Kostnad Gas / Diesel

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
MagnusM
Posts: 5
Joined: 2009-07-14, 16:09

Kostnad Gas / Diesel

Post by MagnusM »

Hej!

Har läst på detta forum ett tag och undrar om någon kan hjälpa till?

Jag kör diesel för tillfället och vill jämföra kostnaderna för gas mot diesel. Alla färdiga jämförelser är för bensin (95 oktan antar jag).

Inte för att jag saknar matteförmåga men det är många olika parametrar och jag vill inte räkna fel.

Enligt gasbilen.se så ligger det till så här:
Vad är energiinnehållet i fordonsgas jämfört med andra drivmedel?

1 Nm3 biogas = 9,77 kWh
1 Nm3 naturgas = 11,05 kWh
1 liter bensin = 8,8 kWh
1 liter diesel = 9,87 kWh

1 Nm3 biogas motsvarar ca 1,1 liter bensin
1 Nm3 naturgas motsvarar ca 1,25 liter bensin
Vilket innebär att om 1 NM3 Natur+Biogas kostar 11.06kr.
Och om 1 liter diesel kostar 11.19kr (tror jag var senaste budet).

Så om en dieselbil drar 0,5 liter och gasbilen drar 0,5 nm3 så är de hur likvärdiga? Vilket blir billigare?

Mvh,
Magnus
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Kostnad Gas / Diesel

Post by Göran »

MagnusM wrote: Vilket innebär att om 1 NM3 Natur+Biogas kostar 11.06kr.
Och om 1 liter diesel kostar 11.19kr (tror jag var senaste budet).

Så om en dieselbil drar 0,5 liter och gasbilen drar 0,5 nm3 så är de hur likvärdiga? Vilket blir billigare?

Mvh,
Magnus
Hej Magnus
Om man ser till de priser som du nämner ovan Gas=11,06 Kr/Nm3 och diesel= 11,19 Kr/liter och bilarna drar enligt dig 0,5 Nm3/mil resp 0,5 liter/mil (Diesel) blir gasen marginellt billigare. Dvs Gasen kostar 5,53 kr/mil och dieseln kostar 5,595 kr/mil.
Men diesel motorn har högre verkningsgrad än en Ottomotor (även om den körs på gas) så det idealiserade fallet du beskriver ovan existerar inte i själva verket kommer bränslekostnaderna med största sannolikhet vara lägre för dieselbilen än den som drivs med gas om allt övrigt är lika.

För att göra en jämförelse som är rättvis måste man bestämma sig för ett par alternativ och veta ungefärlig årlig körsträcka.

Tex Passat Tsi Ecofuel Versus Passat TDI Bluemotion
Bränsleförbrukning gas (enl. volkswagen) 0,46Kg/mil~ 0,58 Nm3 (omvandlingsfaktor 0,8 är använd, densitet) =>6,42 kr/mil
Årlig fordonsskatt enl Volkswagen 600 kr

Bränsleförbrukning diesel (enl volkswagen) 0,52 liter/mil => 5,82 Kr/mil
Årlig fordonsskatt enl Volkswagen 2882 kr/år

Som du ser ovan så skiljer skatten sig åt väsentligt vilket gör att man måste köra 3803 mil innan det lönar sig att köra dieseln enl exemplet

Förutom dessa två parametrar tillkommer service och försäkring vilka man också måste titta på för att få ett rimligt jämförelsevärde.

Obs i beräkningarna ovan har jag använt Volkswagens uppgifter vilket baserar sig på en så kallad certifieringsgas hur pass väl det stämmer med verkligheten vet jag inte det får passat folket ev ge kommentarer om.

Men för att kunna göra en jämförelse bestäm dig för vilka bilar det handlar om och räkna utifrån det. Lycka till.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
MagnusM
Posts: 5
Joined: 2009-07-14, 16:09

Post by MagnusM »

Wow! Tackar! Nu tror jag mig förstå bättre. Du har givetvis rätt att man ska bestämma sig för en modell och gå därifrån, och du har precis gett mig verktygen. :-D

Då blir det att ta fram räknearket.

Mvh,
Magnus
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Om du har möjlighet att ta bilen som tjänste/förmånsbil, glöm då inte ta med reduceringen av förmånsvärdet med upp till 16000 kr / år (som tippar beräkningen helt till gasbilens favör).

:)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sen får vi inte glömma bort det faktum att gasen ÄR det absolut bästa miljövalet! För mig personligen så är känslan att äga/köra en bil som är den avgjort minst skadliga biltypen för miljön ganska mycket värt! :D Inte allt här i världen kan mätas i kronor och ören! :wink:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
MagnusM
Posts: 5
Joined: 2009-07-14, 16:09

Post by MagnusM »

Angående tjänstebil så är det synd att det inte finns en bil i "Golf-klassen". Tydligen fanns det en Opel Astra men den går ju inte att köpa längre. Passat'en må vara bra och så, men den är för stor för vårt behov. Dessutom är den nästan 100.000kr dyrare än t.ex. Golf TDI BlueMotion. Även om man får reducerat förmånsvärde så blir det ändå rätt så stora skillnader i månadskostnaden.

Gällande miljöbiten så ska den tas med i ekvationen, men den får vara med som en balanserande post.

Korrigering: Såg nu att Ford Focus finns. Ska titta på den.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Lyckas inte hitta pris och tillvalsmöjligheter på Focusen. Nån som vet om det går att få tag på?

Man ska inte underskatta förmånsvärdesreduceringen. I våra kalkyler blir totalkostnaden för min välutrustade Passat aningen lägre än för min kompanjons tillika välutrustade V50 1.8F (som kostade 100 000 kr mindre i inköp) vid 2000 mils körning om året. Då är bränslekostnaden för etanolen en hyfsat stor bov i dramat, men man får också tänka på att Volvon får en förmånsvärdesreducering på 25%, medan en dieselbil har fullt förmånsvärde. Jag vill inte hoppa till några slutsatser här, men jag vill säga att det är värt att räkna på det - man kan bli förvånad. Jag skulle misstänka att det inte skiljer mycket mellan Passaten och en Golf BlueMotion som tjänstebilar. Allra billigast blir förstås en billig gas-, hybrid- eller elbil. Honda Insight som min andra kompanjon kör blir snuskbillig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

MagnusM wrote:Angående tjänstebil så är det synd att det inte finns en bil i "Golf-klassen".
Miljöbilscenter i Göteborg har Citroën C3 och Fiat Punto också. Tyvärr är deras webbsida nere, men ring och kolla med dem, vettja. Du lär hitta dem på Eniro.
Brodde
Posts: 1
Joined: 2009-07-15, 15:20

Post by Brodde »

MagnusM wrote:Angående tjänstebil så är det synd att det inte finns en bil i "Golf-klassen". Tydligen fanns det en Opel Astra men den går ju inte att köpa längre. Passat'en må vara bra och så, men den är för stor för vårt behov. Dessutom är den nästan 100.000kr dyrare än t.ex. Golf TDI BlueMotion. Även om man får reducerat förmånsvärde så blir det ändå rätt så stora skillnader i månadskostnaden.

Gällande miljöbiten så ska den tas med i ekvationen, men den får vara med som en balanserande post.

Korrigering: Såg nu att Ford Focus finns. Ska titta på den.

Hej

Varför inte titta på VW Touran Ecofuel, den må vara 7-sitsig, men de sätena kan ju fällas ner i golvet. Sedan har du en bil i golf-storlek på längden!

/Erik
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Brodde wrote: Hej

Varför inte titta på VW Touran Ecofuel, den må vara 7-sitsig, men de sätena kan ju fällas ner i golvet. Sedan har du en bil i golf-storlek på längden!

/Erik
Den skall tydligen finnas som femsitsig också, med bättre räckvidd.

Det är några som påpekat att miljön är en viktig faktor. Det var det också för mig när jag valde gasbil. Det är även en faktor man bör lägga in i sin eventuella ekonomiska kalkyl. Med ett allt större miljö fokus kommer skatteskillnaderna mellan olika bränslen troligen bli större i framtiden. Men på dessa politiker styrda områden bör var och en ha sin egen "kristallkula" att titta i och själv göra en bedömning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
MagnusM
Posts: 5
Joined: 2009-07-14, 16:09

Post by MagnusM »

Tack för tipsen.

Citroen C3 är lite liten och då jag bor med en Engelska så är Franskt alltid lite känsligt. ;-)

Ska ta en titt på Touran...

Angående Focusen så har jag inte fått några bra svar när jag har pratat med återförsäljare. De verkar sakna information om t.ex. hur stor del av bagage som försvinner, etc... Lite synd.

Gällande tjänstebil så tar mitt företag ut ett brutttolönepåslag på 1.5% på inköpspriset så därför blir kalkylerna något annorlunda än om jag bara gick på förmånsvärdet.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Mange
För att du skall räkna rätt.
Kollade i Volvos instruktionsbok angående gasförbrukning.
Blandad körning certiferingsgas (ren metangas) 0,87 Nm3
Blandad körning Nordsjögas................................0,79 Nm3

Dvs bilen förbrukar ca: 9% mindre med naturgas än den gasen som används vid certifieringen. Certifierngsgasen verkar motsvara Biogas förbrukningsmässigt.

Det finns mao många olika gaskvaliteter vilket är ett problem. För att göra en korrekt beräkning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

MagnusM wrote:Gällande tjänstebil så tar mitt företag ut ett brutttolönepåslag på 1.5% på inköpspriset så därför blir kalkylerna något annorlunda än om jag bara gick på förmånsvärdet.
Visst blir det annorlunda :) Själv är jag delägare i det bolag som bilen står på, och har en helt kostnadsneutral lösning där alla bilkostnader (leasingavgift, service, försäkring, etc, alltså inte bara förmånsvärdet) i slutändan belastar min lön. Det betyder dock inte nödvändigtvis att det inte är värt att räkna på det. Jag kom t.ex. fram till att det inte skiljer mycket i månadskostnad om jag har min Passat som förmånsbil eller en V50 DRIVe, eller för den delen en V50 FlexiFuel, när jag gjorde en detaljerad kalkyl på det.

Jag försöker inte hävda att det ena eller det andra är bättre, bara att förmånsvärdet gör en väldig skillnad, och man gör sig själv en otjänst om man gör lösa antaganden istället för att göra kalkyler på så många bilar som möjligt.

Vad man däremot kan säga är att om företaget tillämpar en för företaget kostnadsneutral modell för finansiering av förmånsbilar så brukar det vara ungefär lika dyrt att ha tjänstebil som privatbil, såvida man inte har ett reducerat förmånsvärde eller någon annan fördel med att ha bilen som tjänstebil istället för privat. Förmånsvärdena är med andra ord väldigt noggrannt avvägda.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
MagnusM
Posts: 5
Joined: 2009-07-14, 16:09

Post by MagnusM »

Jag försöker inte hävda att det ena eller det andra är bättre, bara att förmånsvärdet gör en väldig skillnad, och man gör sig själv en otjänst om man gör lösa antaganden istället för att göra kalkyler på så många bilar som möjligt.
Jag instämmer. Jag har nu ett excelblad med många parametrar, som t.ex. förbrukning, kostnad per mil per bränsle och bil, inköpspris (inkl rabatter och extrautrustning), förmånsvärden, etc... där jag nu har ett 10-tal olika bilar med, fler är på gång.

Jag har lärt mig mycket den senaste tiden. Det är tydligt att media och verklighet skiljer ganska så mycket åt och att vissa politiska beslut får skeva effekter (läs E85!).

Men i slutändan så är jag instresserad av en bil i Golf-klassen. Så skillnaden Passat vs Golf är stor i inköp vilket får konsekvenser för min månadskostnad.

Det är också intressant som Danni säger om kostnaden för företaget. Det jag lärde mig idag, att vårt företag betalar en månadsavgift (leasing-avgift) som är baserad på den bedömning gällande risk/ränta som leasingbolaget gör. T.ex. har andrahandsvärdet en stor betydelse för företagets månadskostnad. Det innebär t.ex. just nu att en BMW är billigare per månad än SAAB. (jag generaliserar lite, men i princip sant). Vad en Fiat Punto skulle kosta företaget per månad är troligtvis dyrare då andrahandsvärdet är lägre.

Än så länge har jag inte fått med privat ägande i min kalkyl, men jag jobbar på det. :-)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

MagnusM wrote: Jag instämmer. Jag har nu ett excelblad med många parametrar, som t.ex. förbrukning, kostnad per mil per bränsle och bil, inköpspris (inkl rabatter och extrautrustning), förmånsvärden, etc... där jag nu har ett 10-tal olika bilar med, fler är på gång.
Titta där.. Skönt att se att det finns fler som är lika excel-anala som jag är. :oops:

Jag hade med Ecofuel, Passat CC (TSI 160 och TDI170) samt BMW 320D / 325D touring i min kalkyl.

Vi har också ett upplägg som är kostnadsneutralt för företaget, och hade det inte varit för fördelen med förmånsvärdet så hade det blivit privatbil för mig, och det hade säkerligen inte blivit en gasbil heller med tanke på de modeller som finns utöver Ecofuel som är intressanta i min bilvärld...

Det ska däremot bli väldigt intressant att se vad de blir för restvärde på bilen efter 3 år, jag hade tur och beställde min precis i skarven innan vårt leasingbolag ändrade om beräkningsgrunderna efter hösten/vinterns begagnatkollaps - detta resulterade i att min fullmatade bil (ca 40 kkr högre nettopris) är BILLIGARE i leasing per månad än min kollegas bil som varken har Dynaudioljud, navi eller lite annat godis... :D

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag är också lite Excel-fanatisk :) Fast i just detta fall har jag använt Google Spreadsheets. Skitsmidigt om man vill dela en kalkyl mellan några vänner. Har just nu i bladet med Passat EcoFuel, Honda Insight, Dacia Sandero, Honda Civic Hybrid, Toyota Prius, Lexus RX400h, Saab 9-3 2.0T BioPower, Volvo V50, Volvo S40, Lexus IS250 & IS220d, Volvo V70 2.5FT, Audi A4 samt Porsche Cayman S (!!). Flera av modellerna i flera utföranden med olika utrustning/motor. Bland de bilarna lyckades Passaten vinna tävlingen om trevligast bil för pengarna.

Men jag känner mig nödgad att förklara hur upplägget med finansiell leasing fungerar. Upplägget är egentligen identiskt med ett lån, med den stora skillnaden att man får lyfta halva momsen. Man betalar dels en "första förhöjd månadshyra" som motsvarar en kontantinsats. Ofta 20%, ibland mer, ibland 0 kr. Man bestämmer även ett restvärde, oftast 30%-50%. Köpesumman minus kontantinsatsen och restvärdet är det som ska avbetalas. Därtill ska ränta betalas på kvarvarande lånebelopp. Den månatliga leasingavgiften är alltså amortering och ränta. Just nu får man en räntesats på runt 4% för billeasing.

Företaget som leasar bilen är ansvarigt för restvärdet. När bilen sen säljs ska alltså restvärdet lösas. Så om man satt fel restvärde i beräkningen från början så kommer det ändå att jämnas ut när avtalets avslutas. Det innebär att trots att du anser att du fått en billigare deal, Henrico, så har du i själva verket fått en dyrare deal, eftersom du kommer amortera långsammare och därmed betala mer ränta.

Sen kan det i och för sig vara som så att ni har s.k. operationell leasing, även om det inte är lika vanligt. Det är mer likt att hyra bil. Man sätter en körsträcka, sen betalar man en fast summa per månad där allt utom bränsle ingår, som service, försäkring, etc. Då tar även leasingbolaget ansvar för restvärdet. Det är tryggare men självklart också dyrare. Om det är operationell leasing ni har så stämmer ditt antagande om att din bil faktiskt blev billigare.

Andrahandsvärdet har ju stor betydelse hur man än finansierar ett bilköp, så att en BMW som är dyrare i inköp kan bli billigare att äga än en Saab gäller i många lägen idag.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Sen kan det i och för sig vara som så att ni har s.k. operationell leasing, även om det inte är lika vanligt. Det är mer likt att hyra bil. Man sätter en körsträcka, sen betalar man en fast summa per månad där allt utom bränsle ingår, som service, försäkring, etc. Då tar även leasingbolaget ansvar för restvärdet. Det är tryggare men självklart också dyrare. Om det är operationell leasing ni har så stämmer ditt antagande om att din bil faktiskt blev billigare.
Precis, borde ha förklarat att det är operationell leasing min bil faller inom, därav att det var viktigt med restvärdesberäkningen.

Det var ju hyffsad spread på dina bilval förresten, du missade nya Z4:an.. Hade jag inte haft knodd där hemma hade det blivit en Z4 22i på direkten. ;) (Jag får inte plats på längden i en MX-5 tyvärr. :) )

2.5FT försvann ganska fort ur min kalkyl p.g.a uselt restvärde och hög soppaförbrukning. Saab ska vi inte ens diskutera i sammanhanget restvärde för operationell leasing just nu - sorgligt.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Nya Z4:an är riktigt, riktigt sweet faktiskt. Älskar den där långa välvda nosen. Kunde överleva att ha en Z4 sDrive35i som andrabil. Frågan är dock hur den skulle stå sig i kläm mellan en Cayman och en TT RS (eller kanske kommande R-modell av Golf MkVI för den delen).

Men jo, visst var det en oerhört spännvidd! Nu var dock inte alla bilar tillagda i arket av mig själv - mina bägge kompanjoner inhandlade företagsbilar samtidigt som jag. Dessutom är en del av bilarna inlagda av ren nyfikenhet, för att det är kul att veta hur mycket det slår. Och för att det förhoppningsvis blir aktuellt med dyrare bilar om några år. Jag hoppas själv på avknoppning i familjen innan det är dags att byta ut den här bilen, så tyvärr stod inte sportbil på menyn den här gången. Jag får väl slå till med en fet 30-årskris när det är dags att byta nästa gång istället :)

Audi släppte ju officiella data på nya A5 Sportback idag. Inte dåligt sweet i min mening. Får man in en stor Emmaljunga-barnvagn bak i den, tro? Tar gärna en 3.0 TDI med S-tronic, tacksåmycket.

Jag håller med dig om V70:n - den känns ekonomiskt skakig. Jag hade siktet på en sån först, för det är fina och oerhört bekväma bilar. Egentligen tänkte jag vänta på gasmodellen av den. Men efter en provkörning av Passaten kändes det helt onödigt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply