Det får bli en Diesel igen!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
sjoblom
Posts: 3
Joined: 2009-12-31, 00:16

Det får bli en Diesel igen!

Post by sjoblom »

Nu ger jag upp!
Helt sjuk djungel det här med gasbil/tjänstebil :(
Det verkar vara TOTALT omöjligt att få fram en vettig kalkyl för vad det kostar i kr att köra gasvarianten av Mercedes B180!
Att det blir en sänkning av förmånsvärdet kan alla säljare räkna fram, men när jag frågar
"Vad kostar det EXAKT att köra 1 mil på gas?"
... så kan man inte svara !!!

Nehe ... och vem fasen går och köper en gasbil när man inte kan få en vettig kalkyl av en bilsäljare på vad det kostar! :x

Efter flera timmars googlande tror jag att jag kommit i närheten av sanningen, och då visar det sig att jag om jag kör 2.500 mil privat/år rör det sig om några hundralappar billigare i månaden gentemot dieselmotorn, OCH då har jag inte räknat på att jag troligen kommer att få köra ett antal mil på bensin pga endast 30 mils räckvidd, samt att i Sthlm råder det KAOS på gasmackarna + massa strul med att tanka dubbelt för det mesta!

Gas är nog vettigt, men det får bli nästa tjbil ... överlåter till gastalibanerna att utveckla marknaden till något vettigt! En snål diesel är tillräckligt bra alternativ idag, dessutom är den motorn betydligt trevligare att köra eftersom den har betydligt mera kraft och vrid!
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Husbonden »

Tråkigt att du ger upp. Jag bytte från en Volvo V70 D5. Jag hade en kostnad per mil på ca 6,50 för diesel. Min Passat kostar exakt samma per mil och då ligger det ca 5% bensin med i den beräkningen. Dessutom utöver det sänkta förmånsvärdet så tjänar jag 3 kr milen på alla mil jag kör i tjänsten. Milersättningen är ju nämligen anpassad för bensin. Som dieselförare får man ju 3 kr mindre. Så min kalkyl är totalt plus 2 000/mån
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
sjoblom
Posts: 3
Joined: 2009-12-31, 00:16

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by sjoblom »

Husbonden wrote:Tråkigt att du ger upp. Jag bytte från en Volvo V70 D5. Jag hade en kostnad per mil på ca 6,50 för diesel. Min Passat kostar exakt samma per mil och då ligger det ca 5% bensin med i den beräkningen. Dessutom utöver det sänkta förmånsvärdet så tjänar jag 3 kr milen på alla mil jag kör i tjänsten. Milersättningen är ju nämligen anpassad för bensin. Som dieselförare får man ju 3 kr mindre. Så min kalkyl är totalt plus 2 000/mån
OK!
Även jag har haft en V70 D5 + att jag nu har en Passat 140TDI.
1. Din kalkyl verkar bygga på att du jämför V70 mot Passat GAS! FEL! Du måste jämföra motsvarande bilar dvs den "tröttaste" Passat-dieslen mot Passat-gasen, och jag kan garantera att lilla Passat-diseln är KLART lägre förmånsvärde än V70-D5 ... så 2000 kr upp in my dreams :mrgreen: tror tom att Passat har en "greenline-diesel" som är den man ska jämföra sig mot ... ?

2. I mitt fall har jag 2.500 privata mil, vilket minimerar betydelsen av sänkningen av förmånsvärdet! Kör man lite privata mil så spelar ju det klart större roll .. men då skulle jag skippa tjänstebilen helt och ta en löneökning 8) Dessutom bor jag i Sthlm där gasen är svindyr :evil:

3. 3 kr upp på tjänstebilen är "flytande" .. många får 9kr även när man kör diesel :wink: ... kan du hävda att du kan tanka RME så har du rätt till 9kr enligt lagen!

3. MEN det ovan är detaljer som inte är avgörande ...
... grundproblemet är allt FLUM kring gasen. Varför kan INGEN säga EXAKT vad det kostar att köra en MB 180 NGT 1 mil!
HELT SJUKT att inte säljarna kan svara på den frågan ... och jag har frågat FLERA!
Dessutom allt strul och helt sjuka prisskillnader som råder på gasen ...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Fred »

Det var väldigt vad du tar i...

Om du nu funnit att det på olika sätt är förmånligare för dig att inte välja gasbil så är det väl bara att välja ett annat alternativ? Att spy galla över okunniga säljare och slänga dig med kraftuttryck här på vårt forum hjälper väl ingen?

För många av oss här på forumet så är gasbilsvalet något som ligger långt bortom kronor och ören. Vi står ut med strulet, den märkliga prissättningen och det obekväma för det större i sammanhanget, nämligen miljön.

Tråkigt att du har fått en så negativ bild av att äga gasbil...för mig personligen är det bland det bästa jag varit med om i transportväg! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Husbonden »

Självklart skall du ha en diesel!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by osh »

Märkliga bilhandlare du råkat ut för. Det är ju ingen konstig fråga.
Synd att det inte blir gas för dig denna gång, men jag förstår hur du tänker.
För mig passar det utmärkt, jag kör privatbil, har gasmackar precis vid jobbet och bara några minuter hemifrån hemma och båda har alltid varit fulla och biogasen hemma är trevligt billig (10kr m3) jämförelsevis. Så för min del var det inga konstigheter alls.

Sen köper man ju sig lite extra besvär, som att det inte finns gasmackar dit jag skall och åka skidor (Norge), men det kompenseras av att jag känner mig som en god människa när jag koldioxidneutralt pendlar till jobber på veckodagarna.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Jimmy »

Om du ser gasdrift som för krånligt och för dyrt för dig så ska du naturligtvis välja en annan bil. Som det ser ut i dag med glest mellan mackarna, varierande prisbild och på vissa håll dålig tillgång på gas, så är naturligtvis både diesel och bensin bekvämare val.
Men om du är beredd att offra lite bekvämlighet och eventuellt även lite ekonomi för att minska ditt ekologiska fotavtryck på jorden så är gasbil ett bra alternativ (naturligtvis inte lika bra som fötter,cykel och buss :) ).

Men naturligtvis är tillgången på gas i Stockholmsregionen ett problem.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Stålis »

När det gäller bensin- och dieselpriset är det väl bara den som kan skåda in i framtiden som kan säga vad det kommer att kosta EXAKT de närmaste två åren.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by lubbis »

Risken är att man beskattar bort gasen. Jag kommer ihåg på 70-talet då varenda taxi här i Linköping körde på gas. Sedan dog alltihop över en natten när skatten höjdes på gasen.
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by conny »

Det vi vet om framtiden är att skatten per liter diesel kommer att höjas med 40 öre per liter. 20 öre 1/1 2011 och 20 öre 1/1 2013. Jag tror faktiskt att det dröjer innan dom beskattar biogasen! Det blir väl när det finns något ännu renare bränsle att använda sig av...
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by osh »

Conny, nu antar du att det finns någon slags koppling mellan fakta och politiska beslut. Sådant är tyvärr icke fallet har jag märkt.
Förmodligen kommer skatten på biogas att ökas på då det kommer upplevas som "orättvist" att de som kör gasbilar kör så mycket billigare än alla andra. Alla har ju faktiskt inte råd att byta bil, och då kan vi ju inte gynna de som har mest pengar. Eller hur?

Jag hoppas på biogas av många olika orsaker, men jag förhåller mig försiktigt positiv till hur det verkligen kommer att utfalla.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Fred »

Skillnader mellan skatt på olika bränslen har ju alltid funnits så det där med rättvisa tror jag inte spelar in så mycket. Däremot är jag övertygad om att skatten på biogas kommer höjas framöver, men...innan dess kommer skatten på de fossila bränslena ha höjts avsevärt! Jag har inga siffror men en väldigt stor del av skatterna som kommer in till statskassan kommer från bränsleskatter. Skulle en regering få för sig att sänka skatten på fordonsbränsle så skulle de behöva höja skatten någon annanstans vilket skulle innebära katastrof för populariteten. Hur de skulle hantera detta när/om elbilarna blir ett vettigt alternativ kan man ju bara spekulera i, för att inte tala om bränslecellsbilarna...

Dessutom har vi tyvärr ett parti i riksdagen som är emot bilar som företeelse och som bromsar så mycket de kan när det gäller utvecklingen av bilars infrastruktur samtidigt som de gör allt de kan för att det ska vara besvärligt att vara bilist. Tyvärr är detta parti väldigt mycket i ropet just nu och kommer med all säkerhet få rejält många mandat nästa höst.

Det kommer alltid vara dyrt att köra bil och vi bilister är i händerna på väldigt starka krafter när det gäller bränslekostnaderna. Det gäller både politiker och bränsleleverantörer...båda parter vet att vi är många som måste ha bil och att bilen är en väldigt stor del av vårt samhälle, därför kan de behandla oss väldigt hårdhänt innan vi ställer densamma.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Sven »

Jag vill protestera mot bilden av Mp. En del av partiets företrädare är emot bilen som företeelse, men många är inte rabiata motståndare mot den. Mp har förändrats sedan det bildades på 80-talet, då var det mer av "knätofs" och "näbbskor" och en hel del flum. Mp är också det parti som har uttalats sig klart mest positivt angående gasbilar, de har bl a en plan för att alla kommuner inom några år ska ha minst en gasmack. De är inte heller längre motståndare mot inblandning av naturgas i fordonsgasen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Fred »

Jag går bara på det jag personligen hört Maria Wetterstrand säga angående milkostnaden/mil för alla olika bränslen, det Mona Sahlin förmedlade vad Maria sagt i deras förhandlingar inför förra valet samt alla menande blickar som Sahlin skickar Wetterstrand i alla debatter så fort bilar och miljö kommer på tal. Jag har skrivit om detta i en annan tråd så jag vill inte upprepa det här. Det var du som reagerade i den tråden också Sven, men jag har ännu inte hört något som indikerar att Wetterstrand ändrat åsikt i detta.

Om MP´s mest framträdande språkrör uttrycker sig som hon gör så tror jag nog att den gamla "häst och vagn" ideologin är fortsatt starkt rådande inom partiet! Dock är fru Wetterstrand inte dummare än att hon inser att om hon skulle gå ut officiellt med partiets verkliga inställning till bilarna som företeelse så skulle de åka ut ur riksdagen ögonaböj! Därför ger hon en medial bild av att hon inte alls är emot bilar utan miljöbränslen är så bra, så bra...hon är inte annorlunda än alla andra politiker, de har alla dolda agendor... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Sven »

Jaja, det är möjligt att det finns dolda agendor hos en del i Mp, kanske även Wetterstrand, men jag är övertygad om att alla miljöpartister inte förfäktar åsikten att all bilism är av ondo. Och återigen, Mp är det parti som vill göra mest för biogasen.
Opel Zafira CNG -08
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by osh »

Rent konkret vad är det som de vill göra då? Inte någon vision nu, utan konkreta åtgärder för att främja biogasutvecklingen i Sverige. Gärna något som skiljer sig från övriga partier.
Hur skulle biogassituationen bli bättre om MP fick bestämma?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Sven »

Konkreta förslag från oppositionen och Mp:
"Oppositionen vill ge 10 000 kr bidrag till efterkonvertering av personbilar och införa en miljörelaterad
skrotningspremie. Mp önskar också ett nationellt biogasprogram med målet 10 TWh biogas/år innan
2015 och en gasmack i varje kommun år 2020." http://www.miljofordon.se/files/File/Mi ... 09-Nov.pdf
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Humlan »

Tack för länken, nu har jag något att läsa i sängen (om inte min feber får mig att se i kors...)

Hörde på nyheterna under julhelgen att en stor biogasanläggning i Norrköping, planerad för 2011, lagts på is efter att konsulten hade räknat fel på kostnaderna. Det visade sig att detta enda verk skulle fördyras med i princip hela den summa som nuvarande regering anslagit till biogassatsningar de närmsta tre åren.

Det, och tjänstebilspremien som inte förnyats, ger ju lite perspektiv på agendan hos alliansen.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by osh »

"Oppositionen vill ge 10 000 kr bidrag till efterkonvertering av personbilar och införa en miljörelaterad
skrotningspremie. Mp önskar också ett nationellt biogasprogram med målet 10 TWh biogas/år innan
2015 och en gasmack i varje kommun år 2020."
Det där är visioner, eller möjligvis en plan, men inga mål.
Vad jag söker är något i stil med:
MP kommer avsätta 'si-och-så-mycket' kronor under 'si-och-så-många' år för att därigenom tillse att en produktionsanläggning med kapacitet att producera 'si-och-så-mycket' biogas med hjälp av 'tydligt specificerade' åtgärder.

Konkret och tydligt vad man vill. Annars är det inget annat än önskningar från deras sida och som finnarna säger "Skit i ena handen och önska i den andra så får du se vilken du får mest i."
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Jimmy »

Ibland tenderar miljöpartiet att få all ära alternativt skuld för alla beslut på miljöområdet, detta oavsett vilket inflytande de egentligen har. Miljöpartiet står rakryggat för att transporter måste styras från vägar till järnvägar och att privatbillismen måste gå mot ett minskat energianvändande och förnyelsebara drivmedel. Detta ska ske genom ekonomisk styrning. Kan någon nämna vilket parti som kommer att gå till val på motsatsen, KD gjorde det förra gången men då hann verkligheten i fatt dem.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by osh »

Jag tror absolut att MP har en poäng i att ekonomiska styrmedel är det som kan förändra beteende. Men det är både morot och piska som gäller. Jag bor såpass till att jag i många fall skulle kunna ta tåget till jobbet. I den bästa av världar iallafall. Linjen jag skulle trafikera byggdes för 100 år sedan, ganska exakt, och då tog min sträcka 1h och 15 min att åka. Samma sträcka med annat färdmedel torde väl ha varit någon dag eller två så tåget var våldsamt snabbt vid den tiden. Idag tar samma sträcka i runda svängar 40min med bil. Samtidigt har man kapat tågets tid ner till 1h och 5 min. Japp, hela 10 minuter snabbare går det nu än för 100 år sedan. En förbättring på ca 1min per decennium. Samma sak gäller för godstransporter över hela landet. Att "rakryggat" stå för att transporter måste styras över till järnväg betyder noll och intet om man inte också satsar pengar på det.
Jag är väl medveten om att MP inte ensamt bär skulden för detta misslyckande, men de har ju hängt med S de senaste 30 åren eller så. Borde inte något ha hänt på dessa områden om de nu är så intresserade av det?
Detta gör mig lite besviken på MP och jag anser inte att de har så stor trovärdighet i sina uttalanden.
Får se om de tillsammans med sina parhästar kan leverera något på gasområdet, jag förhåller mig som sagt skeptisk.

Sen kan jag ju också nämna att övriga partier är precis lika dåliga inom dessa områden, men de har inte gått till val på det. Alliansen har ju till allas överraskning faktiskt levererat mycket av vad de sa att de skulle. Privatiseringar mm, men det går vi inte in på här för det är helt åt helsike off topic. Vore ju lite skönt om C hade kunnat visa lite miljöansvar, men det är väl att hoppas på för mycket.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by Jimmy »

Du har rätt i mycket. Det jag menar med "rakryggat" är att miljöpartiet faktiskt står för sin politik att med ekonomiska styrmedel (grön skatteväxling) göra miljöskadliga alternativ dyrare. Det jag menar med "ära/skuld" är att jag i min hemstad fortfarande hör människor skylla bensinprisökningar på miljöpartiet, detta trots att det är tre år sedan de hade något inflytande på regeringen och att ökningarna oftast har andra anledningar än skattehöjningar. Fina ord utan handling är naturligtvis inte värda mycket. Jag hoppas starkt på en aktiv miljöpolitik med bl.a. ökade satsningar på järnvägar (framförallt norrbotniabanan), vi får se om jag också blir besviken på MP.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
sjoblom
Posts: 3
Joined: 2009-12-31, 00:16

Re: Det får bli en Diesel igen!

Post by sjoblom »

oj, vilket drag det blivit på den här tråden som jag skapade i frustrationen över flummiga ekonomiska gaskalkyler från okunniga bilhandlare :mrgreen:
Får min nya V50 DRIVe nu på Fredag, så det blev alltså en miljöklassad Diesel den här gången!

Antar att om 3 år så kan man nog välja en gasvariant med en kostnadskalkyl och utan att riskera för mycket strul oavsett bostadsort.

Lite märkligt att man fortsätter utbyggnaden av Ethanolpumparna, istället för att göra en seriös satsning på gasen ... pumpar som dessutom står i princip oanvända eftersom ethanolbilarna körs på ren bensin numera.
Ännu märkligare att man tillåter skattesubventioner när dom inte ens kör på miljöbränslet ...
Post Reply