Beräkning av utsläppsvärden

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
uwe
Posts: 3
Joined: 2009-08-26, 12:30

Beräkning av utsläppsvärden

Post by uwe »

Hej,
Är det någon som har koll på hur beräkningen av utsläppsvärden går till på gasbilar? Jag tycker det ser ut som att de flesta biltillverkare använder sig av en bensin/naturgas mix vilket ger väldigt orättvisa CO2 värden för den som för det mesta kör på biogas (med vetskap om att det så klart vore svårt med exakta värden). Är det för att biogas inte anses vara ett certifierat bränsle eller? Måste finnas en tydlig standard, eller?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Beräkning av utsläppsvärden

Post by Stålis »

Hej och välkommen till forumet!

Vet inte om jag exakt förstår din fråga men jag försöker svara lite ändå. De officiella värden som finns bland fordonsdata från Transportstyrelsen (tidigare Vägverket) anger den faktiska mängden koldioxid som släpps ut per körd km oavsett om kolatomerna är fossila eller ej. Min Astra släpper t.ex. ut 128 g CO2/km, Zafiran 144 g och en Passat 121 g. Dessa siffror går att relatera till förbrukningen.

Ibland anges utsläppen för biogas i koldioxidekvivalenter. T.ex. tror jag att VW annonserar om 20 g CO2/km för passaten. Då har de använt sig av beräkningar från exempelvis Uppdaterade reduktionsvärden för etanol- och gasfordon till bilindex som leder fram till att man reducerar CO2 utsläppen med 84%.

Vilka tillverkares värden är det du har reagerat på?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
uwe
Posts: 3
Joined: 2009-08-26, 12:30

Re: Beräkning av utsläppsvärden

Post by uwe »

Tackar för svar och välkomnande!
Vad jag är ute efter är tydliga signaler för klimatriktiga drivmedel. Då tänker jag på tex. marknadsföring av nya bilar (tex VW) och den koldioxidbaserade fordonsskatten. Tog nästan för givet att Transportstyrelsens data byggde på koldioxidekvivalenter men så är uppenbarligen inte fallet vilket är kuggen i dramat. Marknaden måste skilja på fossil och icke fossil CO2. Hur ska annars vettiga styrmedel kunna utformas? Tex. verkar som att gasbilstillverkarna då de rapporterar in till Transportstyrelsen använder sig av beräkningar utifrån en naturgasbaserad certifieringsgas utan att ta hänsyn till biogasandelen i (den svenska) fordonsgasmixen. För att komma närmare en sanning torde man redovisa koldioxidekvivalentvärden för bensindrift, naturgasdrift samt biogasdrift och sedan enas om en lämplig mix för beskattningen (och ev. även för marknadsföring). Vad gäller marknadsföringen gör VW helt rätt med att gå ut med 20g så länge de är tydliga med att det handlar om biogasdrift.

Inte helt enkelt men ett första steg borde vara att använda koldioxidekvivalenter för den koldioxidbaserade fordonsskatten. Men hur…
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Beräkning av utsläppsvärden

Post by Micke77 »

Eftersom Sverige är med i EU är det Eu:s bestämmelser som Transportstyrelsen måste följa. Alla bilar som skall certifieras för något Eu-land blir automatiskt godkänt i alla länder (förrutom -40 kravet fram till för en tid sedan, nu är även detta borta). Av denna anledning måste alla länder bedömma bilarna på lika grunder. Gasen som utgör grunden för utsläppsberäkningen är en standardiserad sk certifieringsgas. Enligt många forummedlemar är denna mest att likna vid vår biogas rent innehållsmässigt och förbrukningsmässigt. Att likna den vid naturgas är inte rätt då förbrukningen brukar vara lägre med naturgas samt att certifieringsgasen skall bestå av metan. Naturgas är en skön blandning av vad naturen har att erbjuda, dock störst andel metan.

Sverige är ett land som frikostigt använder sig av ekonomiska styrmedel för att ändra beteenden i landet. Lika fort som staten / kommunerna fått sin vilja genom så försvinner dessa ekonomiska förmåner. Det går aldrig att skriva in annat än verkliga utsläppsmängder i Transportstyrelsens register över bilar. Att skriva in utsläppsvärden med hänsyn till kretsloppstänkandet skulle skapa mer problem än nytta för myndigheterna.
Det skulle bli svåra gränsdragningsproblem. Det säljs trots allt 2 olika huvudtyper av CNGbränslen idag på svenska marknaden med helt olika ursprung.
Att gömma utsläpp bakom kretsloppstänkande är också fel. Bilen släpper ut avgaser oavsett bränslesort. Har man problem i en stad med hög halt CO2 i luften så lär inte mätarna se skillnad på fossil och icke fossil sådan.


Jag tror personligen att våra förmåner kommer att fasas ut den kommande tiden. Det finns många exempel där det syns tydligt. Malmö stad har nog det bästa exemplet på ekonomiska styrmedel för att förnya bilflottan.
I Malmö får alla enligt regeringens definition på miljöbilar fri parkering i 1 timme under bilens 3 första levnadsår. Trots att det rullar massvis med äldre miljöbilar än 3 år som är godkända i MK2005 så är det tvärstopp att få tillstånd för dessa.
Det är förnyelsen de är ute efter. Malmös erbjudande upphör vid årsskiftet 2009/10. Befintliga tillstånd gäller trots allt till slutdatumet (3års ålder på bilen).

Vi gasbilsägare skall nog vara glada att vi valt gas som bränsle, för allt tyder på att skatterna på de fossila bränslena skall stiga i framtiden. Och vem vet, kanske ser vi straffskatter i framtiden på törstiga bensinbilar?
Marknaden håller redan på att fasa ut bilar med fossila bränslen (i alla fall bensinbilar) eftersom många företag har krav på miljöbilar. Det är dessa tjänstebilar som hamnar hemma hos privatpersonerna efter 3år.
Att köpa en ny bil idag är som rysk roulette, väljer man ett bränsle som är ute om några år är det lika ute med andrahandsvärdet. Vilka bränslen som är populära om några kan ingen svara på idag, dessutom kan det svänga fort.
Den som lever får se!
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
uwe
Posts: 3
Joined: 2009-08-26, 12:30

Re: Beräkning av utsläppsvärden

Post by uwe »

Det är just det som är utmaningen - nämligen att få de koldioxidbaserade skatterna att skilja på fossil och icke fossil koldioxid. Idag spelar det ingen roll skattemässigt (enligt transportstyrelsens koldioxidsbaserade fordonsskatt) om du kör på bensin, cng eller biogas och utsläppsberäkningen för gasbilar tar heller ingen hänsyn. Kanske är det bara jag som tycker att vi har ett systemfel här. Ett fel som kan komma eskalera om koldioxidbaserade skatter inte kan blir mer intelligenta och skilja på fossila och icke fossila energibärare.
Post Reply