Hur länge till gäller 40% lägre förmånsvärde?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Hur länge till gäller 40% lägre förmånsvärde?

Post by Kabukiman »

Hej!

Ja som rubriken lyder...
Hur länge till var det staten skulle gå in och ge det 40% lägre förmånsvärde på Gas bilarna?


Ska byta bil nästa år (ha den i tre år) och undrar om det är värt att satsa på en gas bil igen.



Och även undrar jag om någon vet hur många procent det var man måste köra på gasen för att det skulle gälla?



Mvh Kabukiman
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Här sätter du fingret på en öm punkt. Nu gäller 40% reduktion av förmånsvärdet (dock max 16000 kr per år) beräknat på jämförbar bil, men reglerna är tidsbegränsade t.o.m. inkomståret 2011, men det är det inte så många miljöbilsförespråkare som talar om.

Däremot finns inga krav på att köra på gas för att reduktionen ska gälla.

Se Skatteverkets arbetsgivarinfo om miljöbilar eller Skatteverkets meddelande 2008:18 avsnitt 3.3.3.

Vad som händer efter 2011 blir en allt viktigare fråga att få svar på eftersom många tecknar förmånsbilar för 3 år i taget och då är vi redan inne på 2012. Är det någon som har hört om det pågår någon politisk diskussion i ärendet? Annars är det nåt för lobbyisterna på Gröna Bilster, Svenska Gasföreningen och Bil Sweden att ta tag i.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Lägre bränslekostnad avgör.

Post by Pka »

Så länge bränslekostnaden och fordonsskatten är lägre för gasbilar finns det fortfarande incitament att använda gasbilar och köra dem på gas, även för oss som inte har tjänstebil. Dessutom pekar det mesta på ett bättre andrahandsvärde jämfört med motsvarande modeller för annat bränsle.
Last edited by Pka on 2009-08-20, 21:29, edited 1 time in total.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

WTF! Jag letade verkligen efter den här informationen innan jag köpte bil, men lyckades inte hitta den.

Om de här reglerna försvinner blir min Passat genast ca 1500 kr dyrare för mig varje månad. Leasingkontraktet är ju till juli 2012, så det kan alltså mycket väl bli fallet. I just det här fallet så är ju tillräckligt kort tid på slutet att jag ändå hade köpt bilen med den här vetskapen, men det känns ju lite underligt.

Det ska bli väldigt intressant att se hur de kommer tänka kring det här i framtiden. Utan förmånsvärdesreduceringen hade jag ärligt talat inte ens fått upp ögonen för Passaten, utan sannolikt rattat runt en dieselkärra från Audi eller Mercedes. Skatteförmåner av det här slaget är drivande för tjänstebilsköpare, vilket i sin tur verkar drivande för teknikutvecklingen på tillverkarnas sida.

För övrigt så har Skatteverket såvitt jag vet inte några krav på hur mycket man måste köra på alternativt bränsle för att få förmåner. Däremot vet jag att t.ex. Göteborgs Stad ställer såna krav för att man ska få miljöbilsparkeringstillstånd.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Lägre bränslekostnad avgör.

Post by Stålis »

Pka wrote:Så länge bränslekostnaden och fordonsskatten är lägre för gasbilar finns det fortfarande incitament att använda gasbilar och köra dem på gas.
Jo förvisso för oss redan frälsta, men jag tror att den ekonomiska skillnaden måste bli större för att dagens trend med ökad gasbilsförsäjning ska hålla i sig utan den kraftiga förmånsvärdesrabatten. Ett sätt att öka differensen mellan bensindrivet och gasdrivet är förstås att öka skatten på fossila bränslen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Lägre bränslekostnad avgör.

Post by Sven »

Stålis wrote:Ett sätt att öka differensen mellan bensindrivet och gasdrivet är förstås att öka skatten på fossila bränslen.
Och detta tycker jag regeringen borde göra, men de är sannolikt för rädda att stöta sig med stora väljargrupper. Det diskuteras också att gränsen för miljöbil ska skärpas från 120 till 100 g CO2-utsläpp/km, då kommer färre bensin- och dieselbilar uppfylla miljökriterierna, ja, en del etanolbilar kommer också att förlora miljöbilsklassningen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sen har vi problemet med att skattepengarna måste tas in någonstans. Så om det blir som vi vill, att alla kör på gas, så kommer det läggas skatter på gasen till slut och alla skattelättnader tas bort. Det är ju redan gjort med trängselskatten här i Stockholm.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Post by Kabukiman »

Tack för svaret!

Betyder det att det gäller även under hela 2011 eller fram till 1 jan 2011?

Ok, fick för mig att jag läst innan jag köpte min nuvarande V70 Bi fuel att man var tvungen att köra på en viss hög procentsats på gas och att skatteverket kunde gå in och granska en.

Men det kanske jag drömt ;)


Förstår att ni som kör privat på gas tjänar mycket på det (än så länge).
Men för mig som har den som tjänstebil och har tank kort från firman är det lite annorlunda.

Får jag ingen rabbat på förmånsvärdet längre har jag tyvär ingen större anledning att välja en gas bil, då dom är dyrare, klenare och enl min erfarenhet mer strul med.

Och jag börjar ledsna på att köra omvägar för att tanka hela tiden.
(ja, jag vet att dom nyare bilarna är lite bättre och fler tank ställen är på G)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Rabatten gäller hela 2011.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Stålis wrote:Här sätter du fingret på en öm punkt. Nu gäller 40% reduktion av förmånsvärdet (dock max 16000 kr per år) beräknat på jämförbar bil, men reglerna är tidsbegränsade t.o.m. inkomståret 2011
Det var som 17. Det borde man ta reda på mer om. Men jag vill minnas att när jag skaffade min nuvarande bil så gällde det tom 2009? Det är inte så att man hela tiden flyttar fram sista datum med ett år för att visa att det gäller åtminstone tre år framåt?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Kabukiman wrote:Får jag ingen rabbat på förmånsvärdet längre har jag tyvär ingen större anledning att välja en gas bil...
Tråkigt att du ser det på det viset... :roll: Den avgjort största anledningen till att jag köpte gasbil var att jag började tycka illa om att köra bil pga den miljöpåverkan min förra bil hade. Det var en gammal SAAB 900 utan katalysator som drog dryga litern/mil. Jag satt i köerna och mådde sämre och sämre så jag bestämde mig för att det var dags att göra något åt saken. V70:n inskaffades, SAAB:en fick gå vidare och nu åker jag omkring med lättat samvete samt återfunnen körglädje! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Fred wrote:Sen har vi problemet med att skattepengarna måste tas in någonstans. Så om det blir som vi vill, att alla kör på gas, så kommer det läggas skatter på gasen till slut och alla skattelättnader tas bort. Det är ju redan gjort med trängselskatten här i Stockholm.
Ja skatten måste in men samhället får också lägre kostnader tex. sjukvården, Sika har gjort en utredning om hur mycket kostnaderna för sjukvården minskar i fallet Gotland som tidigare har diskuterats i forumet.

Sen kanske man slipper flytta Göteborg :lol: om växhusutsläppen minskar tillräcligt mycket.

Så om politikerna inte har för stora skygglappar borde det finnas möjligheter att hålla lägre skattesatser på biogas. Obs att jag inte skriver subventionera. För är samhällets kostnader lägre för biogas än tex bensin så måste det synas i beskattningen på bränslet även i framtiden.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply