Även BilSwedens VD Bertil Moldén kör gasbil!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Även BilSwedens VD Bertil Moldén kör gasbil!

Post by Sven »

Bil Sweden är ju en mycket viktig och tung opinionsbildare vad gäller bilanvändningen i Sverige. Dess vd Beril Moldén uttalar sig ofta, och jag har inte alltid vetat på vilket ben han har stått, jag har t ex tyckt att han prisat etanolbilar alldeles för mycket. Nu går det att på Gasföreningens webbsida Gasbilen läsa en intervju med Herr Moldén, och då visar det sig att han kör gasbil (V70) och är mycket nöjd med detta. :D

http://www.gasbilen.se/Gasbilen/Bilen/V ... olden.aspx
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det var ju glädjande :D

Och på frågan om vad bilarna går på i framtiden, namner han inte ens etanol:
– Vi i Bil Sweden har sagt att de bilar vi sätter ut på svenska marknaden år 2020 är fossilfria. De kan ju gå på biogas, grön el, RME, DME, bränslecell, vätgas…
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Mats wrote:Det var ju glädjande :D

Och på frågan om vad bilarna går på i framtiden, namner han inte ens etanol:
– Vi i Bil Sweden har sagt att de bilar vi sätter ut på svenska marknaden år 2020 är fossilfria. De kan ju gå på biogas, grön el, RME, DME, bränslecell, vätgas…
------------------------
Det är glädjande särskilt med tanke på att den gode Bertil naturligtvis måste gå en balansgång med tanke på att SAAB så ensidigt och till egen förskyllan satsat på etanolen.

Jag tycker att hans uttalanden är bra och kunniga. Möjligen med reservation för att RME knappast kan bli något stort alternativ. Det är ju i princip lika med den rapsolja vi kan köpa i matvaruaffärerna och den har ju blivit ordentligt mycket dyrare det senaste året. Dessutom blir det hälsofarliga avgaser vid användning av RME som bränsle.

Men annars är hans uppräknade alternativ helt OK.

mvh/track_snake
Post Reply