Tankpumpsexplosion i Göteborg

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Johan »

Den här toppnyheten på GP ikväll lät riktigt illa:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.290 ... -explosion
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

Ajdå...inte bra...dock är det ju väldigt knapphändiga uppgifter om vad som egentligen skett men dålig publicitet är det oberoende av orsakerna.... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Johan »

Mer information har kommit in:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.290 ... -explosion

Mer än dålig publicitet så är det ju väldigt oroväckande att sådana olyckor kan ske.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Stålis »

Det var verkligen illa, framförallt för de drabbade.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

Det är ju väldigt märkliga omständigheter...vad gjorde gubbarna där i sin dieseldrivna lastbil? För mig känns det som att det ligger en hund begraven någonstans...

Givetvis lider jag med dem eftersom de blev skadade, speciellt med mannen som verkar ha blivit av med benet...usch...men det känns som att det är lite för mycket otur att de bara skulle stå där helt utan ärende och just då blir det ett katastrofalt fel på pumpen...för första gången någonsin... :roll:

Jag har en känsla av att vi inte hört det sista om denna historia...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Pka »

Ja, detta var väldigt märkligt, och givetvis väldigt tråkigt för de som skadades. Man får verkligen hoppas att olycksorsaken kan klarläggas. Finns det några rapporter om liknande händelser?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by torkel »

Den pumpen ligger rätt avsides. Min gissning är att de endera kört vilse eller just lämnat sitt släp på DHL och stannat för att ta en cigg. Darwin award, liksom...
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Wallander »

Enligt tv4:s texttv så försökte de tanka en gasoltub med hjälp av en hemmagjord adapter. http://www.nyhetskanalen.se/1.1444764/2 ... asolflaska
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by avozetta »

Jag har känt mig väldigt trygg när det gäller explosionsrisken i vår gasbilar och vid pumparna men när jag såg denna rubrik så hickade jag till rejält. Tack o lov att det var ett missbruk av utrustningen som låg bakom olyckan. Även om jag hade varit mindre påläst i ämnet kring gashantering och höga tryck så hade jag nog aldrig kommit på tanken att mixtra med egna adapters.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

Wallander wrote:Enligt tv4:s texttv så försökte de tanka en gasoltub med hjälp av en hemmagjord adapter.
Om detta stämmer så är jag inte speciellt förvånad att det smällde! Dessutom reder det ju ut en del frågetecken runt händelsen. Inga brännmärken alls efter explosionen, troligen för att det var själva gasoltuben som exploderade av trycket och inte av att någon gas antändes. Skadorna på männen, händer på ena som troligen fipplade med adaptern och benet på den andre som stod bredvid och kollade på. Spekulationer, absolut, men mystiken kommer nog lätta mer och mer. Ska bli spännande att få reda på vad polisen kan få fram under förhören.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Oldfield »

Ja, vad säger man. Ger man sig på ett sådant vågat handlande är jag inte förvånad att det gick som det gjorde.

Hoppas handlingen belyses ordentligt så inte gasbilar och gasleverantörer får utsåt kritik för detta.

Man skulle nästan kunna likna det vid att tända en cigarett när man tankar bensin.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by AndersH »

På bilden ser man att ena täckplåten till dispensern lossnat och lagt sig ner lite prydligt på marken. Hade det varit en explosion inne i dispensern så borde den täckplåten varit deformerad och legat en bra bit bort.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Stålis »

GP skriver också om gasoltubsteorin nu: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.290 ... n-forklara
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Pka »

Här är info från fordonsgas:
http://www.fordonsgas.se/Svenska/olycka.aspx
Polisen bekräftar nu att olyckan berodde på att två personer försökt tanka fordonsgas på en gasolflaska. Gasol har man vid ett helt annat tryck än fordonsgas, så munstycket på en tankstation passar inte på en gasolflaska. Männen har använt en hemmagjord adapter.
http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/A ... -Goteborg/
Offren uppger att olyckan inträffade när de skulle fylla på en gasbehållare till ett mobilt kök med hjälp av en egentillverkad adapter. De drabbade kommer att tas omhand av åkeriet som även kommer att ta hand om dragbilen som stått vid Kruthusgatan.

Det finns i nuläget inget som tyder på att det var något fel på gaspumpen. Olyckan tycks bero på felaktig och otillåten hantering. Förundersökningen fortgår med utvärdering av den tekniska undersökningen. Brottsrubriceringen är allmänfarlig vårdslöshet.
Last edited by Pka on 2010-01-16, 16:10, edited 1 time in total.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Danni »

Vilken helt otroligt dålig idé på minst tre olika sätt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Stålis »

Danni wrote:Vilken helt otroligt dålig idé på minst tre olika sätt.
Ok,

1. Fel sorts gas
2. Hemmagjord adapter
3. Trasig eller i värsta fall manipulerad säkerhetsventil på gasolflaskan.

Var det nåt mer du tänkte på Danni?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Danni »

Det var väl ungefär samma saker jag tänkte på, men det kan säkert finnas fler, så jag garderade mig med ett "minst" :) Man kan ju tycka att fruktansvärt många varningsklockor borde ringt hos de bägge herrarna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Stålis »

:x
Danni wrote:Det var väl ungefär samma saker jag tänkte på, men det kan säkert finnas fler, så jag garderade mig med ett "minst" :) Man kan ju tycka att fruktansvärt många varningsklockor borde ringt hos de bägge herrarna.
Och jag undrar om det hela är ett tecken på att de lettiska lastbilschaufförerna är så underbetalade att de tar till vilka metoder som helst för att hålla nere levnadskostnaderna när de är ute och åker.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by anders »

När jag hörde dettta på morgonnyheterna och att det var två öststatare iblandad samt att de hade en diesel lastbil så tänkte jag direkt att de hade gjort något som man inte ska göra. T.ex fylla sin gasflaska med fordonsgas. Kanske de trodde att det var gasol (propane) i munstycket. En gasolflaska, svensk, släpper sitt tryck vid 25 bar och stänger igen under 19 bar. Trycket i munstycket för fordonsgas kan uppgå till 200 bar. Jag vet inte hur ett sådant munstycke fungerar men jag kan tänka mig att det är fullt flås hela tiden tills trycket i biltanken stänger, inte som för bensin där man reglera flödet. Och dessutom så kan flödet ut ur munstycket var högre än vad säkerhetsventilen på flaskan kan släppa. Då stiger trycket snabbt.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by aiskylos »

Danni wrote:
Och jag undrar om det hela är ett tecken på att de lettiska lastbilschaufförerna är så underbetalade att de tar till vilka metoder som helst för att hålla nere levnadskostnaderna när de är ute och åker.
Och det måste ju vara rätt tight om man inte ens har råd till de hundralappar det handlar om - på de billigaste ställena drygt 200:- för att fylla en stor flaska.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by AndersH »

Ett gott säkerhetsbetyg åt gasdispensern som stod pall för smällen utan att börja läcka ut någon gas.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Fred »

aiskylos wrote:
Danni wrote:
Och jag undrar om det hela är ett tecken på att de lettiska lastbilschaufförerna är så underbetalade att de tar till vilka metoder som helst för att hålla nere levnadskostnaderna när de är ute och åker.
Och det måste ju vara rätt tight om man inte ens har råd till de hundralappar det handlar om - på de billigaste ställena drygt 200:- för att fylla en stor flaska.
200 spänn kan vara väldigt mycket pengar för vissa... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by osh »

Det läskiga är ju också att folk som inte hade något med saken alls att göra hade kunnat drabbas. Tänk om man hade haft oturen att behöva tanka samtidigt? Eller bara åkt förbi och fått närkontakt med flygande splitter.
Tur att det inte gick "sämre" för samtliga. Vi har ju trots allt två överlevare, vilket nog får betraktas som änglavakt i sammanhanget.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Johan »

AndersH wrote:Ett gott säkerhetsbetyg åt gasdispensern som stod pall för smällen utan att börja läcka ut någon gas.
Tummen upp för det, allt visade sig snarast vara ett styrkeprov för gasdispensern som den klarade.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Tankpumpsexplosion i Göteborg

Post by Micke77 »

Med tanke på hur många LPG tankstationer det finns ute i europa så kanske vi inte skall smutskasta dessa fattiga chafförer? LPG = gasol, så vem vet hur många som fyller sina flaskor med egna adapters? Det är kanske mycket vanligare än vi tror då det trots allt rör sig om samma gas (på LPG stationerna).
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Post Reply