Hur funkar CSV-import på Spritmonitor.de?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Hur funkar CSV-import på Spritmonitor.de?

Post by JohanF »

Hej,

Tänkte rycka upp mig själv och börja föra tankdagbok, har skaffat ett konto på spritmonitor.de.

Först tänkte jag att jag kan wappa in min tankning varje gång men sidan är ju på tyska så det var alldeles för bökigt. Någon som använder den funktionen?
Sen hittade jag att man kunde göra CSV-import av Excel-ark, tyvärr är hjälpsidan på Spritmonitor på tyska (igen) så jag fattar inte hur man ska skriva kolumnerna... Nån som har ett exempelpå Excel-ark ni kan maila mig?

Hur gör ni andra inrapportering? Manuellt eller med något av ovan alternativ?

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

jag tar ett kvitto varje gång jag tankar och skriver bara ner totalmätarställningen på lappen. Sen när jag har en bunt i bilen så tar jag med mig dem in o lägger upp dem manuellt på spritmonitor.. Jag har funderat på att använda wap funktionen men har inte orkat engagera mig..

jag har använt CSV-export funktionen för att göra en backup en gång, ifall att något händer med sidan.

CSV-import har jag inte testat men det gör du ju bara om du skall lägga in mycket data.. det är ofta lite bökigt.. CSV står för Comma Separated Values och är igentligen en textfil där varje "datafält" är separerat av ett kommatecken "," .. Andra separatorer kan användas ibland också...

Jag funderade ett tag på att skriva en egen sida i PHP med databas för att kunna lägga in värden i nm3 också... Jag har mailat spritmonitor om att lägga in en nm3 variabel så att man slipper konvertera om själv till kg varje gång man skall lägga in data men har inte fått något svar.. jag har även mailat dem om ett beräkningsfel jag hittade på sidan men inget svar där heller..

Tycker att ni som använder sidan kan ta och maila in om att de skall lägga upp Biogas (CBG) och även lägga in nm3 i deras beräkningar.. Det är inte vidare mycket jobb för dem och det hade varit kul! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply