Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Post by Pka »

Enligt en notis idag kommer skatten på naturgas att höjas.
http://svt.se/2.22620/1.1614080/skatten ... ik_1614080

Visserligen tycker jag att det på sikt är korrekt att ha samma koldioxidskatt på alla fossila bränslen, men risken med en allt för tidig höjning av skatten på naturgas är att man bromsar utvecklingen av marknaden för fordonsgas. Gasmarknaden behöver fortfarande stöd för att utvecklas.

Även om det redan nu är 65 % biogas i den fordonsgas som säljs i Sverige, vilket begränsar effekten av skattehöjningen, bör även naturgas gynnas eftersom den möjliggör en successiv utveckling av biogasmarknaden. Naturgas ger också lägre utsläpp av hälsofarliga avgaser jämfört med alla andra fossila bränslen. Det tycker jag är ett argument för lägre skatt på naturgas jämfört med bensin och diesel. Dock finns det en poäng med att beskatta naturgas högre än biogas, för att ge incitament till fortsatt ökad andel biogas.

Om förslaget om tidig höjning av koldioxidskatten på naturgas genomförs borde överskottet användas för satsningar på biogasprojekt - då skulle det kanske kunna ge en positiv effekt.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Problemet är väl att biogas som samdistribueras med naturgas beskattas på samma sätt som naturgasen.
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Re: Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Post by Blåkulla »

Pka wrote:Enligt en notis idag kommer skatten på naturgas att höjas.
http://svt.se/2.22620/1.1614080/skatten ... ik_1614080

Visserligen tycker jag att det på sikt är korrekt att ha samma koldioxidskatt på alla fossila bränslen, men risken med en allt för tidig höjning av skatten på naturgas är att man bromsar utvecklingen av marknaden för fordonsgas. Gasmarknaden behöver fortfarande stöd för att utvecklas.

Även om det redan nu är 65 % biogas i den fordonsgas som säljs i Sverige, vilket begränsar effekten av skattehöjningen, bör även naturgas gynnas eftersom den möjliggör en successiv utveckling av biogasmarknaden. Naturgas ger också lägre utsläpp av hälsofarliga avgaser jämfört med alla andra fossila bränslen. Det tycker jag är ett argument för lägre skatt på naturgas jämfört med bensin och diesel. Dock finns det en poäng med att beskatta naturgas högre än biogas, för att ge incitament till fortsatt ökad andel biogas.

Om förslaget om tidig höjning av koldioxidskatten på naturgas genomförs borde överskottet användas för satsningar på biogasprojekt - då skulle det kanske kunna ge en positiv effekt.
Jag har en farhåga om att skatten på även biogas kommer att höjas om tillräckligt många övergår till gasbil. Då har staten en ny, säker inkomstkälla. De låga skatterna¨på alternativa drivmedel är förmodligen bara något man har för att styra in folk på detta spår, men sedan lär vi få betala ändå.
Man får ju hoppas då att skatten på bensin och andra fossila drivmedel är så pass mycket högre att det ändå är förmånligt även för plånboken att köra på t.ex. gas.
Men dyrare kommer det att bli. Det är jag helt övertygad om.

Mina gasbilstankar (ursäkta uttrycket) fick sig idag en liten törn...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Post by Göran »

Blåkulla wrote: Jag har en farhåga om att skatten på även biogas kommer att höjas om tillräckligt många övergår till gasbil. Då har staten en ny, säker inkomstkälla. De låga skatterna¨på alternativa drivmedel är förmodligen bara något man har för att styra in folk på detta spår, men sedan lär vi få betala ändå.
Man får ju hoppas då att skatten på bensin och andra fossila drivmedel är så pass mycket högre att det ändå är förmånligt även för plånboken att köra på t.ex. gas.
Men dyrare kommer det att bli. Det är jag helt övertygad om.

Mina gasbilstankar (ursäkta uttrycket) fick sig idag en liten törn...
Visst kommer skatterna att så småningom höjas på biogas och andra alternativa drivmedel det är helt naturligt. Men med största sannolikhet kommer skatten på bensin och diesel att höjas minst lika mycket.

Eftersom det redan ingår en klimatdel i skatten i dag (CO2 skatten) skulle man även kunna ha en så kallad hälsoskatt också detta skulle gynna biogasen ännu mer. Skall man dessutom vara ärlig så är det väl inte mer än rätt att respektive bränsle betalar för de kostnader de förorsakar.
En sådan skatt måste dock innebära att andra skatter på drivmedel sänks något så att det totala skatteuttaget för drivmedel inte ökar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Re: Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Post by Blåkulla »

Göran wrote:
Blåkulla wrote: Jag har en farhåga om att skatten på även biogas kommer att höjas om tillräckligt många övergår till gasbil. Då har staten en ny, säker inkomstkälla. De låga skatterna¨på alternativa drivmedel är förmodligen bara något man har för att styra in folk på detta spår, men sedan lär vi få betala ändå.
Man får ju hoppas då att skatten på bensin och andra fossila drivmedel är så pass mycket högre att det ändå är förmånligt även för plånboken att köra på t.ex. gas.
Men dyrare kommer det att bli. Det är jag helt övertygad om.

Mina gasbilstankar (ursäkta uttrycket) fick sig idag en liten törn...
Visst kommer skatterna att så småningom höjas på biogas och andra alternativa drivmedel det är helt naturligt. Men med största sannolikhet kommer skatten på bensin och diesel att höjas minst lika mycket.

Eftersom det redan ingår en klimatdel i skatten i dag (CO2 skatten) skulle man även kunna ha en så kallad hälsoskatt också detta skulle gynna biogasen ännu mer. Skall man dessutom vara ärlig så är det väl inte mer än rätt att respektive bränsle betalar för de kostnader de förorsakar.
En sådan skatt måste dock innebära att andra skatter på drivmedel sänks något så att det totala skatteuttaget för drivmedel inte ökar.
Jodå, jag är helt med på att skatta för koldioxidutsläpp.
Jag befarar bara att man kommer på något annat att beskatta så att man även kan suga ut lite pengar från biogasen - trots att den är väldigt ren.
Så att man höjer skatten för fordonsgasen som släpper ut koldioxid säger jag inget om. Men däremot om man börjar dribbla med biogasen.
Funderar på gasbil men blev tveksam efter nyhet om höjd skatt på fordonsgas...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Post by Göran »

Blåkulla wrote: Jodå, jag är helt med på att skatta för koldioxidutsläpp.
Jag befarar bara att man kommer på något annat att beskatta så att man även kan suga ut lite pengar från biogasen - trots att den är väldigt ren.
Så att man höjer skatten för fordonsgasen som släpper ut koldioxid säger jag inget om. Men däremot om man börjar dribbla med biogasen.
Det finns en stor risk i detta speciellt med tanke på att skatteverket ville beskatta biogas som samdistribueras med naturgas lika med naturgasen för något år sedan (vet inte hur det gick med detta sen).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Skatten på fordonsgas kommer att höjas!

Post by Stålis »

Göran wrote:Det finns en stor risk i detta speciellt med tanke på att skatteverket ville beskatta biogas som samdistribueras med naturgas lika med naturgasen för något år sedan (vet inte hur det gick med detta sen).
När det gäller beskattningen av biogas som samdistribueras med naturgas borde det väl gå att hitta någon politiker som kan vilja stå för de eventuella regelförändringar som behövs för att skatteverket inte ska känna sig tvingade att ta ut skatten även för biogasdelen av bränslet. Jag har inte förstått riktigt var problemet ligger.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Post by Gigamaster »

E.ON är inte särskilt nöjda med skattehöjningen:
E.ON ifrågasätter skattehöjning och sämre villkor för fordonsgas

Pressmeddelande den 3 juli 2009

Idag presenterar Finansdepartementet en departementsskrivelse om skattehöjningar för fordonsgas. TT (Tidningarnas Telegrambyrå) har rapporterat att de tagit del av förslaget som innebär att skatten på naturgas i fordonsgas höjs i tre steg med början 2011, för att 2015 vara på samma nivå som övriga fossila bränslen.

Departementsskrivelsen kommer dagen efter att Regeringen tog ett beslut om att ge myndigheter i uppdrag att ta fram ta fram en nationell strategi för förnybar gas. I klimat- och energipropositionerna som presenterades 17 mars, finns också tydliga skrivningar om behovet av mer biogas och gasdrivna fordon.

- Jag är förvånad över regeringens förslag om höjd skatt på fordonsgas . Det riskerar att bli ett allvarligt hot mot såväl dagens fordonsgas som den biogasutveckling som regeringen nu vill utreda. Flera av våra kunder, som genom att använda fordonsgas ligger i framkant när det gäller att använda mer klimatvänliga drivmedel, riskerar nu en kraftig kostnadsökning, säger Hans Kreisel, vd för E.ON Gas.

Naturgas som används i fordonsgas har hittills haft en lägre beskattning för att underlätta introduktionen av biogas för fordon. Fordonsgasen ökar i Sverige, 6 procent under det senaste halvåret. Men andelen biogas ökar och är nu 65 procent av all fordonsgas som säljs i Sverige. Fortfarande behövs alltså naturgas som ett nödvändigt komplement.

- Jag kan inte tro att regeringens avsikt är att försämra förutsättningarna för alternativen på den svenska drivmedelsmarknaden. Därför måste regeringen skjuta upp skattebeslutet tills de gjort en riktig analys av konsekvenserna. Jag vill också understryka att jag stödjer regeringens ambition att långsiktigt ersätta fossila drivmedel med förnybara, eftersom detta ligger i linje med vad gasbranschen också vill, säger Hans Kreisel, vd för E.ON Gas.
Biogas. For Life
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Gigamaster wrote:E.ON är inte särskilt nöjda med skattehöjningen:
....det är väl å andra sidan inte så konstigt med tanke på E.ONs investeringar i naturgas i Europa och att en del av E.ON är gamla Ruhrgas. ;) Eon äger för övrigt även lite över 6% i Gazprom..

Så att man hade varit glada över detta skulle ju varit konstigt.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

I dag är skatten på naturgas 60 procent av den vanliga skatten, men redan 2011 är tanken att den ska höjas till 70 procent, därefter till 80 procent 2013 och till sist 100 procent 2015 och naturgasen är befriad från energiskatt. Biogasen har fortfarande en skattebefrielse och har därmed en väldig konkurrensfördel. Detta ger en väldig fördel för biogasproducenterna.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Självklart skall skatter vara teknikneutrala.

Det är olyckligt att biogas samdistribueras med naturgas men det går säkert att hitta en modell för rätt skatteuttag.

Biogas skall självklart vara befriat från CO2-skatt medan fossil naturgas bör ha full CO2-skatt. Det blir ju lite mindre CO2 vid förbränning av naturgas jämfört med bensin eller diesel så skattebeloppet som man betalar blir ju ändå lite mindre.

Sedan vore det önskvärt om gasleverantörerna kunde ange om det är biogas, naturgas eller en blandning som man tankar för att konsumenten skall vara medveten om detta.

Slutligen är det ju så att ingen ifrågasätter att bensindelen i E85 skall beskattas som bensin. Självklart skall det vara likadant för fordonsgas, dvs. i den mån fossil naturgas ingår skall den beskattas fullt ut vad gäller CO2-skatten.

mvh/track-snake
Post Reply