Hur motorolja påverkas av biogas

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Hur motorolja påverkas av biogas

Post by Pka »

En intressant artikel:
http://www.privataaffarer.se/nyheter/Pr ... eID=137888
COT – Clean Oil Technology AB (publ) har inlett samarbete med Trollhättans Stad och Opel/GM. Projektet avser en utvärdering hur motorolja påverkas av Biogas som bränsle, samt hur COT Oil Refiner System™ kan bevara oljans egenskaper och minska problemen med ojämn gång.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Hmmm, låter lite försökskanin, de köper alltså filter för att kolla OM det kan hjälpa mot ojämn gång... Mmmm, väl investerade pengar? Vore det inte bättre att köpa en lösning som redan är testad på biogasmotorer?

Vad sägs om att inte köpa sådana bilar istället?!? Vi på detta forum vet väl exakt vilka modeller som har detta problem?
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag tycker att det verkar lite märkligt. Jag har aldrig hört att orenheter i motoroljan skulle kunna påverka gången på en motor. Att en motor kan skära ihop eller slitas ut i förtid är ju självklart, men oren gång?

Som jag har förstått det så har en del gasbilar (Volvo t.ex.) problem med att det samlas olja från gaspumparnas kompressorer i tankarna och att detta ger problem med ojämn gång, till och med att bilarna tjuvstannar, med det är ju en helt annan sak än det artikeln handlar om.

Tvärt om har jag hört att just motoroljan i gasbilarna är mycket renare och slits mycket mindre än i bilar som använder flytande fossilbränsle. Det är ju lätt att se med blotta ögat också. Jag gjorde nyss 18000 mila-servicen på min bil. Motoroljan som jobbat i 2000 mil såg i princip ny ut! :D

Fast det är klart, jag lämnade ju inte in oljan på labb-analys så vad vet jag...? :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fred wrote:

Tvärt om har jag hört att just motoroljan i gasbilarna är mycket renare och slits mycket mindre än i bilar som använder flytande fossilbränsle. Det är ju lätt att se med blotta ögat också. Jag gjorde nyss 18000 mila-servicen på min bil. Motoroljan som jobbat i 2000 mil såg i princip ny ut! :D

Mvh
/Fred
Det där bord stämma, eftersom gasen ger betydligt mindre avlagringar i motorn. Detta är ju också ett skäl till att gasmotorer håller längre än bensin- och dieseldrivna.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hittade en artikel på ATL om detta filtret. Det verkar inte vara proplem med avlagringar och smuts när man kör på gas utan att gasen apsorberar vatten. Detta vatten avskiljer renaren genom att förånga vattnet. Andra fördelar med renaren är att oljebytena kan reduceras avsevärt. Som exempel kan nämnas ett bussföretag som kört 60 000 mil mellan oljebytena
ATL wrote:Även för "miljömotorer"
Etanol må vara miljövänligt men har en elak förmåga att ta sig in i smörjsystemet och de flesta motorfabrikat kräver betydligt kortare oljebytesintervaller för flexifuelmotorer och mycket olja får efter bytena kasseras. COT-filtret onödiggör tätare oljeservice och sak samma med biogas, ett torrt bränsle med stor förmåga att absorbera oönskat vatten.
ATL 2 wrote:60 000 mil utan oljebyte
Oljan skulle troligen aldrig behöva bytas men så hårt vill Lyom AB inte marknadsföra filtret. Man talar i stället om avsevärt förlängda oljebytesintervall och ger som exempel ett småländskt bussbolag som utan oljebyte problemfritt kört bussar upp till 60 000 mil.
Test COT filter
http://www.cot.se/
Beskrivning av filtersystemet
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply