Tankställen

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
sweproc
Posts: 3
Joined: 2009-01-28, 08:53
Location: sweproc

Tankställen

Post by sweproc »

Hej,

Jag bor i Gävle och funderar på att min nästa tjänstebil skall bli en bio/naturgasbil. Problemet är de få tankställen norr om Gävle då detta är mitt distrikt, den enda jag funnit är Boden och Östersund.

Vore tacksam om det fanns någon som vet om det finns planer på att bygga fler tankställen längs E4 norr om Gävle?!

Mvh
Niklas
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen, sweproc!

Skellefteå har ett publikt tankställe (de har inte gjort så mycket reklam ännu för detta, men tar man kontakt med kommunen så ska man, såvitt jag har förstått, kunna få tillstånd att tanka där) och Sundsvall ska öppna ett under våren.
Opel Zafira CNG -08
sweproc
Posts: 3
Joined: 2009-01-28, 08:53
Location: sweproc

Post by sweproc »

Hej,

Ok, tack!

Vilka är det som ansvarar för pumparna?

Som jag försått är det 3 st spelare på markanden, Fordonsgas, AGA och Eon. Finns det flera aktörer?

Mvh
Niklas
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

sweproc wrote: Vilka är det som ansvarar för pumparna?

Som jag försått är det 3 st spelare på markanden, Fordonsgas, AGA och Eon. Finns det flera aktörer?
I östergötland plus Nyköping och Katrineholm är det huvudsakligen Svensk Biogas som producerar gasen och driver tankställena. Sedan finns det en del anläggningar som drivs av enskilda kommuner eller kommunala bolag.

Se lista över tankställen på http://www.gasbilen.se/Gasbilen/Tanka/A ... riser.aspx eller http://fordonsgas.se/
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

I Skellefteå måste man för tillfället ha ett speciellt tankkort som kommunen utfärdar. Ansökningsblankett hittar du här. Biogaspriset i Skellefteå ligger nu på 8:92 kr/Nm3.
V70 Bi-Fuel -04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är verkgien glädjande att Skellefteå tagit till sig kritiken och sänkt forodsgaspriset. De ligger t o m bland de lägsta i landet! Du ska ha en eloge för detta, kjelle, för jag är övertygad om att dina insändare har varit med och påverkat! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

kjelle wrote:I Skellefteå måste man för tillfället ha ett speciellt tankkort som kommunen utfärdar. Ansökningsblankett hittar du här. Biogaspriset i Skellefteå ligger nu på 8:92 kr/Nm3.
Känns det inte väldigt bakåtsträvande att det krävs ett speciellt tankort på vissa gasstationer? Jag menar, nu är vi inne på 21:a århundradet och allt går att göra elektroniskt! Min pappa brukar alltid berätta om den gången, härom året, när han skulle köpa blommor till lilla mamsen. Han gick fram till ett litet blomstånd på gatan och valde ut blommorna när han insåg att han inte hade några kontanter. Damen i ståndet sa att det var inga problem, hon tog kort!! :D Hon plockade fram en liten kortläsare och pappa betalade några tior med kortet, helt utan extra pålägg dessutom! Detta var alltså ingen blomsterbutik utan ett litet stånd vid ett torg!!

Att då en stationär pumpstation inte accepterar de vanliga betalkorten är skandal tycker jag!!

Jag gissar att det ligger andra orsaker, än praktiska, bakom detta...någon som kan upplysa?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

Fred wrote:Jag gissar att det ligger andra orsaker, än praktiska, bakom detta...någon som kan upplysa?
I Skellefteåfallet beror på att när man startade upp biogasproduktionen så var tanken att bara producera biogas för kommunens fordonspark. Sen ändrade man inriktning under hösten 2008 och släppte den publikt. Man har sökt och fått bidrag till att sätta upp en publik pump där man ska kunna betala med de vanligaste korten. Jag tror att de ska sätta upp den under 2009.
Sven wrote:Det är verkgien glädjande att Skellefteå tagit till sig kritiken och sänkt forodsgaspriset. De ligger t o m bland de lägsta i landet!
Det är bara att hålla med. Hoppas nu att man börjar göra reklam för biogasen för att locka över fler till gasbil samt kräver gasdrift när man köper in transporttjänster. Men det kommer väl.
V70 Bi-Fuel -04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fred wrote:
kjelle wrote:I Skellefteå måste man för tillfället ha ett speciellt tankkort som kommunen utfärdar. Ansökningsblankett hittar du här. Biogaspriset i Skellefteå ligger nu på 8:92 kr/Nm3.
Känns det inte väldigt bakåtsträvande att det krävs ett speciellt tankort på vissa gasstationer? Jag menar, nu är vi inne på 21:a århundradet och allt går att göra elektroniskt! Min pappa brukar alltid berätta om den gången, härom året, när han skulle köpa blommor till lilla mamsen. Han gick fram till ett litet blomstånd på gatan och valde ut blommorna när han insåg att han inte hade några kontanter. Damen i ståndet sa att det var inga problem, hon tog kort!! :D Hon plockade fram en liten kortläsare och pappa betalade några tior med kortet, helt utan extra pålägg dessutom! Detta var alltså ingen blomsterbutik utan ett litet stånd vid ett torg!!

Att då en stationär pumpstation inte accepterar de vanliga betalkorten är skandal tycker jag!!

Jag gissar att det ligger andra orsaker, än praktiska, bakom detta...någon som kan upplysa?

Mvh
/Fred
När det gäller betalning med bankkort så är det ju tyvärr så att bankerna lägger på dels en procent av beloppet som man betalar och sen även en fast summa per "dragning" också.. Att man skaffar ett eget kortsystem eller väljer att inte gå ifrån det så fort kan ju vara för att man vet att man sparar pengar på att ha det så.. En tankning för 200kr kan resultera i en avgift på 10kr utan problem, accepterar man även andra kort förutom VISA & Mastercard så kan avgiften vara betydligt högre (t.ex American Express och Diners Club). Det är också därför många ställen inte tar American Express betalkort...

När jag ändå är inne på detta ämnet (min sambo har eget företag) så kan jag också nämna att om man betalar med sin kredit på ett kort så är avgiften ÄNNU högre... då kan det kanske handla om 30kr på en summa på 200kr...

Nu har ju större kedjor som ICA butiker, frisörsalonger som tillhör kedjor och andra företag som är medlemmar i förbund osv stora rabatter när det gäller kortbetalningar, ofta slipper de betala avgift per dragning, utan de betalar bara en procentsats som säkerligen är lägre också...

Så nu kan du förstå varför små kiosker väljer att ta ut en avgift om man väljer att betala med kort på mindre belopp. Kioskägaren går då nämligen minus på sin försäljning till dig om han inte tar ut avgiften (igentligen får han inte ta ut någon avgift på köpet heller om jag förstått det rätt, då bryter han mot kortföretagens regler).

Lång utläggning ;) hihi... Märks det att jag är irriterade på bankerna och deras bankkort? ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Tankställe i Sundsvall

Post by Folke N »

AGA avser att öppna ett publikt tankställe i Sundsvall under april. det kommer att försörjas med naturgas mellan april och augusti för att sedan försörjas med lokalt produserad biogas med naturgasen som backup.

Både naturgas och biogas kommer att transporteras till tankstället i flytande form LNG ( liquid naturegas) respektive LBG ( liquid biogas).
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Post by Kabukiman »

Det var ju ett tankställe på gång i Gävle har jag för mig jag hört.
Eller vart det ingenting av det?
Post Reply