Biogasbussar mer olycksdrabbade

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Biogasbussar mer olycksdrabbade

Post by Mats »

För några veckor sedan stötte jag på denna nyhet från SVT:

Biogasbussar dubbelt så olycksdrabbade

Jag tycker att rubriken är lite missvisande. Det är inte biogasbussar i allmänhet som är mer olycksdrabbade än andra bussar, utan just denna busstyp, som i det här fallet drivs av biogas.

Nu blev jag lite ledsen när jag läste senaste numret av Mitt i Huddinge i går och hittade en notis där man skriver:
Biogasbussar orsakar mer skada
TRAFIK Stockholms biogasbussar är inblandade i dubbelt så många olyckor som etanolbussarna.
Men enligt uppgifter till sveriges radio kommer bussarna ändå inte att tas ur bruk.
För folk i allmänhet måste detta uppfattas som att Etanolbussar är bättre än Biogasbussar, vilket jag tycker är en trist vinkling.
Jag vet att det förmodligen beror på okunskap från journalisten och att det inte är någon "big deal", men ändå...
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag håller med dig. Inslaget ger verkligen sken av att det är dåligt med biogas i bussarna. I själva verket verkar ju själva utformningen av bussarna helt vansinnig! :shock:

Dock handlar det ju BARA om förarutbildning!! Egentligen är det inget fel på bussarna, ok de kanske sveper lite onödigt långt ut med bakdelen men det är förarens jobb att hålla koll på hur fordonet beter sig i olika situationer. Detta gäller ju alla förare, oberoende av vilket fordon man framför!

Jag tror dock att detta problem kommer försvinna av sig självt. Antingen när förarna lärt sig hur stora bussarna är eller så visar det sig att bussarna helt enkelt inte rätt konstruerade för den trafikmiljö de ska trafikera och då måste de ju tas bort.

Synd bara att det det kan uppfattas som om det är bränslets fel att förarna bumpar in i saker... :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Biogas bussarna brukar ju oftast gå på rena innerstads turer, Etanol och diesel mer landsväg. Då kanske det inte är så konstigt att Biogasbussarna oftare hittar något att krocka med...
Deer
Posts: 5
Joined: 2009-03-17, 19:20

Biogas bussar

Post by Deer »

jobbar själv som mekaniker med dessa MAN bussar som går på biogas. som sagt ovan, det är helt och hållet förarens problem. om man tänker efter lite så är det inget fel på bussarnas konstruktion, för att ta så pass många passagerare som det krävs i innerstaden måste man köpa en boggie eller led buss, att dom själva köpte boggie bussar är deras sak och dom har ju trots allt provkört bussen innan dom köpte dom, denna buss finns som led variant också för övrigt. ifall tidningen skulle ha frågat förarna vilken buss dom föredrar av deras MAN eller gammla hinkar skulle nog artikeln inte vara så pass negativ mot just detta märke. om man ska räkna lite på olyckorna så kanske man ska ta med hur pass många olika förare som kör bussarna per dag och hur mycket dom körs. som Fred sa kommer nog detta "problem" försvinna av sig själv när dom har vant sig vid hur pass stor svängradie denna buss har.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Nya incidenter med SLs biogasbussar:
På tisdagen rammade en så kallad boggiebuss en glasskiosk i centrala Stockholm. Nu ser SL över användningen av de nya miljövänliga bussarna. - Vi prioriterar både säkerhet och miljö men om vi måste välja går säkerheten före, säger Maria Adolfsson, pressekreterare på SL.
http://www.dn.se/sthlm/sl-ser-over-anva ... r-1.877601
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Vad är problemet? :) En liten förarutbildning för chafförerna kanske? :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det är så trist att nyheten slås upp med orden "biogas" och "miljö"! Det handlar ju inte alls om bränslet i bussen utan om dess utformning. Ibland känns det verkligen som om journalistkåren är emot biogas som bränsle... :cry:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Fred wrote:Det är så trist att nyheten slås upp med orden "biogas" och "miljö"! Det handlar ju inte alls om bränslet i bussen utan om dess utformning. Ibland känns det verkligen som om journalistkåren är emot biogas som bränsle... :cry:
Till DN's försvar får jag kanske flika in att den här gången använde de faktiskt ordet "boggiebussar" i rubriken - vilket dock inte framgick av mitt inlägg...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply