva och ingen ändå kör på etanol.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Sven »

Vi måste öka trycket på politikerna, för det är fullständigt vansinnigt att följderna av miljöbilsreglerna och slopade avdrag för förmånsbilar kommer att gynna fossildrivna bilar och missgynna gasbilarna! Makthavarna är på väg att upprepa samma misstag som de gjorde med pumplagen, som gynnade etanolen på bekostnad av biogasen. :twisted:

Den enkät som vi har börjat skissa på måste vi färdigställa. Jag vet inte om vi ska gå ihop med andra organisationer i detta, t ex Gröna Bilister och Gasföreningen, eller om vi ska föreslå att de frågar ut politikerna. Det viktiga med en enkät är att den får genomslag i media, och vårt lilla diskussionsforum kanske har lite svårt att höras i mediabruset.

Jag har träffat Mattias Goldmann på Gröna Bilister och även varit med och lämnat synpunkter på hans handbok om gasbilar, så jag skulle kunna höra med honom. En idé kan också vara att kontakta DN Motor. Jag har haft lite kontakt med Lasse Swärd (läs f ö gärna hans senaste krönika där han inte begriper varför miljöministern inte tror på gasbilarna, http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... en-1.19924), men det kanske det även finna andra medlemmar som har.

Vad säger ni, hur ska vi nå ut?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Stålis »

Jag tror att det vore bra om skatteuttaget för bilar ännu tydligare kopplas till utsläppen. I dagsläget är det alldeles för mycket tröskeleffekter som gör att den ekonomiska styrningen blir väldigt trubbig.

- Gör fordonsskatten proportionell mot CO2-utsläppen (justerat för möjligheten att köra på biobränsle) och höj CO2-skatten på bränslet rejält. Avgasreningskrav ska förstås också finnas med som nu.

- Borttagen förmånsvärdesrabatt på miljölbilar kanske kan finansiera en återinförd miljöbilspremie som denna gång gäller för både privatpersoner och företag och dessutom är omvänt proportionell mot utsläppen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Stålis »

Sven wrote:Vad säger ni, hur ska vi nå ut?
Ja det börjar nog bli dags att gå till handling.

Jag funderar på om det går att få ihop en debattartikel med en lagom avvägning mellan påståenden om hur läget ser ut (t.ex. med räkneexempel liknande Arnes ovan), en liten sammanställning av biogasens potential och sedan ett antal frågor till politikerna om hur de avser gynna biogasen i framtiden.

Går det att få in debattartiklar i de stora tidningarna utan kända namn?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by David »

Jag kan inte förstå varför man går från 40% rabatt till 0% på förmånsvärdet i ett steg. Att rabatten på sikt bör bort köper jag, men varför inte gradvis trappa av? Vem vågar investera i biogaspumpar på mackarna efter det beskedet?
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Fred »

För mig har alltid det mest logiska varit att priset på fossila bränslen och förnyelsebara ska skilja sig rejält. Så fort man pratar om bilar som går att köra på "både och" så tas ju alltid faktumet att "folk tankar ju ändå bensin" upp. Det var ju till exempel verkligen på tapeten när det gällde att miljöbilarna var undantagna trängselskatten här i Stockholm.

Jag är övertygad om att gemene man tittar mest på bränslekostnaderna när det gäller val av bil. Om man då skulle se till att gasen kostade en tredjedel av vad övriga bränslen kostar så skulle "Svensson" garanterat välja en gasbil. Jag tror faktiskt inte att förmånskatter, fordonskatter och annat gör så stor skillnad. Dessutom ger dessa nästan inget incitament att köpa en begagnad gasbil. Förmånsskatten gör kanske att fler väljer gas som tjänstebil men om bränslekostnaden var mycket lägre för gasbilar så skulle det göra många privatköpare intresserade.

Tänk er själva, "Svensson" sitter och kör sin Volvo (eller någon annan gasbil) och plötsligt slår bilen över på bensin för att gasen är slut. Attan, tänker han, nu kostar varje meter jag kör 2/3 mer än om jag hade fyllt på med gas när jag passerade gasmacken för fem minuter sedan...jag tror jag vänder... :wink:

Att många sedan tycker att vi borde köra mindre bil är ju en annan diskussion som borde föras i ett längre perspektiv. Vill vi snabbt minska utsläppen genom att köra på ett bättre bränsle så måste detta vara kännbart mycket billigare enligt min uppfattning!

Jag vill klargöra att jag inte skriver detta för att jag vill ha lägre gaspris (även om det vore trevligt) utan jag anser att det ska vara en rejäl skillnad...dvs en ordentlig prishöjning av de fossila bränslena skulle ge samma effekt.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Sven »

Stålis wrote:
Sven wrote: Går det att få in debattartiklar i de stora tidningarna utan kända namn?
Jag tror det är svårt och att ett diskussionsforum på nätet inte skulle förslå. Det krävs kända namn eller organisationer, jag tror t ex att Gröna Bilister skulle kunna lyckas.
Opel Zafira CNG -08
ArneJohnson
Posts: 3
Joined: 2010-02-02, 16:17

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by ArneJohnson »

Det verkar som om att de flesta av oss ser bränslepriset som en avgörande faktor för vilket bränsle man kör på och det är också starkt styrande vid val av motor i tjänstebilar. Producenter av biogas är bolag som arbetar på en fri marknad där de själva sätter priset. Efterfrågan på gas är stor, en rejäl prisskillnad mot bensin lär det inte bli inom den närmaste tiden, tyvärr. Höjs skatten på fossilt bränsle åker priset på biogas genast upp lika mycket.

Det nuvarande systemet med förmånsrabatt har en tydlig nackdel. Det påverkar inte vilket bränsle föraren väljer att tanka. Det är bara innehavet av bilen som är förmånligt beskattat. Jag ser därför gärna ett nytt system som också lägger skatteförmån på bränslet. Men hur?

En åtgärd skulle kunna vara att ändra faktorn 1.2 vid beräkning av bränsleförmån avseende biogas. Sätts den till 0.8 blir skatten på biogas lägre än lön. Borde få de flesta att försöka tanka biogas med arbetsgivarens kort istället för att hälla i bensin med privat kort.

Eller skall man hoppas på att dieselmotorernas övertag bara är tillfälligt. Kommer lika bränsleeffektiva motorer för fordonsgas?

Mvh Arne
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

Framför allt kommer dieselpriset gå upp i höga höjder i och med högkonjunkturen. Industrin behöver sin diesel. I längden kanske man sparar på att byta till ett alternativt bränsle.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Stålis »

En reflektion i ämnet...

Det är fantastiskt bra att dieslarna blir allt snålare och att det finns gott om bilar att välja på som klarar sig under 120g CO2/km – en del t.o.m. under 100g/km. Det är Inte särskilt länge sedan som många låg över 200g. Det tråkiga är om snåldieslarna tillåts konkurrera ut de ännu bättre biobränsle-alternativen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Sven »

matsuda wrote:Framför allt kommer dieselpriset gå upp i höga höjder i och med högkonjunkturen. Industrin behöver sin diesel. I längden kanske man sparar på att byta till ett alternativt bränsle.
Men kommer detta att gynna biogasen? Menar du att bensinpriset inte kommer att sticka iväg lika mycket och att biogaspriset snarare står i relation till bensinpriset än dieselpriset?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Fred »

Här i Stockholm sätts priset till 90% av bensinpriset av någon anledning...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by AndersH »

Diesel, ständigt denna satans diesel. Kväveoxiderna står mig upp i halsen och inte blir det bättre av att folk petar i trimboxar som sedan gör saken ännu värre! Sorry, var tvungen att ventilera lite...
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

Sven: Ja precis
AndersH: Kan inte göra annat än att instämma. Jag blir arg varje gång jag kör bakom en... Det sjuka är att man kan skapa en jättesnål dieselbil, som spyr ut mer kväveoxider, och kalla den miljöbil.
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Pka »

Själv trodde jag inte att jag skulle överväga en dieselbil - men nu gör jag det! Gas är det miljömässigt bästa bränslet, helt klart, och en av anledningarna till att jag bytte till gasbil för några år sedan var att det även var billigare än bensin. Tills nyligen såg jag inte diesel som något alternativ på grund av den höga fordonsskatten - som gjorde att det krävdes ganska långa körsträckor per år för att det skulle löna sig. Men nu är ju miljöklassade dieselbilar skattebefriade i fem år, plus att de är så snåla att bränslekostnaden blir väldigt låg (och fordonsskatten efter fem år måttlig). Den bil jag siktar in mig på nu är Volvo V50 DrivE. Jag kommer att fortsätta att argumentera för gas och gasbilar, men just nu ser det inte ut att löna sig tillräckligt :(
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

Du tror alltså att du kommer att SPARA pengar på att byta bil? Redovisa gärna den kalkylen...
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Danni »

matsuda wrote:Du tror alltså att du kommer att SPARA pengar på att byta bil? Redovisa gärna den kalkylen...
Är det så märkligt då? Om jag bytte ut min bil mot billigaste möjliga snåldiesel som drar typ 0.3 liter milen så hade jag minskat mina utgifter från dag 1. Sen kan det ju också röra sig om en bil som man ändå tänker byta bil av andra skäl (du vet, en del gör det regelbundet) och i såna fall är det som är intressant ju om man sparar pengar jämfört med de andra alternativ man har att välja på.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Sven »

Pka wrote:Jag kommer att fortsätta att argumentera för gas och gasbilar, men just nu ser det inte ut att löna sig tillräckligt :(
Väldigt tråkigt att du inte tycks bry dig mer om miljön! Diesel kanske lönar sig något (även om jag är tveksam), men är ju en katastrof för miljön!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by AndersH »

Mmm, och tänk vad behagligt att bara behöva tanka sin bil fem-sex gånger per år...

Allt pekar tyvärr på att dieselbilarna kommer att regera framöver. Låg förbrukning (i liter räknat) lockar förstås. Mackdöden som sprider sig över landet gör att bilar med lång räckvidd blir populära (dvs diesel). Det finns förmodligen en hel del ytterligare optimeringar som går att göra på dieselmotorer för att ytterligare minska drivmedelsförbrukningen. Detta kräver då att det finns NOx-renande utrustning vilket kommer att vara ett krav om några år. Problemet med detta är att det är ett system som kräver påfyllning av AdBlue eller liknande. Då bilarna fått några år på nacken och ägs av bilägare som räknar korvören så kommer inte dessa tankar att fyllas på vilket gör dem till riktiga smutsgrisar. Kanske en skvätt med nollställning av felkoder inför besiktningen men inte mer än så i alla fall...

Det stinker kväveoxider om framtiden! :(

Edit: Det stinker redan nu! :?
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

Eftersom andrahandsvärdet på bilen sjunker rejält redan från första dagen du köpt en ny bil undrar jag om du ens under din nya dieselbils livstid kan räkna med att ens tjäna in mellanskillnaden. Men redovisa en kalkyl. Om du dessutom tror att dieselpriset kommer att stå sig och inte kommer att gå upp i och med konjunkturuppgången är du bara naiv. Ett tag var ju dieseln dyrare än bensinen och det kommer säkerligen återgå till detta när industrin vill ha allt mer av den. 0.3 liter/milen låter som fantasisiffror för övrigt. Ungefär som påståendet att man skulle tjäna på att byta till en dieselbil för att gaspriset är högt.
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Pka »

matsuda wrote:Du tror alltså att du kommer att SPARA pengar på att byta bil? Redovisa gärna den kalkylen...
Nej, naturligtvis inte. Och egentligen hade jag gärna behållit S60'an ett tag till, för det är en bra bil på många sätt och jag har trivts, och trivs, väldigt bra med den. Har haft den i drygt fem år nu, och tycker att den känns lika fin nu som när den var ny. Men - diverse förändrade behov gör det aktuellt med ett bilbyte.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Pka »

Sven wrote:
Pka wrote:Jag kommer att fortsätta att argumentera för gas och gasbilar, men just nu ser det inte ut att löna sig tillräckligt :(
Väldigt tråkigt att du inte tycks bry dig mer om miljön! Diesel kanske lönar sig något (även om jag är tveksam), men är ju en katastrof för miljön!
Visst bryr jag mig om miljön - men det är plånboken som har sista ordet. För de som har tjänstebil är nog gasbilar alltjämt mycket intressanta, men vid privatköp framstår nu miljö-dieslar som det bästa valet. E85 tror jag dock inte på - av flera skäl. Jag tror inte att en miljöklassad dieselbil är någon katastrof. Men utsläppen från alla dieseldrivna fordon, inte minst från tung trafik (inklusive bussar i kollektivtrafik), utgör ett stort problem när det gäller luftkvaliteten i städer - i mycket högre grad än de upphaussade problemen med dubbdäck.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Pka »

matsuda wrote:Eftersom andrahandsvärdet på bilen sjunker rejält redan från första dagen du köpt en ny bil undrar jag om du ens under din nya dieselbils livstid kan räkna med att ens tjäna in mellanskillnaden. Men redovisa en kalkyl. Om du dessutom tror att dieselpriset kommer att stå sig och inte kommer att gå upp i och med konjunkturuppgången är du bara naiv. Ett tag var ju dieseln dyrare än bensinen och det kommer säkerligen återgå till detta när industrin vill ha allt mer av den. 0.3 liter/milen låter som fantasisiffror för övrigt. Ungefär som påståendet att man skulle tjäna på att byta till en dieselbil för att gaspriset är högt.
Det finns, som sagt, andra orsaker till bilbytet. Men när det nu ändå (troligen) skall ske, så kan jag konstatera att miljöklassade dieselbilar är attraktiva ur ekonomisk synvinkel. Givetvis kommer priset på diesel att stiga så småningom - liksom för andra bränslen - inklusive gas. När jag köpte min gasbil så tjänade jag knappast något på själva bytet. Men eftersom jag ändå ville byta bil, och fick möjlighet att köpa gasbilen till ett bra pris, blev den intressant eftersom bränslekostnaden var, och är, betydligt lägre jämfört med bensin. Parkeringsförmånen hade jag dock ej något större utbyte av. Dieselbilarna på den tiden var inte lika snåla som nu, och fordonsskatten var förskräckligt hög, så de var inte så intressanta. Och jag är väldigt glad att jag inte köpte någon etanolbil - där blir ju bränslekostnaden knappast lägre (ibland i stället högre) samtidigt som servicekostnaden är betydligt högre. För framtiden hoppas jag verkligen att det kommer fler attraktiva gasbilar (och det verkar ju faktiskt vara en del på gång...) plus att politikerna inser att det behövs fortsatta satsningar på produktion, distribution och förmånliga skatteregler för gas odh gasbilar. För egentligen vill jag att gas skall spela en betydligt större roll än nu - och jag tror/hoppas inte att min nuvarande bil är min sista gasbil.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Danni »

matsuda wrote:Eftersom andrahandsvärdet på bilen sjunker rejält redan från första dagen du köpt en ny bil undrar jag om du ens under din nya dieselbils livstid kan räkna med att ens tjäna in mellanskillnaden. Men redovisa en kalkyl. Om du dessutom tror att dieselpriset kommer att stå sig och inte kommer att gå upp i och med konjunkturuppgången är du bara naiv. Ett tag var ju dieseln dyrare än bensinen och det kommer säkerligen återgå till detta när industrin vill ha allt mer av den. 0.3 liter/milen låter som fantasisiffror för övrigt. Ungefär som påståendet att man skulle tjäna på att byta till en dieselbil för att gaspriset är högt.
Det var många dumma antaganden i en och samma post, det, kryddat med en riktigt taskig attityd. Ingen har t.ex. sagt att det nödvändigtvis rör sig om en nyare bil än den man redan har. Eller en lika dyr. Om du dessutom tror att fordonsgaspriset kommer att stå sig och inte följa med de andra bränslena upp i pris är du bara naiv.

Smart ForTwo i dieselutförande drar 0.33 l / mil. En mer fullfjädrad bil är annars VW Polo BlueMotion, som drar 0.34 l / mil. Så särskilt fantasifullt uttalande var det knappast. Med tanke på att jag kan få endera ny till under hälften av vad min nuvarande bil kostade så lär det nog gå ganska fort att spara in pengar på det bilbytet.

Framförallt missade du den stora poängen - folk byter bil regelbundet, jo, de gör faktiskt det, och då är det som är intressant att jämföra de tillgängliga alternativen som finns att byta till.

Och förresten tror jag att även för tjänstebilsköparna så är det mest ekonomiska att köpa en snåldiesel om man ska beställa bil idag.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply