Gas i Italien

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
siggelin
Posts: 3
Joined: 2009-08-12, 00:54

Gas i Italien

Post by siggelin »

Hej!

Jag är en nybliven medlem med en VW Golf Bi-fuel från 2003.
Någonstans har jag hört att om jag vill tanka bilen med gas i Italien, så behöver jag:
1. En adapter
2. Ett dokument som bekräftar att bilen går att köra på gas.

Vet någon om det är sant?
Hur får jag tag på adapter och dokument?

Siggelin
Prakah
Posts: 8
Joined: 2009-02-09, 02:56
Location: Göteborg

Post by Prakah »

Hej!

Italien har (som ett föregångsland inom fordonsgas) ett annat kopplingssystem så det behövs en adapter. Sådana finns däremot på så gott som alla stationer (enligt diskussioner på det tyskspråkiga diskussionsforumet gibgas). Jag körde kortare sväng i norra Italien i somras och tankade på 3 olika ställen som alla var bemannade och inte tillät egen tankning. Så fort de såg att det vara en svensk (utomrikisk) bil så såg de till att ta med adaptern. Vid en mack hann jag inte fram innan de stängde. Då var det endast bensinpumparna som hade self-service.

Jag vill minnas att jag läst något om dokument för något av länderna i europa men att det då var något slags provtryckningsutlåtande för relativt gamla bilar. Läser du tyska hänvisar jag åter till Gibgas. Mig frågade de aldrig om några dokument (kör Zafira -08 )

Att tanka gas i Italien är dessutom en fröjd för plånboken! Övriga länder på vår tur var det också märkbart billigare att tanka i jämfört med Sverige, men Italien är billigast.

http://www.metanoauto.com hämtade jag GPS-koordinater men lade lite väl sent märke till att det var gott om både nedlagda och planerade stationer i listorna :( Skall man använda dessa måste man dubbelkolla med pdf-listorna som har kommentarer om detta.

Som en allmän kommentar till gasbilskörning i Europa kan jag säga att det var mycket mindre smärtsamt än jag befarade - om man jobbar lite i förväg med att samla gasstations-koordinater till GPSen (vilket det iofs var en hel del pyssel med...). Sedan är det lite svårt att veta kvaliteten på listorna. Vi fick ju se lite "udda" områden av Prag, Venedig m.fl. städer när vi letade gas, men vi led inte så väldigt mycket av det. I Tyskland (och i viss mån Ö-rike) är det gott om stationer men om de är obemannade så hade jag aldrig turen att ha rätt kort. EC & kundkort var det som gällde på dessa. :
Prakah
Posts: 8
Joined: 2009-02-09, 02:56
Location: Göteborg

Post by Prakah »

2003 var det visst. Förare som vill gastanka bilar äldre än 4 år kan tydligen bli uppmanade att visa någon form av intyg om prov av gastankarna. Undrar just om det finns någon tankkille som är sugen på att ta den diskussionen med en svensk ?!?

Klippt från

http://www.gibgas.de/?navi=tankstellen& ... vi=italien

Unsere Tipps für Sie
In Italien werden Sie betankt - egal ob Erdgas (Metano) oder Benzin/Diesel. Selbsttanken ist inzwischen an einigen Erdgastankstellen möglich. Die meisten Tankstellen nur bis 20 Uhr geöffnet, eine genaue Reiseplanung vorher ist zu empfehlen. In Italien sind Betreiber von Erdgastankstellen zur Kontrolle verpflichtet.
D. h. an manchen Tankstellen wird eine Prüf-Bescheinigung für die Gastanks verlangt (Nationale Vorschrift). Bei Erdgasfahrzeugen, die älter als vier Jahre sind, sollten die Fahrer eine Kopie des Ergebnisprotokolls der Hauptuntersuchung dabei haben, in der der Satz verzeichnet ist: „Gasanlagenprüfung„ gem. Anl. VIIIa StVZO. Empfehlenswert ist der Kauf eines aktuellen Tankstellen-Führers (Inkl. Anfahrtsskizzen und vielen Hinweisen), den es in der Regel an jeder Metano-Tankstelle für ca. 10 Euro käuflich zu erwerben gibt.
siggelin
Posts: 3
Joined: 2009-08-12, 00:54

Post by siggelin »

Tack för svaren!

Vi får väl se om det blir problem med åldern på Golfen. Annars verkar allt lovande. Jag meddelar mina italienska erfarenheter på forumet.
siggelin
Posts: 3
Joined: 2009-08-12, 00:54

Re: Gas i Italien

Post by siggelin »

Det går finfint att tanka gas i Italien! Adaptrar finns på alla mackar, och några pumpar är gjorda så att de klarar svensk dvs tysk standard utan adapter. Har vid något tillfälle fått diskutera avsaknaden av dokument om besiktning av gatankarna, men hittills fått påfyllt.
I Italien har de kört på gas sedan kriget. Gastankar i rostfritt stål och kontroll var fjärde år. Om jag förstått det rätt så byts tankarna ut utan kostnad för kunden om de inte håller måttet vid kontrollen.
Det är ekonomiskt att köra på gas - priserna ligger mellan 8 och 9 € per kubikmeter.
Post Reply