Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by Stålis »

Frågan som rabatten på förmånsvärdet för miljöbilar har fått ett tråkigt svar från miljödepartementet.
Dagens system med 20 respektive 40 procents nedsättning kommer inte att ersättas med nya former av förmåner.
Beskedet lämnades av Martin Larsson, departementssekreterare på miljödepartementet vid en seminarium om tunga gasdrivna transporter i Stockholm, arrangerat av Bil Sweden, Gasföreningen och Vägverket.

– Nuvarande regler gäller till och med 2011. Som det ser ut nu kommer de inte att ersättas, förklarade han.

– Sista ordet är väl inte sagt, men det finns i dag inget konkret förslag till det, sade han.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... na-1.19868

Hur resonerar regeringen?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by henrico »

Dags att börja köra bensin V8:a kanske?

....för det är ju tydligt att man det inte ses som positivt att köra gas och åtminstone försöka dra sitt strå till stacken.
Passat Ecofuel DSG '09
Petter
Posts: 9
Joined: 2010-01-01, 11:11
Location: Lund

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by Petter »

Jag tror det finns fler än jag som ser fler anledningar till att vilja köra på gas än sänkt förmånsvärde.
Fast det är säkert enklare att säga när man ändå inte har någon förmånsbil. =)
Opel Zafira Tourer ECOFlex
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by Danni »

Eller dieselsexa... Audis 3.0 TDIq verkar makalös. En Range Rover Sport TdV6 HSE hade också kunnat gå ner. Eller nya BMW 535d. Eller nya Jaguar XJ med PSAs vrålstarka dieselsexa. Mmmmmmgooood.

Hehe, nu kom jag ifrån ämnet rätt rejält :) Men för att vara ärlig så hade jag inte kört gasbil nu om det inte var för förmånsvärdesrabatten. Vi får väl se hur marknaden/läget/min ekonomi ser ut vid nästa bilbyte, och om det blir fortsatt gasande. Rent ekonomiskt och praktiskt är det ju ett hyfsat nerköp jämfört med en liknande dieselbil.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by henrico »

Jag säger som Danni i den här frågan. Det är skönt att vara miljövänlig.. Men det börjar bli mycket saker i minusskålen på vågen. Hög inblandning av naturgas, snudd på omöjligt att få tag på gas så man får köra på bensin och nu ska man dessutom inte få någon rabatt.

För man kommer ju inte ifrån att en gasbil både är klart dyrare i inköp och även drift med 1500 mil mellan servicarna.
Passat Ecofuel DSG '09
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by torkel »

Petter wrote:Jag tror det finns fler än jag som ser fler anledningar till att vilja köra på gas än sänkt förmånsvärde.
Fast det är säkert enklare att säga när man ändå inte har någon förmånsbil. =)
Och om tjänstebilsmarknaden dör kommer begagnatutbudet att bli riktigt dåligt.
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by David »

Danni wrote:Eller dieselsexa... Audis 3.0 TDIq verkar makalös. En Range Rover Sport TdV6 HSE hade också kunnat gå ner. Eller nya BMW 535d. Eller nya Jaguar XJ med PSAs vrålstarka dieselsexa. Mmmmmmgooood.

Hehe, nu kom jag ifrån ämnet rätt rejält :) Men för att vara ärlig så hade jag inte kört gasbil nu om det inte var för förmånsvärdesrabatten. Vi får väl se hur marknaden/läget/min ekonomi ser ut vid nästa bilbyte, och om det blir fortsatt gasande. Rent ekonomiskt och praktiskt är det ju ett hyfsat nerköp jämfört med en liknande dieselbil.
Har precis beställt en 3.0 TDI q Avant igen efter gasbilsexperimentet. Så nu kommer det iaf ut en ny, fräsch begagnad gasbil på marknaden :).
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by Danni »

David wrote: Har precis beställt en 3.0 TDI q Avant igen efter gasbilsexperimentet. Så nu kommer det iaf ut en ny, fräsch begagnad gasbil på marknaden :).
En riktig godisbil det där! A4 eller A6? Jag blev väldigt sugen på en A5 Sportback med den motorn när de lanserade den nu :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Intressant öppning från miljö- och jordbruksutskottets vice

Post by Stålis »

I veckans nummer av Ny Teknik följde det med en annonsbilaga med namnet "Din tjänstebil". Den distribueras förmodligen med några andra tidningar också. I en artikel intervjuas miljö- och jordbruksutskottets vice ordförande, Claes Västerteg (C). Han öppnar för en förlängning av förmånsvärdesreduktionen för alternativbränslebilar.
Skattebefrielserna för alternativa bränslen gäller till och med 2011. En förlängning därefter är tänkbar, men något politiskt beslut är ännu inte fattat. Claes Västerteg (C), ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, ser dock gärna en ordentlig morot till den som väljer en tjänstebil med låga koldioxodutsläpp istället för en stor bensinslukande bil.

- Ur min synvinkel ser jag att vi behöver ha någon form av reducerat förmånsvärde för bilar som drivs med annat bränsle eller el även i framtiden. Jag tror inte att marknaden kommer vara så pass mogen att vi kan få den utvecklingen vi vill ha annars. Vad gäller förmånsbeskattningar i övrigt så tycker jag att det finns anledning att se om det går att ha en koldioxidrelatering i den också, säger han.
Det som är gynnsamt för miljön är alltså även lönsamt för plånboken. [...]
Ett avsnitt ur ett slutprotokoll från centerpartiets partistämma (maj 2009) som anger samma riktning:
För att vi ska få tillstånd ett skifte till miljöfordon och en utveckling av laddhybrider och elfordon, är det viktigt att ge marknaden de rätta ramvillkoren. När de största tekniska barriärerna är överkomna kan den verkliga marknadstillväxten ta vid. Vi bedömer att ett reducerat förmånsvärde har en stor potential att stimulera marknaden under den tidiga marknadstillväxten. Genom att stärka incitamenten för bilförmånstagare, som av erfarenhet både köper dyrare fordon och äger dessa under kortare tid än privatpersoner, kommer snart andrahandsmarknaden i högre utsträckning bestå av elfordon som kan införskaffas till lägre kostnad. Idag reduceras förmånsvärdebeloppet för miljöbilar vilket innebär att den månatliga förmånsvärdebeskattningen för den anställde blir lägre jämfört med vanliga fordon. Då denna beskattning endast gäller fram till och med 2011 skulle vi vilja se en fortsatt reduktion på förmånsvärdet för miljöfordon. En möjlighet som bör beaktas är att modifiera avgiftssystemet med en utsläppsberoende del (eventuellt med hänsyn till fler emissioner än koldioxid), där elbilar befrias från den utsläppsrelaterade avgiften men inte från den trängselrelaterade avgiften.
(sidan 35)
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Ingen fortsättning på förmånsvärdesrabatten

Post by Sven »

Centerns inställning verkar bra, men kan de få med sig övriga allianspartier?
Opel Zafira CNG -08
Post Reply