Svensk Biogas höjer trycket!
Svensk Biogas höjer trycket!
I den lilla folder som Tekniska Verken i Linköping bifogar varje månad med fakturan för el, vatten och fjärrvärme kan man läsa att ny teknik nu har gjort det möjligt att öka mängden gas som kan tankas i en biogasbil. Svensk Biogas (som ägs av Tekniska Verken) har därför uppdaterat sina pumpar vilket ger 10-15 procent mer fyllnadsgrad i tanken.
Den "nya tekniken" verkar ha att göra med kompenseringen av trycket från pumpen med avseende på omgivningstemperaturen, eftersom man anger att störst skillnad kommer man att märka vid kall väderlek. Vid kall väderlek sänks trycket i pumparna för att gasen ska kunna expandera om tanken värms upp.
Ska bli intressant att se om man märker något av detta. Jag åker då och då ut i gaslöst land via Örebro (där Svensk Biogas driver en pump) och får väl se om det går att klämma i gas så att jag kan bräcka mitt nuvarande distansrekord...
Den "nya tekniken" verkar ha att göra med kompenseringen av trycket från pumpen med avseende på omgivningstemperaturen, eftersom man anger att störst skillnad kommer man att märka vid kall väderlek. Vid kall väderlek sänks trycket i pumparna för att gasen ska kunna expandera om tanken värms upp.
Ska bli intressant att se om man märker något av detta. Jag åker då och då ut i gaslöst land via Örebro (där Svensk Biogas driver en pump) och får väl se om det går att klämma i gas så att jag kan bräcka mitt nuvarande distansrekord...
Ja. Eftersom det brukar variera lite hur mycket man får så vet jag inte exakt hur mycket mer. Men dygt 17 m3 fick jag i alla fall. Brukar oftast få i kring 14-15 m3, någon gång har jag fått i ca 16. Så man kan väl säga att jag fick mellan 1-3 m3 mer än vanligt.Plonte wrote:Kanske det kanske vara?
Den intressanta frågan var då hurmycket mer du fick i tanken?
Vad jag mer märkte var att jag tycktes kunna köra ännu längre i förhållande till den extra gasmängden. Läs mer om detta i mitt inlägg under ämnet gasförbrukning. (sista inlägget)
Västerås har tydligen också justerat upp trycket
Hej
Under vintern har det tydligen skett förändringar även vid Svensk Växtkrafts tankställe i Västerås.
Numera fyller man betydigt bättre än tidigare. Under riktigt kalla dagar under vintern blev det riktigt bra.
Under vintern har det tydligen skett förändringar även vid Svensk Växtkrafts tankställe i Västerås.
Numera fyller man betydigt bättre än tidigare. Under riktigt kalla dagar under vintern blev det riktigt bra.
Nästan lite för bra kanske?
Vid lägre temperatur (under vintertid t ex) är du ju tänkt att man ska kompensera trycket så att man får "samma mängd" gas i bilen. Detta för att t ex tillåta den expansion som uppstår vid ev senare temperaturökning, Detta verkar inte ha skett fullt ut under vintern. Jag lyckades fylla 200 bar även vid -15 grader C.AndersH wrote:Jag märkte nog av det i början av Maj när jag tankade i Västerås och kunde köra 32 mil med min V70 på den tanken. Vill minnas att jag fick åka 7 mil innan tankmätaren började röra sig neråt. Trevligt!
Kan berätta en rolig anekdot ang dåligt tryck:
I Hammarby sjöstad har dom haft problem med dåligt tryck i pumpen. Anläggningen har direktledning till Henriksdals reningsverk, alltså inte gasen på behållare på macken.
Anläggningen har servats och trimmats utan att få upp trycket. Som sista åtgärd provtrycktes ledningen för att se om det var någon läcka, och ut ploppar en arbetshanske
I Hammarby sjöstad har dom haft problem med dåligt tryck i pumpen. Anläggningen har direktledning till Henriksdals reningsverk, alltså inte gasen på behållare på macken.
Anläggningen har servats och trimmats utan att få upp trycket. Som sista åtgärd provtrycktes ledningen för att se om det var någon läcka, och ut ploppar en arbetshanske
Har nu tankat några gånger i Hammarby Sjöstad och nu verkar det i alla fall vara ett betydligt snabbare flöde. Om det går i mer i tanken är dock svårt att säga. Har inte haft tom tank när jag tankat. Tycker dock att det minskar snabbare på bränslemätaren nu. Förr har jag kunnat köra ca 5 mil innan det märkts på bränslemätaren, efter att jag tankat i Hammarby. Nu är jag nere på ca 2 mil, vilket förövrigt brukar vara fallet när jag tankar på andra ställen.
Jag har som sagt (i alla fall tidigare) kunnat köra längre innan det synts på gasmätaren efter att ha tankat i Hammarby, jämfört med andra ställen. Jag har också haft problem med att det kommit in gaslukt i kupén efter att ha tankat i Hammarby. Gaslukten kom inte direkt, utan när bilen stått oanvänd några timmar. Detta problem verkar nu ha försvunnit. För mig lutar det snarare åt att man får i mindre i tanken nu, emedan det är mer tryck i själva flödet. Min teori är att det varit högre tryck i Hammarby än andra ställen, vilket gjort att den säkerhetsventil som finns på bilens system har pytsat ut lite när jag tankat där. Jag har haft bilen på läcksökningen, men man har inte hittat någon läcka.
Slutligen, på senaste tiden verkar det inte vara lika många som tankar i Hammarby. Förut var det periodvis kö till pumpen. Men jag tror att det var problem med en del andra pumpar också förut, vilket gjorde att det blev samling vid pumpen i Hammarby. Kanske fungerar det bättre på de flesta pumparna nu.
Jag har som sagt (i alla fall tidigare) kunnat köra längre innan det synts på gasmätaren efter att ha tankat i Hammarby, jämfört med andra ställen. Jag har också haft problem med att det kommit in gaslukt i kupén efter att ha tankat i Hammarby. Gaslukten kom inte direkt, utan när bilen stått oanvänd några timmar. Detta problem verkar nu ha försvunnit. För mig lutar det snarare åt att man får i mindre i tanken nu, emedan det är mer tryck i själva flödet. Min teori är att det varit högre tryck i Hammarby än andra ställen, vilket gjort att den säkerhetsventil som finns på bilens system har pytsat ut lite när jag tankat där. Jag har haft bilen på läcksökningen, men man har inte hittat någon läcka.
Slutligen, på senaste tiden verkar det inte vara lika många som tankar i Hammarby. Förut var det periodvis kö till pumpen. Men jag tror att det var problem med en del andra pumpar också förut, vilket gjorde att det blev samling vid pumpen i Hammarby. Kanske fungerar det bättre på de flesta pumparna nu.
Trycket ökar väl ganska linjärt med ökad temperatur (minns allmänna gaslagen, pV = nRT). Tankar man vid noll grader C (273 krader K) och direkt kör in i ett garage som håller plus 20 grader C (293 grader K) så borde trycket öka med ca 7 % (20/273). 220 bar blir då ca 235 bar.
HRJ hälsas välkommen till forumet också!
HRJ hälsas välkommen till forumet också!
Gastryck vid tankning...
Förra inlägget känns rimligt. i Göteborg tankar vi 235 bar som standard (Vi har har ju konstant sommar här nere)
Men när vi skriver om hur mycket bilen drar eller hur mycket man får i tanken... Well, S K I T i T A N K M Ä T A R E N!
Den ger ingen som helst säkerhet i hur mycket ni fått i tanken. (Vi Volvoägare brukar få stå ut med en mätare som ibland makar sig uppåt efter en tankning (?)
På gasmackarna i Göteborg finns oftast tryckmätare, jag antar att dessa är någorlunda kalibrerade och ta en titt på dessa när ni tankar. De visar direkt om du verkligen fått en full tank.
Alltså: Ingen idé att spekulera om ni inte kollat trycket! jag har kuskat runt en del mellan Stockholm och Götet, och kan konstatera att man sällan lyckas tanka över 200 bar.
Här kommer ett tips som jag fick av Fordonsgas:
På de flesta pumpar som inte har en (synlig) tryckmätare, så kan du kika ned i pump-fönstret, och då kan man se en röd, tresiffrig LED-display. Denna visar exakt tryck! Detta är ett grymt tips, och när du väl hittat denna LED-display kan du inte leva utan den. (Man ser väldigt fånig ut när man står och kikar ned i automaten, hehehe)
Detta är min JULKLAPP till forumet! God Jul o Gott Nytt År!
Men när vi skriver om hur mycket bilen drar eller hur mycket man får i tanken... Well, S K I T i T A N K M Ä T A R E N!
Den ger ingen som helst säkerhet i hur mycket ni fått i tanken. (Vi Volvoägare brukar få stå ut med en mätare som ibland makar sig uppåt efter en tankning (?)
På gasmackarna i Göteborg finns oftast tryckmätare, jag antar att dessa är någorlunda kalibrerade och ta en titt på dessa när ni tankar. De visar direkt om du verkligen fått en full tank.
Alltså: Ingen idé att spekulera om ni inte kollat trycket! jag har kuskat runt en del mellan Stockholm och Götet, och kan konstatera att man sällan lyckas tanka över 200 bar.
Här kommer ett tips som jag fick av Fordonsgas:
På de flesta pumpar som inte har en (synlig) tryckmätare, så kan du kika ned i pump-fönstret, och då kan man se en röd, tresiffrig LED-display. Denna visar exakt tryck! Detta är ett grymt tips, och när du väl hittat denna LED-display kan du inte leva utan den. (Man ser väldigt fånig ut när man står och kikar ned i automaten, hehehe)
Detta är min JULKLAPP till forumet! God Jul o Gott Nytt År!
Re: Gastryck vid tankning...
Tack för det (måste testas) och God Jul!batti wrote: Detta är min JULKLAPP till forumet! God Jul o Gott Nytt År!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Måste jag kolla nästa gång jag tankar
Det relativt nya tankstället i Högsbo 421 (Göteborg) har ju Analoga mätare på sidan av pumpen som visar trycke.. De har även en ny typ av dispenser med mycket mjukare och lätthanterligare slang och pumpen stannar även 2-3 gånger under tankningen och startar igen.. Detta kanske har med att tankstationen använder olika gasmagasin för att fylla bilen (teori)..
I alla fall.. När jag tankar där så brukar mätaren gå upp till 220 bar. Däremot sista gången jag tankade där gick den bara upp till 200 bar.. Kanske har med temperaturen att göra också...
De har även mätare i tankfönstret som visar total mängd gas per pump... räknade ut på de fyra pumparna där att de har sålt ungefär 200 000 nm3 sedan tankstället togs i drift... Kommer inte ihåg hur längesedan det var...
Det relativt nya tankstället i Högsbo 421 (Göteborg) har ju Analoga mätare på sidan av pumpen som visar trycke.. De har även en ny typ av dispenser med mycket mjukare och lätthanterligare slang och pumpen stannar även 2-3 gånger under tankningen och startar igen.. Detta kanske har med att tankstationen använder olika gasmagasin för att fylla bilen (teori)..
I alla fall.. När jag tankar där så brukar mätaren gå upp till 220 bar. Däremot sista gången jag tankade där gick den bara upp till 200 bar.. Kanske har med temperaturen att göra också...
De har även mätare i tankfönstret som visar total mängd gas per pump... räknade ut på de fyra pumparna där att de har sålt ungefär 200 000 nm3 sedan tankstället togs i drift... Kommer inte ihåg hur längesedan det var...
Tänkte jag skulle maila fordonsgas o fråga vad de har för tryck i sina pumpstationer.. såg detta inlägget på cngchat.com ... De pumpar ibland i 248 bar eller till och med mer i sina tankar....
Most years of the GX tanks are 8gge. You are probably aware that there is a phenomenon called "heat expansion" that occurs as the compressed gas expands into the fuel tank, causing it's pressure, and temperature, to rise slightly. The heated gas takes more space in the tank than colder gas, thus reduces the amount of fuel that can be delivered. On the other hand, the Phill is a slow fill and eliminates this, thereby allowing an extra gallon or so into the tank.
Keeping this in mind, if you fill up when the weather is cooler (morning or evening) you'll get more fuel. If you fill up, let the fuel cool back down for 10 minutes or so, then hit it again, you'll be able to add another gallon (approx).
Another factor is compressor pressure at the public stations. If I set the pressure on my station to 3600 psi, It will usually deliver 2800-3200, depending on temperature. In the summer time and slightly less than 3600 psi in the winter. In the Summer, I turn the pressure up to 4500 psi and everyone is happy, so I tend to leave it there year around now. Many of you have used stations that show 4000 psi, and I never hear you complain about the fill. By the way, the most I've gotten in a tank (ran it out of fuel) was 6.7 gge.
Remember these little tips and you'll figure out how to get the best fills, and best range in your cars. Happy motoring!
Most years of the GX tanks are 8gge. You are probably aware that there is a phenomenon called "heat expansion" that occurs as the compressed gas expands into the fuel tank, causing it's pressure, and temperature, to rise slightly. The heated gas takes more space in the tank than colder gas, thus reduces the amount of fuel that can be delivered. On the other hand, the Phill is a slow fill and eliminates this, thereby allowing an extra gallon or so into the tank.
Keeping this in mind, if you fill up when the weather is cooler (morning or evening) you'll get more fuel. If you fill up, let the fuel cool back down for 10 minutes or so, then hit it again, you'll be able to add another gallon (approx).
Another factor is compressor pressure at the public stations. If I set the pressure on my station to 3600 psi, It will usually deliver 2800-3200, depending on temperature. In the summer time and slightly less than 3600 psi in the winter. In the Summer, I turn the pressure up to 4500 psi and everyone is happy, so I tend to leave it there year around now. Many of you have used stations that show 4000 psi, and I never hear you complain about the fill. By the way, the most I've gotten in a tank (ran it out of fuel) was 6.7 gge.
Remember these little tips and you'll figure out how to get the best fills, and best range in your cars. Happy motoring!
Ställde en fråga till Fordonsgas om deras tanktryck.. Fick detta som svar:
Hej
All tankning av gas sker temperaturkompenserat. Detta gör att vid 20 grader så ger vi trycket 210 bar.
Vid 30 grader ger vi maxtrycket 230 bar. Detta tryck får aldrig överstigas.
En normal vinterdag med -10 grader levererar vi ett tryck på ca 152 bar.
Jag hoppas detta ger svar på dina frågor.
Hej
All tankning av gas sker temperaturkompenserat. Detta gör att vid 20 grader så ger vi trycket 210 bar.
Vid 30 grader ger vi maxtrycket 230 bar. Detta tryck får aldrig överstigas.
En normal vinterdag med -10 grader levererar vi ett tryck på ca 152 bar.
Jag hoppas detta ger svar på dina frågor.
hehe.. Var tankade du nånstans då? Högsbo eller? Det stod inte en fordonsgas tekniker o mixtrade med en dator samtidigt? Det gjorde det en gång när jag tankade o då fick jag bra tryck i tankarnabatti wrote:Hmmm, det finns nog en liten tomte som vrider upp trycket i Göteborg, för jag tankade 235 bar nyligen (Och jag har inte märkt av någon högsommarvärme)
Men det kanske är dåligt kalibrerade tryckmätare... -Det gillar vi!
De kanske har problem med temperaturkompenseringen där ...