Program på SVT 2

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Program på SVT 2

Post by Göran »

På SVT:s kanal 2
Kommer på Söndag kl 20:00 dokument inifrån att sändas.
Detta programmet kommer denna gången att granska de olika drivmedlen.

Se även länkarSVT och Dokument inifrån Miljöbilsfeber
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ordet biogas nämndes i alla fall två gånger.. :wink:
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag tror att det till och med var fyra gånger! Om man räknar in "citatet" av Goldman i programmet "Debatt". :D

Jag kan tipsa om att läsa kommentarerna till programmet på Dokument Inifrån´s hemsida här.

Producenten, Pär Fjällströms, svar på frågan om varför biogasen ägnades så lite tid är SÅ förutsägbart och pinsamt!

"Jag förstår synpunkten och skulle gärna önskat att timmen räckt längre... - vi blev tvungna att begränsa oss och valde de spår som mest stått i fokus politiskt sett.
(Att biogas från gödsel och avfall är bra ur klimatsynpunkt råder det knappast någon tvekan om. )
Mvh
Pär Fjällström
Producent
"

Det går bra att älta etanolen i 45 minuter men att mer än nämna biogasen fyra gånger det går inte för tiden räcker inte till... :evil:

Jag fattar inte vad Pär Fjällström ville förmedla med programmet...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det var lite lustigt, för man sade ett par gånger i förbigående att alla är överens om att biogasen är bäst. Är inte gasen tillräckligt kontroversiell för att nämnas i media? Då kan den ju bli populär, gudbevars...
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Det alla är överens om verkar journalistiskt ointressant!

Post by Folke N »

Det verkar vara så här, eftersom alla är överens om att biogas är det bästa fordonsbränslet och har den största utvecklingspotentialen så finns det ingen journalistiskt intressant konflikt att göra progam om.

För en normalbegåvad så framstår ju ett program om det som verkligen kan bidra till hållbara lösningar vara det inrtessantaste att titta på.

Jag tror att journalister är så yrkesskadade av sitt letande efter braskande rubriket att dom i första hand letar efter kontroversiella saker som ger just rubriker.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Re: Det alla är överens om verkar journalistiskt ointressant

Post by Samuel »

Folke N wrote:Det verkar vara så här, eftersom alla är överens om att biogas är det bästa fordonsbränslet och har den största utvecklingspotentialen så finns det ingen journalistiskt intressant konflikt att göra progam om.

För en normalbegåvad så framstår ju ett program om det som verkligen kan bidra till hållbara lösningar vara det inrtessantaste att titta på.

Jag tror att journalister är så yrkesskadade av sitt letande efter braskande rubriket att dom i första hand letar efter kontroversiella saker som ger just rubriker.
Håller med, håller med. Spelade in programmet och såg det igår först - håller på få snurr på MythTV här hemma, riktigt kul! - och det var ju kul det dom sa. Verkligen i förbigående "alla vet ju att biogas är det bästa alternativet" och så ältade man elbilar... Men för min del tyckte jag etanoldelen gav bra överblick. Bra poänger Torgny Lindgren-lookaliken gav vid ett flertal tillfällen. Trist med yrkesskadade journalister bara; Det borde verkligen ha gått ge något svenskt biogasprojekt tio minuter från den norska elbilen, hur många svenskar som än jobbar däröver.
Post Reply