Biogas istellet för gasol i husvagnen?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Biogas istellet för gasol i husvagnen?

Post by conny »

Skulle det fungera om man bytte ur gasolen i husvagnen mot biogas? Brinner den på samma sätt? Skulle det fungera rent tekniskt?
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Rent principiellt borde det fungera.
Men det kräver troligtvis en rejäl ombyggnad eftersom Gasol förvaras under ett betydligt lägre tryck så du blir nog tvungen att bygga om hela systemet. Sen tillkommer brännare kylskåp mm som också troligen måste modifieras.

Prata igenom det med en som kan respektive system och låt en proffesionell göra en eventuell ombyggnad.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Pga tryckskillnaderna tror jag tyvärr inte att det är praktiskt genomförbart att bygga om en anläggning för gasol så att den passar för metan. Gasolen lagras normalt flytande vid ca 8 bars tryck, medan metan lagras gasformigt vid 200 bars tryck. Slangar och brännare är anpassade för det lägre trycket. Om man skulle nöja sig med att använda metan vid 8 bars tryck skulle energitätheten vara så låg så att den gas man kan ha med sig skulle ta slut ganska snart vid normal användning.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Post by conny »

Tack, då tror jag att jag fortsätter att använda gasol.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Borde det inte vara möjligt att ha en tryckregulator på 200bars flaskan som bara ger ifrån sig ca 8 bar eller t.om ännu lägre.. det sitter väl en tryckregulator på gasolflaskorna också? det är väl mindre än 1bars tryck i slangarna i en husvagn har jag för mig?

Man kanske inte måste modifiera vidare mycket?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

I princip skulle man kunna använda tryreducerinsventil för att få ned trycket problemet kan vara att hitta en som klarar ett delta P på nästan 200 Bar.

Ett annat bekymmer kan bli slangarna. På min gasolgrill står det LPG tryckt på dessa man kan behöva byta dessa till sådana som är avsedda för CNG.

Sedan har vi kommit till brännarna spis och värmare. För vanliga hushållsspisar finns konverteringssatser från gasol till naturgas vet ej om motsvarande finns för husvagnsspisar eller om det går att använda befintliga. se även: http://www.electrolux.se/node38.aspx?productid=32370

Hur det sen är med kylskåpet om det går att bygga om alternativt köpa ett som passar för CNG vet jag inget om.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Sedan ska bilprovningen säga sitt...
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Bilprovningen har fått nya Eu-regler att följa och kan inte tvinga någon att kontrollera gasen längre. Dock finns det en frivillig kontroll. Deras obligatoriska kontroll ansågs vara handelshinder.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Göran skrev i en annan tråd om biopropan - i princip biologiskt framställd gasol. För det stora flertalet som vill komma bort från fossila bränslen under campingsemestern borde biopropan vara ett intressantare alternativ än att bygga om anläggningen. Mer info finns i dokumentet som Göran länkade till: sgc om bio propan (sid 9). Det verkar vara en bit kvar till massproduktion, men om efterfrågan finns så ökar ju incitamentet för producenterna.

Nån som vet något om hur mycket fossil gasol som säljs i landet per år?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply