Tankpumpsexplosion i Göteborg

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

Till stor del tycker jag att du har rätt Micke77. Misstag gör alla, kanske inte så lätt att skilja på LPG och CNG om man inte har så bra koll...men att mixtra med egensnickrade adaptrar när det handlar om riktigt farliga saker är i mina ögon inte så slugt. Att göra en egen adapter till stereon eller datorn är ju inte så farligt men när vi snackar om saker som bevisligen kan explodera så bör man ha lite mer vett i huvudet.

Det är lite som när man hör om katastrofer där en tankbil vält och sprungit läck. Fock flockas som flugor för att försöka skopa upp några droppar bensin och något ljushuvud för för sig att ta en rökpaus! :shock: 200 döda och massor av skadade...
Personligen skulle jag ta mig långt ifrån bensinpölarna och ångorna...

Förresten, är det inte lika högt tryck i LPG-pumparna? Då hade ju samma sak hänt...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by batti »

Nä, LPG är ju flytande, (Liquid Petrolium Gas), trycket i de flaskorna är bara runt 20 bar. Undrar hur stort trycket hann bli innan deras tub gav sig...?
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by anders »

LPG har ett tryck som är beroende av temperatur, vid -10 °C är trycket ca 2 bar och vid 0°C är det ca 4 bar. Vid 50 ° C är det 16 bar.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

...men i en LPG-pump så är väl inte trycket konstant vid samma temperatur...det beror väl på mängden gas i tanken...eller?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Stålis »

Fred wrote:...men i en LPG-pump så är väl inte trycket konstant vid samma temperatur...det beror väl på mängden gas i tanken...eller?
Nä, det är faktiskt precis så som Anders säger. I och med att gasen går över i flytande form kan man inte längre använda sig direkt av allmänna gaslagen (som förutsätter att hela volymen är gasformig). Så fort trycket når den nivå där gasen kondenseras, blir en viss mängd av gasen flytande och resten av gasen förblir i gasfas. Om man försöker öka trycket kondenseras genast mer gas till flytande form. Om man ökar temperaturen kommer en del av den flytande produkten att förgasas och trycket ökar.

Ett annat sätt att uttrycka det är att förhållandet mellan andelen gas som är i flytande form och andelen som är i gäddorna är beroende av temperaturen.

Gasoltuber har en säkerhetsventil som öppnar vid 25 bar. Det inträffar vid en temperatur på ca 65 grader. Jag vet inte om samma tryckgränser gäller för tankarna i en LPG-bil.

(LPG=Liquefied Petroleum Gas)
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

Nu kom plötsligt lite kunskap från fysiken i skolan tillbaka! :D Givetvis är det så som ni säger...flytande ämnen har ju helt andra egenskaper än gaser! Samma gäller ju vatten...det krävs enormt mycket för att trycksätta vatten medan vattenånga går bra att komprimera. Tack för att ni dammade av lite! :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Pka »

Nu kan man tanka på Kruthusgatan igen!

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Nyhete ... 0637_.aspx
Stationen som varit stängd sedan olyckan i fredags är nu igång igen.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply