Sju av tio svenskar vill se statliga satsningar på biogas

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Sju av tio svenskar vill se statliga satsningar på biogas

Post by Gigamaster »

Detta verkar sanneligen lovande:
Pressmeddelande den 7 juli 2009
En färsk undersökning från SKOP visar att 70 procent av svenskarna ser fordonsgas som det miljövänligaste bränslet. Undersökningen visar även att så många som 65 procent är positivt inställda till statligt stöd till biogas som drivmedel.

I maj genomförde SKOP en undersökning bland drygt 1 000 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 18 till 84 år. Resultatet visar att kunskapen om regeringens och EU:s miljömål är små men att det finns tydliga åsikter om hur vi ska uppnå utsläppsminskningar. Mer än var fjärde svensk anser att den största potentialen finns genom att minska vägtrafikens utsläpp.

Vidare framkommer att inställningen till biogas som drivmedel är positiv bland svenskarna. Hela 70 procent ser fordonsgas som det miljövänligaste bränslet. Undersökningen visar även att så många som 65 procent är positivt inställda till statligt stöd till biogas som drivmedel.

I Sverige kommer en tredjedel av utsläppen från transportsektorn. Ett av de mest effektiva sätten att minska transportssektorns klimatpåverkan är en övergång från fossila till förnybara drivmedel. Skulle exempelvis fem procent av bilarna i Sverige drivas på biogas istället för på ett fossilt drivmedel skulle koldioxidutsläppen minska med mer än 60 000 ton per år.

– Biogas är förnybart, ekonomiskt konkurrenskraftigt och kan produceras lokalt. Ur miljösynpunkt är biogas som fordonsbränsle ett bra alternativ, det produceras av avfall och koldioxidutsläppen per kilometer kan vara så låga som 8-15 gram, det kan jämföras med gränsen för en miljöbil som går vid 120 gram. Det är därför glädjande att en så stor andel av svenskarna är positivt inställda till stöd för biogasen säger Håkan Buskhe, koncernchef för E.ON Sverige.

Biogas är dessutom renare än alternativen när det kommer till utsläpp av tungmetaller, svaveloxid, kväve, stoft och sot.

– Vi välkomnar därför att regeringen nu tagit initiativ till en strategi för ökad användning av biogas och vi anser likt de flesta svenskar att stödsystem för biogas som drivmedel är både nödvändiga och önskvärda, fortsätter Håkan Buskhe.
Biogas. For Life
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det var ju både positiva, men också väldigt överraskande, nyheter! Varför överraskande...? Jo, när jag pratar med folk om min bil så har de ofta väldigt svårt att förstå vad jag menar med biogas...de är så indoktrinerade med etanolen att det ofta tar ett litet tag att förklara att gas och etanol INTE är samma sak och att biogasen INTE påverkar tillgången på mat! :shock: (Till det ska sägas att det ofta varit ganska medvetna människor jag pratat med.)

Därför är det överraskande att så pass många som 70% är positiva till biogas som drivmedel. Det framgår inte vem som beställt undersökningen av SKOP, vilket jag anser alltid borde framgå, så där kan det ju finnas en förklaring... :roll:

Nu vill jag inte vara en "party pooper", det ÄR riktigt goda nyheter och om siffrorna stämmer KAN politikerna inte blunda! :D Kommer biogasens utveckling bli en valfråga nästa år?!! :lol:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Post by Gigamaster »

Jag har tyvärr samma erfarenhet. De flesta av mina vänner har jag fått förklara skillnaderna mellan gas och etanol. Men om undersökningen genomförts på så vis att de tillfrågade fått information om skillnaden mellan etanol, naturgas och biogas så är det verkligen bra siffror. Dessutom tror jag att medvetenheten har ökat sedan Biogas.se introducerades. De kör ju hårt med informationsspridning under Almedalen. Kanske detta kan påverka våra politiker? Hoppas kan man ju. 8)
Biogas. For Life
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Fred wrote:Det var ju både positiva, men också väldigt överraskande, nyheter! Varför överraskande...? Jo, när jag pratar med folk om min bil så har de ofta väldigt svårt att förstå vad jag menar med biogas...de är så indoktrinerade med etanolen att det ofta tar ett litet tag att förklara att gas och etanol INTE är samma sak och att biogasen INTE påverkar tillgången på mat! :shock: (Till det ska sägas att det ofta varit ganska medvetna människor jag pratat med.)

/Fred
Detta att biogas inte påverkar matsituationen är väl inte helt sant?.

S.k. gröngas använder spannmål eller vall. Allltså odlade produkter där marken skulle kunna ha använts till humanproduktion.
Ta t.ex. i Tyskland där används/användes majs för gasproduktion.

Men när biogasen produceras från gödsel och andra rester från t.ex. lantbruket så är den klart överlägsen andra nu använda biodrivmedel.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

anders wrote: Detta att biogas inte påverkar matsituationen är väl inte helt sant?.

S.k. gröngas använder spannmål eller vall. Allltså odlade produkter där marken skulle kunna ha använts till humanproduktion.
Ta t.ex. i Tyskland där används/användes majs för gasproduktion.

Men när biogasen produceras från gödsel och andra rester från t.ex. lantbruket så är den klart överlägsen andra nu använda biodrivmedel.
Även såkallad gröngas produktion behöver inte använda matprodukter för att framställa gas utan det går precis lika bra att använda restprodukter från lantbruket tex. Blast från betor och Potatis, Halm från säden, foder som inte gått åt under vintern osv.
Tyvärr finns det dåliga exempel tex som att framställa gas från själva betan osv.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Halm är ganska svårrötat, kräver malning och ibland enzymer för att kunna rötas. Även gräs kan vara svår rötat. Blast är lättare
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

anders wrote:Halm är ganska svårrötat, kräver malning och ibland enzymer för att kunna rötas. Även gräs kan vara svår rötat. Blast är lättare
Det är väl sällan att man försöker röta något av dessa material enbart?

Försöker man inte oftast att hitta en lämplig substrat blandning för att få rätt förutsättningar vid rötning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jo det stämmer att man blandar olika matrial vid rötningen men om ett matrial är svår rötat så måste det finfördelas för att inte störa rötningsprocessen. T.ex. med en hammarkvarn.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply