Allt fler köper gasbilar enligt DN

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Allt fler köper gasbilar enligt DN

Post by joelk »

DN hade en intressant artikel i dagens nummer om ökad försäljning av gasbilar:
Försäljningen av gasbilar har ökat kraftigt i år. I juli svarade de för 14 procent av alla ny­registrerade miljöbilar. I januari i år var andelen 3,2 procent. Under samma tid har andelen etanolbilar fallit från 64 till 52 procent.Intresset för gasbilar tände när Mercedes lanserade modellen B170 NGT och tog turbofart med Volkswagens gasdrivna Passat. Senare i höst breddas utbudet ytterligare när Volvo levererar V70 i gasutförande.
Tyvärr så finns det en del orosmoln på himlen också:
Förslaget om höjd skatt på naturgas hotar bryta den kraftiga uppgången för miljö­vänliga gasbilar i Sverige. Det befarar gas- och energibranschen. Den 3 juli kom finansdeparte­mentets förslag att gradvis höja skatten på naturgas med början 2011, för att 2015 vara på samma nivå som övriga fossila bränslen.
Personligen kan jag tycka att det kanske till och med kan vara bra om det tvingar fram mer mer biogas i fordonsgasen, men effekten kan ju bli att gasbilarna blir för dyra att köra också såklart.

Hela artikeln finns här: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ar-1.14906
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Allt fler köper gasbilar enligt DN

Post by Pka »

Personligen kan jag tycka att det kanske till och med kan vara bra om det tvingar fram mer mer biogas i fordonsgasen, men effekten kan ju bli att gasbilarna blir för dyra att köra också såklart.
Ja, detta är en svår balansgång. Å ena sidan är det logiskt att ha likvärdig beskattning på alla fossila bränslen. Å andra sidan kommer fordonsgas att behöva stimulanser ännu en tid. För min del tycker jag att naturgas bör gynnas gentemot andra fossila bränslen - dels för att det är det bästa fossila bränslet, dels för att det bereder vägen för en framtida ökad användning av biogas. Men om jag minns rätt så skulle beskattningen av naturgas öka i ganska långsam takt. Om produktionen av biogas ökar tillräckligt snabbt blir det kanske inte så kännbar prisökning. Redan idag utgör ju naturgas bara ca. 40 procent, och andelen minskar.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Allt fler köper gasbilar enligt DN

Post by Sven »

Pka wrote:
Redan idag utgör ju naturgas bara ca. 40 procent, och andelen minskar.
Andelen naturgas i fordonsgasen under 1:a halvåret 2009 vara bar 35% enl Gasföreningen.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply