Hur ofta måste bensintanken tömmas?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
jazzgossen
Posts: 1
Joined: 2008-11-25, 13:54

Hur ofta måste bensintanken tömmas?

Post by jazzgossen »

Hej! Jag är nybliven förväntansfull ägare till en Opel Zafira 2004.

En av sakerna som jag funderar över är något som står i manualen. Det står att man ska tömma bensintanken efter 150-200 km eller tre månader. Det låter ju som väldigt täta intervall.

Ska man alltså köra slut på bensintanken var 20:e mil? Då blir det ju knappt någon gaskörning alls.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har också en Zafira 04:a, kan inte minnas att det står något om milantal, bara tidsintervallet. Ska kolla nästa gång jag är i bilen.

På forumet tror jag de flesta (utom de som protesterar mot höga gaspriser ;-) ) kör nästan uteslutande på gas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det där med 150-200km måste vara ett feltryck. Volvo skriver i instruktionsboken att man skall köra tomt var 3:e till 4:e månad, men jag brukar göra så att jag fyller på när det är mellan kvarts och halv tank kvar, så där varannan månad. Någon gång om året väntar jag att fylla på tills det är nästan tomt. Har funkat fint hittills.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Lycka till med din nya bil.

Har själv en V70 Bifuel, har märkt ryck vid övergång från gas till bensin. När bensintanken inte fyllts på under lång tid. Så numer halvfyller jag den bara.

Mina egna erfarenheter är att tre månader kan vara ett bra riktmärke men 150-200 km tycker jag är löjligt.

Har du bra infrastruktur (många gasmackar) där du kör borde du kunna klara dig utan att ha bensin i tanken. Vad jag förstått skall Zafiran alltid starta på gas.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

150-200 km är sannolikt fel. Vi har diskuterat detta tidigare på forumet och då tror jag att vi fann att den äldre Zafiran ska köra slut på bensin var 3:e månad, medan min 08:a som tillhör den senaste modellen, ska byta till färsk bensin var 6:e månad.

Min Zafira startar alltid på gas, men gör den äldre modellen det? Har den också en monovalent motor?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Sven wrote: Min Zafira startar alltid på gas, men gör den äldre modellen det?
Verkar så, men ibland kommer information som säger tvärtom.
Sven wrote:Har den också en monovalent motor?
Japp!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tack, Johan, för informationen! Jag misstänkte att det var så här.

Opel måste ha varit en av de första biltillverkarna med motorer speciellt anpassade för gas. Och eftersom Opels motorer startar på gas så blir vid en jämförelse med gasbilar som startar på bensin och om båda bilarna alltid kör på biogas Opel alltid den miljövänligaste, inte sant? Sedan kanske skillnaden blir ganska liten, men ändå.

Och återigen: varför är inte Opel mer aktiva i reklamen för sina gasbilar? :?:
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote: Och återigen: varför är inte Opel mer aktiva i reklamen för sina gasbilar? :?:
Kan det bero på att det är SAAB som säljer Opel i Sverige och de flesta försäljarna är nog lite SAAB fantaster att då sälja gasbil är antagligen som att svära i kyrkan.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

åsaboe wrote:Volvo skriver i instruktionsboken att man skall köra tomt var 3:e till 4:e månad
Jag har nu lusläst CNG-tillägget till instruktionsboken för min V70 och ser inget om detta. Vägled mig! :) Jag har en 03:a där CNG-tillägget till instruktionsboken är daterat 2001 om det kan spela någon roll.

Jag har nu halvfull bensintank i min V70 och hälften av den bensinen tankades i juni 2008 och resten är från augusti 2007... Jag har inte haft några bensinrelaterade problem med bilen men avgaserna luktar väldigt illa vid kallstart, men det kanske är normalt för bensinbilar? Jag har faktiskt funderat ett tag på att tömma bensintanken och ge bort bensinen till någon...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Se där, nu är man avslöjad som lögnare också... :oops:

Allvarligt, jag var helt övertygad om att det var i instruktionerna till bilen jag läst detta, men efter att ha hämtat in "biblioteket" och letat och letat, måste jag konstatera att det har jag nog drömt. Jag hittar inte heller någonting i tillägget, som är från 2001 även till våran 2004.

Nu kan jag väl inte sova förrän jag kommit på var jag såg uppgiften... :wink:
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Anders H
Har du kört slut på gas? ryckigheten jag har upplevt är i samband med att gasen tagit slut och den skall gå över till bensin.
Det har upphört nu när jag försöker få större omsättning på bensinen genom att inte fyllla bensintanken när jag tankar.
Last edited by Göran on 2008-11-30, 19:48, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jo vi har diskuterat det här en gång tidigare men jag kostar på mig en upprepning för nytillkomna läsare. I gassupplementet till instruktionsboken för min Astra -04 (som har samma motor som Zafira -04 och som f.ö. alltid startar på gas) står det
Kör bensintanken tom ned till reservområdet var 1500:e till 2000:e km eller var tredje månad - vilket som inträffar först - och tanka sedan fullt. Detta krävs för att man ska upprätthålla den bensinkvalitet som krävs för driften.
Alltså en nolla mer på kilometerantalet än vad jazzgossen skrev. Jag kan inte påstå att jag följt rådet utan kört nästan uteslutande på gas. Fick dock åka till verkstan en gång för att släcka en varningslampa på instrumentpanelen. Se http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=576. En liten oro har jag dock för att jag inte motionerar bränslepump och annat som är relaterat enbart till bensindriften tillräckligt ofta. Men jag ogillar att köra på bensin mer än absolut nödvändigt så jag hoppas att det går bra ändå.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Göran wrote:Anders H
Har du kört slut på gas? ryckigheten jag har upplevt är i samband med att gasen tagit slut och den skall gå över till bensin.
Senast jag körde slut på gasen i min V70 var i juni 2008 och det har aldrig varit minsta problem vid övergången till bensindrift.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

åsaboe wrote:Se där, nu är man avslöjad som lögnare också... :oops:

Allvarligt, jag var helt övertygad om att det var i instruktionerna till bilen jag läst detta, men efter att ha hämtat in "biblioteket" och letat och letat, måste jag konstatera att det har jag nog drömt. Jag hittar inte heller någonting i tillägget, som är från 2001 även till våran 2004.

Nu kan jag väl inte sova förrän jag kommit på var jag såg uppgiften... :wink:
Jag tycker vi kan sova gott båda två. :) Men jag ska ändå försöka slanga min egen bil och pytsa i lite färsk bensin.
Post Reply