"Gas – i väntan på framtiden"

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

"Gas – i väntan på framtiden"

Post by åsaboe »

I dag skriver Sydsvenskan om Gas – i väntan på framtiden
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Trevlig och positiv artikel och journalisten är tämligen kunnig vad gäller biogas och gasbilar.

Intressant att få reda på att Volvo kan tänka sig en gasbilssatsning om volymen blir minst 10 000 bilar/år. I deras första gasbilssatsning sålde de 6 259 bilar. VW räknar med att sälja 3 000 ex av Passaten.

Vad tror ni på forumet, skulle en ny Volvogasbil kunna sälja 10 000 årligen?
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Sven wrote:Intressant att få reda på att Volvo kan tänka sig en gasbilssatsning om volymen blir minst 10 000 bilar/år. I deras första gasbilssatsning sålde de 6 259 bilar. VW räknar med att sälja 3 000 ex av Passaten.

Vad tror ni på forumet, skulle en ny Volvogasbil kunna sälja 10 000 årligen?
Det är väl de gamla uppgifterna som spökar, att dom behöver sälja 10000 bilar per år för att vara intresserade. Nu ur en annan persons mun men likafullt samma siffra som dom sagt sedan dom lade ner det gamla programmet.

För mig verkar det otänkbart att dom säljer 10000 bilar i Sverige, Tyskland, Schweiz, Österrike och Italien så länge det handlar om stora stridsvagnar med ineffektiva motorer. Släpper dom däremot både S40 & V50 för gemene man och återupptar V70 för oss med barn, Taxi o liknande så är det inte alls omöjligt. Då får dom dom skruva till motorerna lite så att de matchar VW & Opels nya turbomotorer och sen sikta på en monovalent överladdad motor så fort det går. Dessutom måste merkostnaden för gasutrustningen vara rimlig och det vet vi sedan tidigare att Volvo haft lite svårt för även om dom i perioder påstår sig ha subventionerat prylarna.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jonas wrote: För mig verkar det otänkbart att dom säljer 10000 bilar i Sverige, Tyskland, Schweiz, Österrike och Italien så länge det handlar om stora stridsvagnar med ineffektiva motorer. Släpper dom däremot både S40 & V50 för gemene man och återupptar V70 för oss med barn, Taxi o liknande så är det inte alls omöjligt. Då får dom dom skruva till motorerna lite så att de matchar VW & Opels nya turbomotorer och sen sikta på en monovalent överladdad motor så fort det går. Dessutom måste merkostnaden för gasutrustningen vara rimlig och det vet vi sedan tidigare att Volvo haft lite svårt för även om dom i perioder påstår sig ha subventionerat prylarna.
Jonas, med din önskemål känns det helt orimligt att Volvo ska kunna sälja 10 000 gasbilar, därför att företaget inte skulle kunna uppfylla alla dina krav. Men kanske har jag fel, för om Volvos ingenjörer istället för att ägna sin tid åt att producera de hittills bensinsnålaste bilarna inom några speciella klasser skulle satsa all sin kreativitet på att utveckla gasmotorer för Volvo, så kanske dina önskemål skulle bli uppfyllda.
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Men det är lite det jag menar; om dom inte avser att satsa helhjärtat på att möta konkurrenternas nya modeller så kommer dom heller inte att sälja dom volymer som dom själva anger som minimum för att upprätthålla ett utbud av gasfordon. Det är orimligt att uppfylla mina önskemål från dag ett men dom måste helt klart ha en tydlig plan och kommunicera den mot upphandlingsorganisationer, främst i Sverige, att det är planen som ligger. Samtidigt så strävar inköpare i större organisationer, kommuner, landsting etc efter mindre fordon men snålare motorer vilket gör att Volvo inte kommer kunna rida på att V70 och dess föregångare alltid varit de facto standard i Sverige. Jag ser exempel på det redan idag där man väljer Volvo V50 och Saab 9-3 som största bilar i utbudet vid upphandlingar i en organisation nära mig. Sen kan man välja diesel eller etanol efter eget tycke och ska Volvo konkurrera på den marknaden med gas så vill det till att dom har något vettigt att komma med. Missar dom tjänstebilsmarknaden så lär dom inte komma i närheten av några 10K bilar per år. Taxi och barnfamiljer kommer knappast köpa 10K per år.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Med tanke på att Volvo sålde 2862 gasbilar 2006 enl Bilsweden med betydligt färre gasstationer ute i landet. Så tror jag att det är möjligt om man räknar in försäljning som eventuellt kan ske i andra gasländer. Men jag undrar om vi får se en gasbil från Volvo innan den nya motorgenerationen är på plats. Enligt allt om motor och en del andra motortidningar kommer Volvo under 2009 att presentera nya bensinmotorer. Att då återuppta gasbilstillverkningen med de gamla femcylindriga motorerna samtidigt som dessa troligen kommer att fasas ut förefaller mindre troligt.
allt om motor wrote:Nya bensinmotorer med "gasoline turbo direct injection"-teknik (GTDi) lanseras. Det innebär fyrcylindriga motorer med samma effekt som dagens femcylindriga men 20 procents lägre förbrukning. Jag tvivlar på att vi får se någon ga ... a tiden.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply