I veckans nummer av Ny Teknik följde det med en annonsbilaga med namnet "Din tjänstebil". Den distribueras förmodligen med några andra tidningar också. I en artikel intervjuas miljö- och jordbruksutskottets vice ordförande,
Claes Västerteg (C). Han öppnar för en förlängning av förmånsvärdesreduktionen för alternativbränslebilar.
Skattebefrielserna för alternativa bränslen gäller till och med 2011. En förlängning därefter är tänkbar, men något politiskt beslut är ännu inte fattat. Claes Västerteg (C), ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, ser dock gärna en ordentlig morot till den som väljer en tjänstebil med låga koldioxodutsläpp istället för en stor bensinslukande bil.
- Ur min synvinkel ser jag att vi behöver ha någon form av reducerat förmånsvärde för bilar som drivs med annat bränsle eller el även i framtiden. Jag tror inte att marknaden kommer vara så pass mogen att vi kan få den utvecklingen vi vill ha annars. Vad gäller förmånsbeskattningar i övrigt så tycker jag att det finns anledning att se om det går att ha en koldioxidrelatering i den också, säger han.
Det som är gynnsamt för miljön är alltså även lönsamt för plånboken. [...]
Ett avsnitt ur ett
slutprotokoll från centerpartiets partistämma (maj 2009) som anger samma riktning:
För att vi ska få tillstånd ett skifte till miljöfordon och en utveckling av laddhybrider och elfordon, är det viktigt att ge marknaden de rätta ramvillkoren. När de största tekniska barriärerna är överkomna kan den verkliga marknadstillväxten ta vid. Vi bedömer att ett reducerat förmånsvärde har en stor potential att stimulera marknaden under den tidiga marknadstillväxten. Genom att stärka incitamenten för bilförmånstagare, som av erfarenhet både köper dyrare fordon och äger dessa under kortare tid än privatpersoner, kommer snart andrahandsmarknaden i högre utsträckning bestå av elfordon som kan införskaffas till lägre kostnad. Idag reduceras förmånsvärdebeloppet för miljöbilar vilket innebär att den månatliga förmånsvärdebeskattningen för den anställde blir lägre jämfört med vanliga fordon. Då denna beskattning endast gäller fram till och med 2011 skulle vi vilja se en fortsatt reduktion på förmånsvärdet för miljöfordon. En möjlighet som bör beaktas är att modifiera avgiftssystemet med en utsläppsberoende del (eventuellt med hänsyn till fler emissioner än koldioxid), där elbilar befrias från den utsläppsrelaterade avgiften men inte från den trängselrelaterade avgiften.
(sidan 35)