Varför väljer du gasbil?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply

Vad är främsta skälet till att du väljer gasbil?

Ekonomiska fördelar
4
17%
Miljöskäl
17
71%
Teknikintresse
3
13%
Annat (berätta gärna...)
0
No votes
 
Total votes: 24

User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Varför väljer du gasbil?

Post by Stålis »

Det finns flera skäl välja gasbil och var och en resonerar på sitt sätt. Ofta är det kanske en kombination av flera argument som avgör, men det skulle vara intressant att veta hur forummedlemmarna resonerar när det kommer till kritan och man måste välja det viktigaste skälet.

Varför väljer du gasbil?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Av miljöskäl i första hand och absolut inte av ekonomiska skäl för då hade vi kört vidare med 945:an. Ett annat skäl var också bekvämlighet, 10 år nyare bil och förhoppningsvis mindre bekymmer. Krocksäkerheten får man ju inte heller glömma bort, den är nog lika viktig som bränslevalet.

Etanolen går bort utan problem, den har ju varit ifrågasatt från dag ett tills nu. Det mesta är väl importerat från Brasilien (rätta mig om jag har fel) samt att bränsleförbrukningen ökar dramatiskt.

El/Bensin-hybriden kunde varit ett alternativ om man kommit längre i teknikutvecklingen och att den fanns i större prismässigt överkomliga familjebilar. Fast El/Gas-hybriden hade ju varit ännu bättre :D.

Den rena elbilen skulle funkat om vid hade haft behov av två bilar men sambon har inte körkort. En liten krocksäker stadsbil och en större familjebil.

Så då återstår ju bara gasen som ju i biogasform är 100% lokalt producerad och bidrar i princip 0 till växthuseffekten.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Varför väljer du gasbil?

Post by aiskylos »

Stålis wrote:Det finns flera skäl välja gasbil och var och en resonerar på sitt sätt. Ofta är det kanske en kombination av flera argument som avgör, men det skulle vara intressant att veta hur forummedlemmarna resonerar när det kommer till kritan och man måste välja det viktigaste skälet.

Varför väljer du gasbil?
Ah, det går inte att välja bara ett skäl. Miljön viktigast, men inte till vilket ekonomiskt pris som helst. Och inte hur opraktiskt som helst.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Miljöskäl överväger, det ekonomiska är bonus. När vi köpte våran V70 BiFuel var det egentligen en XC70 jag var ute och spanade efter, då (2005) visste jag inte hur utvecklad gasdriften var. När jag fick det klart för mig blev valet enkelt.
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

60% ekonomi, 30% miljö, 10% samhällsfrågan (vem köper vi drivmedel ifrån). Jag drar en båt på trailer och har de senaste åren köpt allt motorstarkare bilar (dock alltid snålare). Funderade lite efter senaste bilen, en A6 3.0T och kom fram till att den kostar alldeles för mycket och var dimensionerad för 1% av min bilkörning. Nu har jag sedan idag en Passat Ecofuel som kommer att passa 95% av min bilkörning bättre. Miljöfrågan gör att det känns bra, sen tillkommer aspekten att jag numera kör på närproducerat bränsle. Förhoppningsvis öppnar macken på Hagby Återvinningscentral snart så kanske jag kan tanka bilen med metangas från mina egna sopor. Allt fossilt bilbränsle, förutom det från Norge, kommer tyvärr från länder med tvivelaktiga regimer bakom.

Jag är inte miljöfanatiker, men jag källsorterar och försöker hålla nere sopmängderna. Köper ogärna plastleksaker från Kina till min dotter utan hellre leksaker i trä, även om jag är pragmatisk.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag tryckte på Teknik här.
Men givetvis är det en blandning av det mesta.
Att miljön främjas och sjukvårdskostnaderna kanske sänks (pga av lägre hälsovådliga utsläpp) är en anledning, liksom att växthusutsläppen minskar.
Troligen hade jag inte köpt gas om det varit dyrare att köra men nu ger det ett litet men ändock positivt tillskott jämfört med bensin i alla fall med de gaspriser jag tankar för 10,33 Kr/Nm3).

Men som sagt jag är teknikfreak i själ och hjärta och tycker att goda ideer skall premieras. Gillar nya bra lösningar på proplem så för mig var det Tekniken som fick vågskålen att tippa över.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Varför väljer du gasbil?

Post by torkel »

Från början av ekonomiska skäl. Men sedan vi skaffade vår första gasbil har vi blivit mer och mer miljömedvetna hemma, både vi vuxna och barnen. Nästa bil blir också en gasbil, men nu är det främst av miljöskäl.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Varför väljer du gasbil?

Post by Mange »

Det enda som kändes rätt för mig var möjligheten att köra på gas, och då helst lokalproducerad biogas. Jag behöll min gamla V70 dubbelt så länge som "normalt" bara för att vänta in "rätt läge". Utbyggnaden i norr kontra tillgång på bilar.
När så Volvo aviserade att man skulle lägga ner gjorde jag slag i saken och beställde en bil så sent som möjligt.
Umeå är fortfarande, två år senare, dött på gasfronten men viss ljusning har skett. Den mest betydelsefulla stationen för mig är Sundsvall dit jag far i jobbet regelbundet.
Den dagen det är dags att avyttra bilen känns det som något man kan stå för :)
Som svar på är det 1) Miljön 50%, 2) Ekonomin 30%, 3) Tekniken 20%
V70BiFuel2008
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Varför väljer du gasbil?

Post by Pka »

Om det hade varit dyrare med gasbil - då hade jag nog avstått. Jag inser miljöfördelarna, men det är ekonomin som styr.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply