Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Sven »

Jag tycker att vi borde fråga alla riksdagspartier inför valet vad de anser om biogasen och vad de är beredda att satsa på den. Om alla partier får samma frågor så borde vi kunna utläsa vilka som verkligen tror på och vill satsa på mer biogas och vilket parti som skulle gynna oss gasbilister bäst.

Vad tycker ni om detta? Vilka frågor ska vi ställa?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Humlan »

Bra förslag! Måste dock få fundera på relevanta frågor.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Stålis »

Tycker också att det är en bra idé. Kan man göra det på nåt sätt så att det samtidigt syns i media? Det är viktigt att det görs så att biogasalternativet framställs på ett positivt sätt och att våra eventuella önskningar (krav) inte upplevs som gnälliga.

Jag tror att våra frågor behöver föregås av någon slags sammanfattning av nuläget.

De första frågorna jag kommer att tänka på:

Tjänstebilsrabatten
Stöd till tankställen
Stöd till produktion
...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Folke N »

Vilken jättebra ide´!

Håller med "Stålis" om att vi bör ställa upp en del rubriker/frågor. Jag tycker att en av de viktigaste är stödet till produktionsanläggningar, det satsas en massa miljarder till att bygga vägar men förhållandevis lite på att stimulera produktion av fossilfria bränslen, framförallt biogas, trots att den ger oss möjlighet att ta ett stort stag bort från fossilberoende och mot klimatneutrala fordonsbränslen.

Det är bara att titta på det låga intresset för jordbruksbaserade biogasanläggningar, de flesta sådana kan inte räknas hem eftersom det oftast behövs storskalighet för att få lönsamhet. Trots att man räknar på storskaliga anläggningar så är det inte självklart att det blir lönsamt om inte det går att få en ekonomisk stimulans till byggande. Eftersom marknaden skriker efter biogas så borde det vara självklart med sådana stimulanser.

Ja, detta är ett spår att ta med i ett upprop/enkät till partierna.

Ett annat kan vara att endast bilar som går på fossilfria bränslen till minst 50% ska få räknas till "Miljöbilar".
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Sven »

Kul att fler tycker denna idé är bra.

Alla de tre föreslagna frågorna - om tjänstebilsrabatten, stöd till tankställen och stöd till produktion - är utmärkta.

Förslag på andra frågor/områden:
- synen på beskattning eller ej av biogas (och eventuellt naturgas),
- synen på naturgas som komplement,
- vad tror respektive parti om biogasens framtida potential (dvs tror de att biogasen kan driva en stor del av den svenska fordonsparken eller ser de den enbart som en marginell företeelse).

Det är väl bra om vi en period ägnar oss att spåna lite fritt angående vettiga frågor. Sannolikt ska vi inte ha för många frågor och det är nog bra om de också ger så konkreta svar som möjligt.

En mycket bra idé att få med media angående denna enkät.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Fred »

En sak som dök upp i mitt huvud när jag stod och lagade mat är frågan om hushållskvarnar. Det talas lite löst om det i vissa kommuner men jag tror på politiska beslut och subventioner för att montera dem. Tänk om all mat hushållen slänger skulle hamna i reningsverken istället och där kunna rötas till biogas!

Kanske skulle vara en grej att ta upp i enkäten?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Folke N »

Fred wrote:En sak som dök upp i mitt huvud när jag stod och lagade mat är frågan om hushållskvarnar. Det talas lite löst om det i vissa kommuner men jag tror på politiska beslut och subventioner för att montera dem. Tänk om all mat hushållen slänger skulle hamna i reningsverken istället och där kunna rötas till biogas!

Kanske skulle vara en grej att ta upp i enkäten?
Eftersom jag jobbar med dessa frågor så vill jag belysa att det bästa alternativet är att kommunens renhållning inför insamling av organiskt hushållsavfall. Om man inför avfallskvarnar så ska allt passera reningsverket med energikostnader för pumpning och framförallt luftningsmaskiner i det biologiska reningssteget, denna omväg gör också att en del av det organiska innehållet hinner brytas ned i reningsverket biosteg och vi får således ut mindre biogas än om matavfallet körs direkt in i rötkammare för matavfall.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Sven »

Folke N wrote: Eftersom jag jobbar med dessa frågor så vill jag belysa att det bästa alternativet är att kommunens renhållning inför insamling av organiskt hushållsavfall. Om man inför avfallskvarnar så ska allt passera reningsverket med energikostnader för pumpning och framförallt luftningsmaskiner i det biologiska reningssteget, denna omväg gör också att en del av det organiska innehållet hinner brytas ned i reningsverket biosteg och vi får således ut mindre biogas än om matavfallet körs direkt in i rötkammare för matavfall.
Och mot bakgrund av detta är det än mer obegripligt hur Stockholms Stad förra året kunde införa en taxa för alla som sorter sitt organiska hushållsavfall i ett speciellt sopkärl. Mikael Söderlund hette den ansvarige M-politikern, och detta korkade beslut var också bland det sista han gjorde i politiken, för några månader senare lämnade han sitt politiska uppdrag. Av någon anledning tog inte miljöborgarrådet Ulla Hamilton någon strid med Söderlund om denna förändring.

En fråga vi skulle kunna ha med är inställningen till organiskt hushållsavfall i speciella sopkärl och om detta ska kosta något. Eller är frågan för perifer? Som jag har förstått blir det inga avsevärda mängder biogas av privatpersoners organiska avfall, men många bäckar små...
Opel Zafira CNG -08
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Jimmy »

Om man använder hushållskvarnar så försvinner möjligheten att skapa gödning för jordbruket eftersom att avloppsavfall inte får användas där. Genom att hålla isär avlopp och matinsamling så kan biogasverken producera både gödning för livsmedelsproduktion och för skogsbruk.

Att öka taxan för de som sorterar ut matavfall verkar väldigt märkligt, kommunerna tjänar ju pengar på att slippa skatta för sopförbränningen. Deponi av hushållsavfall är inte tillåtet, då återstår förbränning, kompostering eller rötning. För att slippa sortering så krävs förbränning och det är det dyraste alternativet. I Skellefteå räknar man med kostnadsbesparingar på 2,9 - 5 miljoner kronor om 6000 ton organiskt hushållsavfall sorteras ut. I Piteå komposterar man (tyvärr - jag hoppas på gasproduktion) och sparar på detta sätt miljonbelopp. Varför skulle man då öka kostanden för den som sorterar - visst borde det vara tvärtom?
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Humlan »

Enligt vad jag förstått så används inte Stockholms hushålls separerade organiska avfall till biogasproduktion, jag har hört att det bränns som allt annat avfall. Någon som hittat något officiellt besked om detta?
Edit: Tyvärr bekräftat, det komposteras bara: PDF
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Oldfield »

Oerhört intressant initiativ, men hur ska det gå till väga? Hur får vi politiker att svara? Hur får vi och media svaret? Jag vill inte låta negativ, jag är bara intresserad av tågordningen och vad vi gör med resultatet.

En fråga jag skulle vilja ha med är: Borde statsmakten i egen regi bygga biogaspumpar/produktionsanläggningar på strategiska platser (glesbygd, där det är långt mellan pumparna osv) istället för att enbart erbjuda bidrag och hoppas på att företagen nappar på lockbetet? När dessa pumpar sedan finns på plats och fungerar säljs de till privata intressenter.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Sven »

Din idé, Oldfield, om att statsmakterna ska bygga biogaspumpar i glesbygd är inte så dum. Ett alternativ är att ge högre statligt stöd till byggande av biogaspump i glesbygd. Hur man än gör, så är det av stort värde att glebygden får biogaspumpar och det går att köra gasbil i hela Sverige.
Opel Zafira CNG -08
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Pka »

Det är en mycket bra idé att skicka en enkät till politiker.

Frågor som bör ställas är:

- Är ni positiva till en ökning av den inhemska produktionen av biogas?
Om ja, vilka åtgärder förespråkar ni för en ökning?

- Är ni positiva till en ökning av antalet tankställen för gas?
Om ja, vilka åtgärder förespråkar ni för en ökning?

- Vilka förmåner skall gälla för gas och gasbilar?

- Bör kommunala fordon, exempelvis bussar, sopbilar och brandbilar drivas med gas?
Om ja, vilka åtgärder förespråkar ni för en ökning?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Sven »

Med tanke på att politikerna nu aviserat att förmånsbeskattningen för gasbilar försvinner, är det verkligen angeläget att vi kommer ut med vår enkät.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by avozetta »

Man blir ju inte annat än helt j-a skitförbannad :twisted: :twisted: :twisted: när men läser detta, http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... na-1.19868
... Martin Larsson menade att att det kanske inte ger så stor effekt att placera ut gaspumpar i norrländska glesbygden, utan att man borde koncentrera sig på storstäderna.

– Tillgången till råvaror är begränsad. Kanske gör biogasen bäst nytta i bussar och lastbilar och liknande. Stöden som avvecklas gäller ju personbilar, sade han ...
Är våra beslutsfattare för dåligt pålästa kan man undra :?:
Nu är det väl ändå dags för en karavan till stadshuset :!:

Ursäkta mitt skarpa tonläge, jag blir sällan arg, men när jag läst den artikel så gick de över gränsen.

Jag är gärna med och hjälper till. Men frågan är om det räcker att bara vi privatbilister skriver under på detta. Kanske vi måste ha med Tidningar, Gröna Bilister, Gasföreningen och kanske också Taxibranschen som satsat mycket på gasbilar. Annars kanske vi inte får något svar?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Sven »

Jag tror som du, avozetta, vi behöver ha med fler aktörer, t ex de som nu nämner. Jag kan som sagt kontakta Mattias Goldmann, men först måste vi enas om hur vi ska gå vidare.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by Stålis »

Jag tror att det är en bra idé att göra den här aktionen i samarbete med Gröna Bilister. De verkar ha en god relation med media (topp 5 bland intesseorganisationer). Gasföreningen skulle också vara tänkbar partner, men risken är att de uppfattas alltför partiska.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by avozetta »

Jag tycker Pka:s frågeställningar är bra formulerade och jag tror nog att det är en stor fördel om vi har ett bra utkast med oss att visa upp när vi vänder oss till någon samarbetspartner.

Ytterligare ett par saker att formulera frågor kring:

- I ett kortare perspektiv (5 år), är ni positiva till en bättre geografisk spridning av tankställen för gas i stället för en förtätning av redan befintliga?
Om ja, vilka åtgärder förespråkar ni för att det skall bli möjligt att köra bil på gas i hela landet?

- Är ni positiva till att det skall vara en jämn fördelning i stimulanspaketen kring olika miljöbränslen där man också väger in investeringskostnader?
Om ja, vilka åtgärder förespråkar ni då för att väga upp skillnaden mellan biogas, etanol och andra miljöbränslen?

Visst var det väl så att i dagsläget så har biogasbranchen sponsrats med 200 miljoner medans etanolbranchen fått 7 miljarder?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Ska vi skicka en enkät ang biogas till alla riksdagspartier?

Post by osh »

Denna artikel fanns med i söndagens BT (Borås Tidning), av Viveke Ihd (återvinningsindustrierna) och Jakob Lagercrantz (ordf Gröna bilister)
http://www.vk.se/Article.jsp?article=329709

Ja, länken går till annan tidning, men det var samma debattartikel.
Post Reply