"Miljövänliga sopbilar till Aten"

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

"Miljövänliga sopbilar till Aten"

Post by avozetta »

är rubriken i en Alltommotor-artikel, http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... en-1.14299
Inte en dag för tidigt med tanke på de föroreningsproblem som Aten har.

Riktigt snygg tycker jag, för en sopbil vill säga :)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Föredömligt.

Post by Pka »

Mycket bra! Sopbilar och stadsbussar är särskilt lämpliga att drivas med gas - dels för att de används i folktäta områden, dels för att det är relativt enkelt att ordna försörjningen av gas för dessa fordon som används i ett geografiskt begränsat område.

Genom att satsa på gasdrift för stadsfordon får man också underlag för en utbyggd infrastruktur för produktion och distribution av gas i städer med omnejd, vilket även borde komma privatbilister till del.

Vi borde göra samma sak i Sverige: satsa på att ersätta dieseldrivna bussar, sopbilar och distributionsfordon med gasdrivna fordon. Vi har sett några gasbussar bl.a. i Göteborg, men nu är tiden mogen för en konsekvent övergång. Diesel lämpar sig bättre för långdistanstransport.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Föredömligt.

Post by Sven »

Pka wrote:
Vi borde göra samma sak i Sverige: satsa på att ersätta dieseldrivna bussar, sopbilar och distributionsfordon med gasdrivna fordon. Vi har sett några gasbussar bl.a. i Göteborg, men nu är tiden mogen för en konsekvent övergång. Diesel lämpar sig bättre för långdistanstransport.
Instämmer till fullo! Det görs på vissa håll, jag tror t ex att en stor del av sopbilsflottan i Stockholm drivs på biogas liksom måna av SLs bussar. Just sopbilarna borde föregå med gott exempel, renhållningen finns ju till just för miljöns skull.

Det borde upprättas nationella mål om att inom en viss tidsrymd, 1, 3 eller 5 år, ska alla sopbilar i Sverige gå på biogas. Dessa nationella riktlinjer skulle även kunna gälla t ex lokalbussar och taxibilar (kör också oftast korta sträckor).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

I Norrköping går mer än 60% av sopfordonsflottan på biogas. och för kollektivtrafiken går alla innerstadsbussar på biogas och även en el utanför innerstan. Alla spårvagnar går på förnyelsebar energi.
Målet är att 2016 ska all fossil energi för framrift av fordon vara borta helt och hållet, utom för vissa sopbilar som har långa sträckor att åka.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

jag tycker jag ser gasdrivna bussar och sopbilar i varje stad jag är... Norrköping nämndes ovan.. I GBG har jag sett sopbilar som går på gas tankas på publika tankställen, i helsingborg kör massor av sopbilar, lastbilar och truckar på deras egen biogas. I malmö ser jag bara gasbussar i innerstaden osv osv :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply