Sänka en S60 bi-fuel
Sänka en S60 bi-fuel
Jag har precis bytt från min gamla s70 gas till en lite nyare s60 och noterade genast att den va högre än en vanlig s60. Jag har hört att detta ska bero på att gastanken sticker ner lite och att Volvo då valt att höja bilen en smula.
Jag tänkte kolla om någon här har några erfarenheter av att sänka en bi-fuel Volvo eller om ni har några andra åsikter i ämnet.
Jag tänkte kolla om någon här har några erfarenheter av att sänka en bi-fuel Volvo eller om ni har några andra åsikter i ämnet.
S60 Bi-fuel -05
Har i sommar upptäckt att vår V70 Bi-fuel är betydligt lägre än den gamla 945 vi hade tidigare. Med hela familjen i bilen skrapade jag i när jag körde upp mellan grus- och asfaltskant på uppfarten, samt på skogsväg och även bak när jag körde ner från en trottoarkant. Jag skulle snarare vilja höja än sänka frigången!
Läste också i instruktionsboken att man inte kan ha mindre än 16-tumsfälgar just för markfrigångens skull.
Läste också i instruktionsboken att man inte kan ha mindre än 16-tumsfälgar just för markfrigångens skull.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Volvo har satt automatisk nivåreglering som standrad på bi-fuel bilar eftersom gasutrustningen bak väger en del. Det finns inga speciella bi-fuel fjädrar utan man använder standardfjädrar och låter nivåregleringen ta hand om den ökade vikten. Hade man inte monterat nivåregleringen hade bilen hängt ner där bak som standard.
Byter du mot sänkningssats så lär den bli extra sänkt baktill pga tyngden.
Däremot har jag ingen aning om det finns regler för hur nära en bränsletank får vara vägen.
Byter du mot sänkningssats så lär den bli extra sänkt baktill pga tyngden.
Däremot har jag ingen aning om det finns regler för hur nära en bränsletank får vara vägen.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Detta är en intressant frågeställning som jag själv funderat en del på. Jag gillar inte att bilen sitter så högt som den gör och skulle gärna vilja sänka den lite. Dock tycker jag att den automatiska nivåregleringen är guld värd då jag ofta lastar bilen tungt i bak.
Frågan är ju ifall det går att behålla nivåregleringen (som bara är ett par avancerade stötdämpare) och sätta på "kortare" fjädrar...
Mvh
/Fred
Frågan är ju ifall det går att behålla nivåregleringen (som bara är ett par avancerade stötdämpare) och sätta på "kortare" fjädrar...
Mvh
/Fred
Xtremt.se har en bygel för att kunna sänka och samtidigt behålla nivåregleringen. http://xtremt.se/?artnr=niv%E5regleringsdistan
Jo, det stämmer (åtminstone på P2-bilarna dvs de näst nyaste karosserna).avozetta wrote:Stämmer detta och i så fall hur ser man det? Jag körde förvisso ett fullastat släp idag men funderade inte så mycket över hur bilden nivåmässigt stod.Micke77 wrote:Volvo har satt automatisk nivåreglering som standrad på bi-fuel bilar ...
Däremot så är det automatisk nivåreglering på xenonljusen.
Du ser det på dämparna bak. Nivåjusteringen har en gummibälg och är mycket kraftigare än normala dämpare. Normala saknar bälgen.
Mvh
/Fred
OK, får kolla vid tillfälle. Såg inget om detta i annonsen när jag köpte bilen nämligen.Fred wrote:Jo, det stämmer (åtminstone på P2-bilarna dvs de näst nyaste karosserna).avozetta wrote:Stämmer detta och i så fall hur ser man det? Jag körde förvisso ett fullastat släp idag men funderade inte så mycket över hur bilden nivåmässigt stod.Micke77 wrote:Volvo har satt automatisk nivåreglering som standrad på bi-fuel bilar ...
Däremot så är det automatisk nivåreglering på xenonljusen.
Du ser det på dämparna bak. Nivåjusteringen har en gummibälg och är mycket kraftigare än normala dämpare. Normala saknar bälgen.
Mvh
/Fred
Det går även att se att nivåregleringen var standard i Volvos kataloger över begagnade bilar på volvocars.se.
Det är kanske inte självklart att alla handlare skriver om nivåregleringen, den räknas som standard och är således inget tillval.
V70 06-07:
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... _06-07.pdf
V70 01-05 (Bi-fuel info saknas 03 och tidigare men alla har nivåregleringen):
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... 0-2005.pdf
Det är kanske inte självklart att alla handlare skriver om nivåregleringen, den räknas som standard och är således inget tillval.
V70 06-07:
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... _06-07.pdf
V70 01-05 (Bi-fuel info saknas 03 och tidigare men alla har nivåregleringen):
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... 0-2005.pdf
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Toppen, tack för infonMicke77 wrote:Det går även att se att nivåregleringen var standard i Volvos kataloger över begagnade bilar på volvocars.se.
Det är kanske inte självklart att alla handlare skriver om nivåregleringen, den räknas som standard och är således inget tillval.
V70 06-07:
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... _06-07.pdf
V70 01-05 (Bi-fuel info saknas 03 och tidigare men alla har nivåregleringen):
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... 0-2005.pdf
Det var väl så att automatisk nivåreglering infördes på de senare årsmodellerna av Bi-Fuel-modellerna i stället för höjd konventionell fjädring. Syftet är förstås att förhindra genomslag som skadar gastankarna, som sitter lågt placerade bakom bakaxeln.
Min bil (S60 Bi-Fuel -04) har den höjda fjädringen, men ingen nivåreglering. Detta, och kravet på 16-tumsfälgar, tycker jag är en (om än marginell) nackdel, eftersom däcken slits ojämnt (mest på ytterkanten eftersom hjulupphängningsgeometrin gör att hjulen lutar något utåt vid låg belastning), och man inte kan välja däckdimension 195/65 R15 (vilket vore att föredra ur komfortsynpunkt samt för vinterdäck), utan är hänvisad till 205/55 R16.
Min bil (S60 Bi-Fuel -04) har den höjda fjädringen, men ingen nivåreglering. Detta, och kravet på 16-tumsfälgar, tycker jag är en (om än marginell) nackdel, eftersom däcken slits ojämnt (mest på ytterkanten eftersom hjulupphängningsgeometrin gör att hjulen lutar något utåt vid låg belastning), och man inte kan välja däckdimension 195/65 R15 (vilket vore att föredra ur komfortsynpunkt samt för vinterdäck), utan är hänvisad till 205/55 R16.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Kan inte detta ha lite med att göra att du inte kan ha mindre fälgar p.g.a. bromsarnas storlek också?Pka wrote:Det var väl så att automatisk nivåreglering infördes på de senare årsmodellerna av Bi-Fuel-modellerna i stället för höjd konventionell fjädring. Syftet är förstås att förhindra genomslag som skadar gastankarna, som sitter lågt placerade bakom bakaxeln.
Min bil (S60 Bi-Fuel -04) har den höjda fjädringen, men ingen nivåreglering. Detta, och kravet på 16-tumsfälgar, tycker jag är en (om än marginell) nackdel, eftersom däcken slits ojämnt (mest på ytterkanten eftersom hjulupphängningsgeometrin gör att hjulen lutar något utåt vid låg belastning), och man inte kan välja däckdimension 195/65 R15 (vilket vore att föredra ur komfortsynpunkt samt för vinterdäck), utan är hänvisad till 205/55 R16.
Om däcken slits snett, gör hjulinställning. Det skall med lätthet gå att ha betydligt bredare däck på en S60 utan att däcken slits onaturligt.
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Nej, bromsarnas storlek torde vara samma som på motsvarande modell med enbart bensindrift (140 hk).Wallander wrote:
Kan inte detta ha lite med att göra att du inte kan ha mindre fälgar p.g.a. bromsarnas storlek också?
Om däcken slits snett, gör hjulinställning. Det skall med lätthet gå att ha betydligt bredare däck på en S60 utan att däcken slits onaturligt.
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Att däcken blir ojämt slitna är inte så konstigt, då fjädringen är höjd. Detta är en egenskap i hjulupphängningen som inte kan justeras bort. Man ser med blotta ögat att cambervinkeln blir lite fel (något positiv) när bilen är obelastad. Antagligen var det därför man införde automatisk nivåkontroll i stället för höjd fjädring på senare årsmodeller.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Pka:
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... gS60-2.pdf
Här finns fakta om din S60 -04, där står det att standardutrustning för din årsmodell är nivå och 16".
Är du första ägare på din bil eller kan det vara så att en tidigare ägare har byggt om bilen till lastfjädrar och standarddämpare för att det var för dyrt att byta ev trasig nivåreglering? Nivåregleringsdämparna kostar nämligen många sköna tusenlappar per styck.
När det gäller bromsarna så vill jag göra ett inlägg i debatten. Läser jag i extrahäftet till instruktionsboken till min V70 -03 så står det på omslaget att det häftet gäller alla S60/V70/S80 det året. På sidan 6 står det "Begränsning av tillval" och några rader längre ner "Fälgar mindre än 16"". Detta innebär att alla versioner av bi-fuel -03 har större bromsar. Kolla gärna era egna tilläggshäften för just er årsmodell.
De större bromsarna beror väl på den högre tjänstevikten och totalvikten på en bi-fuel. Hade man inte höjt totalvikten på bilen hade man fått offra lastvikten och därmed nyttan av en stor bil. Normalt brukar större bromsar användas till snabba bilar, men tyngden spelar lika stor roll. Jämför bromsarna på en Vw Polo och en stor Volvo...
Det bör påpekas att byte till 205/55/16 ej höjer bilen jämfört med 195/65/15. Tvärtom är 205/55/16 några millimeter mindre i diameter än 195/65/15.
Vill man ha högre markfrigång på sin bil (tex om man kör mycket skogsväg går det bra att köra på 205/60/16. Detta fungerar utmärkt och är fullt lagligt byte av dimension. Jag kör själv denna dimension på vintern då jag kör långa sträckor i djup snö (oplogade vägar).
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... gS60-2.pdf
Här finns fakta om din S60 -04, där står det att standardutrustning för din årsmodell är nivå och 16".
Är du första ägare på din bil eller kan det vara så att en tidigare ägare har byggt om bilen till lastfjädrar och standarddämpare för att det var för dyrt att byta ev trasig nivåreglering? Nivåregleringsdämparna kostar nämligen många sköna tusenlappar per styck.
När det gäller bromsarna så vill jag göra ett inlägg i debatten. Läser jag i extrahäftet till instruktionsboken till min V70 -03 så står det på omslaget att det häftet gäller alla S60/V70/S80 det året. På sidan 6 står det "Begränsning av tillval" och några rader längre ner "Fälgar mindre än 16"". Detta innebär att alla versioner av bi-fuel -03 har större bromsar. Kolla gärna era egna tilläggshäften för just er årsmodell.
De större bromsarna beror väl på den högre tjänstevikten och totalvikten på en bi-fuel. Hade man inte höjt totalvikten på bilen hade man fått offra lastvikten och därmed nyttan av en stor bil. Normalt brukar större bromsar användas till snabba bilar, men tyngden spelar lika stor roll. Jämför bromsarna på en Vw Polo och en stor Volvo...
Det bör påpekas att byte till 205/55/16 ej höjer bilen jämfört med 195/65/15. Tvärtom är 205/55/16 några millimeter mindre i diameter än 195/65/15.
Vill man ha högre markfrigång på sin bil (tex om man kör mycket skogsväg går det bra att köra på 205/60/16. Detta fungerar utmärkt och är fullt lagligt byte av dimension. Jag kör själv denna dimension på vintern då jag kör långa sträckor i djup snö (oplogade vägar).
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Re: Sänka en S60 bi-fuel
Liten fråga kopplat till ämnet om höjd på bilen.
Har hittat riktigt bra pris på vinterdäck men då är de i dimensionen 205/50/16. Detta innebär att diametern på hjulen blir 6,5 cm mindre. vilket skulle innebära tt bilen blir ca 3,25 cm lägre. Tror ni detta blir ett problem?
Har hittat riktigt bra pris på vinterdäck men då är de i dimensionen 205/50/16. Detta innebär att diametern på hjulen blir 6,5 cm mindre. vilket skulle innebära tt bilen blir ca 3,25 cm lägre. Tror ni detta blir ett problem?
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Re: Sänka en S60 bi-fuel
En sänkning med 3,25 cm låter lite väl brutalt tycker jag, men hur räknade du då?
Om man jämför dimensionen 205/50/16 med "standarddimensionen" 205/55/16 så borde skillnaden dem emellan vara ca 10 mm på radien. 50% av 205 mm ger en höjd på däckssidan på 102,5 mm jämfört med 55% av 205 mm som ger 112,75 mm.
Om man jämför dimensionen 205/50/16 med "standarddimensionen" 205/55/16 så borde skillnaden dem emellan vara ca 10 mm på radien. 50% av 205 mm ger en höjd på däckssidan på 102,5 mm jämfört med 55% av 205 mm som ger 112,75 mm.
Re: Sänka en S60 bi-fuel
Stämmer enligt http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.aspAndersH wrote:En sänkning med 3,25 cm låter lite väl brutalt tycker jag, men hur räknade du då?
Om man jämför dimensionen 205/50/16 med "standarddimensionen" 205/55/16 så borde skillnaden dem emellan vara ca 10 mm på radien. 50% av 205 mm ger en höjd på däckssidan på 102,5 mm jämfört med 55% av 205 mm som ger 112,75 mm.
Re: Sänka en S60 bi-fuel
Då förstår jag men det är rullomkretsen som blir 6,5 cm mindre (3,2%) med 205/50/16 jämfört med 205/55/16 och bilen kommer då 1 cm närmare marken. Förändringen av rullomkretsen ligger inom +/- 5% så det är godkänt att köra med. Hastighetsmätaren kommer väl att visa lite mer fel än vad den normalt gör också.
Och resan till jobbet borde bli 3,2% längre om du tittar på trippmätaren.
Och resan till jobbet borde bli 3,2% längre om du tittar på trippmätaren.
Re: Sänka en S60 bi-fuel
Kan nämna att jag slängde bort min nivåreglering idag och satte istället dit ett par hårdare dämpare med sänkningsfjädrar som sänker 40mm. Blev ganska låg bak. Min tank ligger ju i bagaget så det gör inte så mycket men för er med tankarna under bilen kommer nog markfrigången bli i lägsta laget om man skulle genomföra samma operation.
Re:
Jag bytte på min Xc90 för ett par veckor sedan (hade fått körförbud annars, nu är ju bilen såld. Men det kostade 6900:- att få en stötdämpare bytt på Volvo-verkstad. 1100:- kostade arbetet, resten av pengarna är för själva stötdämparen. Det var inte många kronor billigare att göra det på Mekonomen eller annan verkstad.Micke77 wrote:Pka:
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... gS60-2.pdf
Här finns fakta om din S60 -04, där står det att standardutrustning för din årsmodell är nivå och 16".
Är du första ägare på din bil eller kan det vara så att en tidigare ägare har byggt om bilen till lastfjädrar och standarddämpare för att det var för dyrt att byta ev trasig nivåreglering? Nivåregleringsdämparna kostar nämligen många sköna tusenlappar per styck.
Re: Sänka en S60 bi-fuel
Detta med nivåreglering låter intressant. Från vilken årsmodell gäller detta. Jag kan väl inte ha de på min v70 -98?
Re: Sänka en S60 bi-fuel
Jo det har du nog. Jag hade det på min innan jag slängde bort dem och ersatte med vanliga dämpare. Om du inte har nivåreglering har jag mina nivåregleringsdämpare kvar om du är sugen.kallabaz wrote:Detta med nivåreglering låter intressant. Från vilken årsmodell gäller detta. Jag kan väl inte ha de på min v70 -98?