Måtte det bli betydligt fler gasmackar, eller?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Måtte det bli betydligt fler gasmackar, eller?

Post by Sven »

På Stockholmsträffen idag diskuterade vi en del angående antal gasmackar och tillgång på fordonsgas. Jag tror att gasbilsutvecklingen just nu står inför ett vägskäl. I år slår försäljningen av nya gasbilar i Sverige alla tiders rekord, mycket pga den nya Passaten. Men utbyggnaden av gasmackar har inte alls hållit vad den lovat. Det har varit regel att planerade gasmackar öppnats långt senare eller helt lags i malpåse. Det har gått att skönja en viss ljusning senaste året (dvs något fler gasmackar som öppnar i år jfm 2008), men det behövs en betydligt mer kraftfull ökning av antalet gasmackar. Och det är helt oacceptabelt att gastankstationerna har slut på gas, något som har skett i Stockholmsområdet igen den senaste tiden. Om gasbilsförsäljningen ska fortsätta att öka och gasbilarna ska få en betydande marknadsandel, så måste det finnas både mackar och gas. Jag tror det finns en tröskel som måste passeras för att både gemene man och branschfolket (bilförsäljare, fordonsgasdistributörer, bensinbolag m fl) ska bli verkligt intresserade av gasbilar.

Men kanske är det ännu för tidigt med en riktigt stor gasbilsmarknad, därför att det tar sådan tid att markant öka biogasproduktionen? Om gasbilsförsäljningen ökar betydligt så kan det kanske bli verkligt stora problem med brist på fordonsgas, och då kanske försäljningen sjunker igen. Vad tänker ni på forumet om detta?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Måtte det bli betydligt fler gasmackar, eller?

Post by Stålis »

Ja, vad ska man säga...?

Jag vill trots allt vara optimistisk. Visserligen har vi sett en massa bakslag och förseningar när det gäller nyetablering av tankstationer. Men det är trots allt rejält stora produktionsökningar på gång - Katrineholm, Örebro, Stockholm, Karlshamn för att nämna några. Och dessutom har vi ett mycket bredare utbud när det gäller bilmodeller nu än för några år sedan.

Jag kan inte tänka mig annat än att gasbranschen gör sitt yttersta för att möta efterfrågan nu när man ändå ser att proppen verkar ha lossnat efter Volvos avveckling av gamla V70 bi-fuel. Men för att inte fordonsgasen ska få dåligt rykte tror jag att det är viktigt att man är öppen med de problem som finns och hur man avser att lösa dem, så som t.ex. både AGA och Svensk Biogas gjort nyligen med information till kunderna.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Måtte det bli betydligt fler gasmackar, eller?

Post by Humlan »

Höna eller ägg - vad ska vi uppfinna först?

Nu när gasbilsförsäljningen tagit fart så måste biogasproduktionen snabbt hålla jämna steg. Att vi entusiaster möts av tomma pumpar är kanske acceptabelt, men så länge biogastillgången är lägre än efterfrågan så kommer biogas aldrig bli ett vanligt Svenssonbränsle. Om entusiasterna drar sig för att helhjärtat rekommendera gasbilar, då kommer vi snabbt slå huvudet i taket.

Plattityder, javisst. Vill vi påverka borde vi kontakta lokalpolitiker istället för att diskutera med de redan frälsta... Någon som kan organisera en namninsamling?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Måtte det bli betydligt fler gasmackar, eller?

Post by avozetta »

Jag tror att strulet (trasiga pumpar, för få pumpar, tomma pumpar) slår hårdast mot "bilsvensson" som vill göra ett bra miljöval men i övrigt skall det bara funka och det är ju där den stora massan av bilägare finns också.

Även jag ser dock optimistiskt på framtiden:
- Produktion i Sköndal 2011-2012
- EON:s samarbete med OKQ8
- Ta till vara på matavfall via avfallskvarnar i hemmen
- Skåne- och Västra Götalandsregionens sattsning och rapport till regeringen
- Runt 20000 gasbilar rullar redan i Sverige så det finns ju en marknad vilket äntligen OKQ8 insett. Jag tror att fler bensinbolag följer efter.
- plus det som Stålis redan nämt ovan
- det finns säkert fler ljuspunkter att lägga till

Sen har det för vår familj som "sällanåkare" funkat bra ändå trots strulet. Kört på gas hela tiden sen i maj när vi köpte bilen. Och en större inblandning av naturgas under en övergångsperiod är trots allt mycket bättre än bensin.

Detta hindrar dock inte att vi entusiaster ligger på som iglar även framöver :D
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply