Biogas i Motorcykel

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
johanneslarsson
Posts: 4
Joined: 2008-11-26, 15:07

Biogas i Motorcykel

Post by johanneslarsson »

Hej.
Jag läser till maskiningengör och sätta igång med mitt examensjobb ganska snart, mitt projekt syftar till att konvertera en motorcykel till biogasdrift.
I motorcykevärlden verkar det idag inte finnas några miljöalternativ, men det hade jag tänkt att göra någon ting åt.
För att projektet ska gå att genomföra behöver vissa investeringar göras,

Vad tror ni om iden? Går det att genomföra? Det hade varit kul kom vi kunde föra en diskution här på forumet

Är det någon här ute som har någon kontakt som skulle kunna
tänka sig att sponsra projektet?

Tacksam för alla svar.

Johannes Larsson
Halmstad Högskola
0737-329335
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen hit, Johannes!

En mycket trevlig idé, som du skriver finns ju inga miljödrivna motorcyklar.

Jag kan tyvärr ingenting själv om motorcyklar och kan inte ge dig några tips. På Tekniska Verken i Linköping är de ju duktiga på att konvertera bilar till biogasdrift, och kanske kan det ändå vara värt att kontakta dem. Han som är utvecklingsansvarig vid Tekniska Verken, Kenan Ulakovic, är tydligen oerhört kunnig.
Opel Zafira CNG -08
johanneslarsson
Posts: 4
Joined: 2008-11-26, 15:07

Post by johanneslarsson »

tack sven, känns skönt att ha en första tråd att börja dra i. Jag mailade tekniksa verken för någon vecka sedan, men dom har inte hört av sig. Har du något direktnummer dit, eller man man nå honom gemom växeln?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag vet inte hur du ska nå Kenan Ulakovic. Att ringa till växeln är väl en utmärkt idé, du kan naturligtvis skriva ett vanligt brev också och även fortsätta skicka mejl. Jag kan tänka mig att han är en eftersökt person, särskit i dessa tider när det pratats om att Tekniska Verken skulle kunna seriekonvertera Volvos V70 etanolmodell.

Du får nog helt enkelt vara lite efterhängsen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

V70 Bi-Fuel -04
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Åhå! Biogas-mc från högskolan i Halmstad, va härligt! Det här ska följas! Gick själv i Halmstad på energiingenjörsprogrammet och utexades i våras!

Jag jobbar på ÅF i Göteborg nu och här har vi en kille som är grym på allt inom gasområdet. Kontakta mig för vidare info.

Dessutom finns det ju kurser på högskolan som behandlar ämnet, kolla med energiingenjörernas studierektor, han har säkert tips på folk som vill hjälpa till. Det finns några stycken som kan energiteknik.

Kör hårt!
Last edited by Wallander on 2008-11-27, 17:50, edited 2 times in total.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Re: Biogas i Motrocykel

Post by sjalilund »

Hej!
johanneslarsson wrote: Vad tror ni om iden? Går det att genomföra? Det hade varit kul kom vi kunde föra en diskution här på forumet
Har du sett denna artikel (bara på tyska, men men...)?

http://www.auto.de/Magazin/showArticle/ ... abgesegnet

Så att det är möjligt att göra, är jag fullständigt övertygad om! :wink:

Lycka till!

//Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
johanneslarsson
Posts: 4
Joined: 2008-11-26, 15:07

Post by johanneslarsson »

Tack för hjälpen. Ska slå kenan en signal direkt.

Jo Per Andersson har jag pratat en del med, det verkar som att jag ska ha han som handledare. Men om du gick ut i våras och gick energi så måste vi ha läst energiteknik ihop när jag gick i tvåan?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

johanneslarsson wrote:Tack för hjälpen. Ska slå kenan en signal direkt.

Jo Per Andersson har jag pratat en del med, det verkar som att jag ska ha han som handledare. Men om du gick ut i våras och gick energi så måste vi ha läst energiteknik ihop när jag gick i tvåan?
Ja, jag tror vi gick med maskintvåor så det gjorde vi då! Hälsa Per!

Kom på en grej! Det måste finnas några äldre skrotade 850/S/V70 Bi-Bifuels på landets bilskrotar, man kan ju säkert köpa loss gasdelar, att laborera med, för en hyfsat billig peng.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag tycker inte man ska namnge icke-offentliga personer i ett öppet forum. Om inte annat bryter det väl mot pul?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Det visste jag inte, sorry. Ändrar mina snesteg.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
johanneslarsson
Posts: 4
Joined: 2008-11-26, 15:07

Post by johanneslarsson »

En studierektor på en högskola borde man nog ändå kunna kalla för en offentlig person? Från det ena till de andra, jag pratade med Kenan angående projektet. Problemet är just nu att det inte finns gastuber som är kortare än 80 centimeter som är godkända för biogas. Tror att det kan bli svårt att få plats.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

I en sidovagn :?: eller på en Trike :?:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej johanneslarsson
Välkommen till foumet
Kanske denna sida kan hjälpa dig.
http://www.mgn.se/

de har i alla fall gastankar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

johanneslarsson wrote:En studierektor på en högskola borde man nog ändå kunna kalla för en offentlig person? Från det ena till de andra, jag pratade med Kenan angående projektet. Problemet är just nu att det inte finns gastuber som är kortare än 80 centimeter som är godkända för biogas. Tror att det kan bli svårt att få plats.
Men kan man inte ta en sån 80cmare, sätta den där bensintanken skall vara och sen tillverka en kåpa i t ex glasfiber att lägga över? Eller nåt åt det hållet.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Det skall tydligen finnas återförsäljare i Tyskland som har mindre gastankar. Fick inga namn men kolla med nån här: http://www.afconsult.com/templates/AF_T ... 26604.aspx
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Biogas i Motrocykel

Post by taz »

sjalilund wrote:Hej!
johanneslarsson wrote: Vad tror ni om iden? Går det att genomföra? Det hade varit kul kom vi kunde föra en diskution här på forumet
Har du sett denna artikel (bara på tyska, men men...)?

http://www.auto.de/Magazin/showArticle/ ... abgesegnet

Så att det är möjligt att göra, är jag fullständigt övertygad om! :wink:

Lycka till!

//Johan
Cool lösning de hade där gällande placeringen av tankarna! Dölja tankarna som ljuddämpare! :)

Ett tips också.. Har ni problem att läsa tyska, ta länken och klistra in den på http://translate.google.com .. översättningen blir inte helt 100 men man förstår vad som menas.. blir det helt galet om ni översätter till svenska så testa att översätta till engelska istället
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Biogas i Motrocykel

Post by CNG-Driver »

Cool lösning de hade där gällande placeringen av tankarna! Dölja tankarna som ljuddämpare! :)
Titta på Uni-Bayreuth hemsida:
http://www.old.uni-bayreuth.de/departme ... radfr.html

Video:
http://www.old.uni-bayreuth.de/departme ... otorad.WMV
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Hittade förut en länk till världens första CNG MC :

http://www.erdgasautos.at/news_events/c ... &item=2138

(Samma länk som det inlägg jag skrev under "Fordon" för länge sedan.)
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Hur går det med planerna?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply