Sänkt pris på biogas

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Sänkt pris på biogas

Post by Pka »

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14193
På torsdagen sänkte de stora bensinbolagen sina riktpriser med 17 öre för 95-oktaning bensin. Literpriset är nu 11,89 kronor.

Även priserna för andra bränslen sänktes. Dieselpriset reducerades med 12 öre till 11,34 kronor per liter. Biogaspriset sänktes i sin tur med 15 öre och kostar nu 10,70 kronor per normalkubikmeter.

Etanolen, E85, stannar kvar på sitt tidigare pris: 9,29 kronor litern.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Sänkt pris på biogas

Post by Stålis »

Svensk biogas ligger kvar på 10,95. Nästan dyrast i landet om man tittar på jämförpris per liter bensin. För ett par år sedan låg Svensk Biogas priser klart lägre än stockholmspriserna.

Med dagens låga bensin- och dieselpris är jag rädd att biogasen snart får svårt att konkurrera. Många nya dieselbilar drar ju en bra bit under halvlitern per mil.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Sänkt pris på biogas

Post by torkel »

Var och fyllde på 35 kubik igår, så imorgon vågar jag nästan lova att Fordonsgas sänker priserna.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Sänkt pris på biogas

Post by Danni »

torkel wrote:Var och fyllde på 35 kubik igår, så imorgon vågar jag nästan lova att Fordonsgas sänker priserna.
De sänkte ju i Göteborg för bara ett par veckor sen, så att hoppas på mer känns väl lite optimistiskt? ;)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Sänkt pris på biogas

Post by Husbonden »

Jag håller med Stålis. Dieselpriset i kombination med dagens bilmodeller gör ju att gasen inte är det mest ekoniomiskt fördelaktiga bränslet. Det är dags att sluta med bensin jämförelse på gasmackarna. Läste just att volvos försäljning av bensinbilar är endast 5% av hela försäljningen.

Ett föredömme är Skellefteå kommun. Vid ett samtal med den ansvarige chefen berättade han att kommunen bestämt att Biogaspriset alltid skall följa dieselpriset fast betydligt billigare. Det ger ett bättre pris i stället för som många gör säga att man ligger 20% under bensinpriset.

Kontentan av detta är att bolagen borde börja jämföra med det bränsleslag som är vanligast i nybilsförsäljningen.

I min kalkyl blir fortfarande Biogas billigare än mitt gamla bränsle Diesel, men det beror på skatter och ersättningsregler och inget annat.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Sänkt pris på biogas

Post by matsuda »

Hur vore det att låta tillgång och efterfrågan styra biogaspriset? Det är ju lite lustigt om det följer bensin- eller dieselpriset helt utan direkt anknytning.
Post Reply