MagnusM wrote:
Vilket innebär att om 1 NM3 Natur+Biogas kostar 11.06kr.
Och om 1 liter diesel kostar 11.19kr (tror jag var senaste budet).
Så om en dieselbil drar 0,5 liter och gasbilen drar 0,5 nm3 så är de hur likvärdiga? Vilket blir billigare?
Mvh,
Magnus
Hej Magnus
Om man ser till de priser som du nämner ovan Gas=11,06 Kr/Nm3 och diesel= 11,19 Kr/liter och bilarna drar enligt dig 0,5 Nm3/mil resp 0,5 liter/mil (Diesel) blir gasen marginellt billigare. Dvs Gasen kostar 5,53 kr/mil och dieseln kostar 5,595 kr/mil.
Men diesel motorn har högre verkningsgrad än en Ottomotor (även om den körs på gas) så det idealiserade fallet du beskriver ovan existerar inte i själva verket kommer bränslekostnaderna med största sannolikhet vara lägre för dieselbilen än den som drivs med gas om allt övrigt är lika.
För att göra en jämförelse som är rättvis måste man bestämma sig för ett par alternativ och veta ungefärlig årlig körsträcka.
Tex Passat Tsi Ecofuel Versus Passat TDI Bluemotion
Bränsleförbrukning gas (enl. volkswagen) 0,46Kg/mil~ 0,58 Nm3 (omvandlingsfaktor 0,8 är använd,
densitet) =>6,42 kr/mil
Årlig fordonsskatt enl Volkswagen 600 kr
Bränsleförbrukning diesel (enl volkswagen) 0,52 liter/mil => 5,82 Kr/mil
Årlig fordonsskatt enl Volkswagen 2882 kr/år
Som du ser ovan så skiljer skatten sig åt väsentligt vilket gör att man måste köra 3803 mil innan det lönar sig att köra dieseln enl exemplet
Förutom dessa två parametrar tillkommer service och försäkring vilka man också måste titta på för att få ett rimligt jämförelsevärde.
Obs i beräkningarna ovan har jag använt Volkswagens uppgifter vilket baserar sig på en så kallad certifieringsgas hur pass väl det stämmer med verkligheten vet jag inte det får passat folket ev ge kommentarer om.
Men för att kunna göra en jämförelse bestäm dig för vilka bilar det handlar om och räkna utifrån det. Lycka till.