Fordonsgas - det första svanenmärkta bränslet.

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Fordonsgas - det första svanenmärkta bränslet.

Post by Pka »

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas ... ansle.aspx

Bra om detta ökar intresset för gas. Ännu bättre vore om vi på västkusten fick se fler leverantörer och lite konkurrens.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Om man följer länken till svanens hemsida: http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabNa ... wsid=59601 så kan man läsa hela artikeln. Att fordonsgasen svanenmärks är väldigt positivt men det är en rad i artikeln som stör mig. Därför skrev jag ett mail till svanenmärkningens presskontakt där jag också la in en liten förfrågan för att dra mitt strå till stacken för att förmedla gasens spridning:

Hej!

Det var med stor glädje jag tog del av nyheten att fordonsgas nu fått svanenmärkning! Jag kör själv en gasbil och tycker att biogasen får på tok för lite utrymme i miljödebatten. Det talas för mycket om etanol, diesel och bränslesnåla bensinbilar. Faktum är att inget bränsle kan på långa vägar mäta sig med biogasen när det gäller miljöeffekt. En svanenmärkning tror jag kan ha stor effekt när det gäller att öka medvetandet hos konsumenter, få vet hur bra biogasen är men väldigt många vet hur bra svanenmärkta produkter är!

Det som bekymrade mig lite i artikeln på svanen.nu var raden: "Andra drivmedel som kan komma ifråga för Svanenmärkning är biodiesel, E85 och olika blandningar." Dessa drivmedel kritiseras mer och mer när det gäller den verkliga miljönyttan och att svanenmärka dem tror jag kan dämpa granskningen av dem. Dock förutsätter jag att Svanen inte lättvindigt märker upp produkter utan att det görs ingående kontroller på alla miljöaspekter först!

Slutligen har jag en liten egen förfrågan. Som du kanske förstår är jag ganska engagerad i att förmedla biogasens fördelar så jag undrar om det skulle vara möjligt att få några små svanenklistermärken att sätta på min bil? Det skulle vara väldigt trevligt att visa upp för andra trafikanter att jag faktiskt kör svanenmärkt!

Med vänliga hälsningar
/Fred


Ska bli spännande att se vad svaret blir!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Persus
Posts: 3
Joined: 2008-06-12, 10:04
Location: Jönköping

Post by Persus »

Det finns en dekal att beställa på FordonsGas hemsida med svanenmärket.

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Hem/Bestall_dekal.aspx

/Thomas
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Tackar! Den är beställd! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Samma här! Tack för länken!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Kan bara meddela att varken svanens presskontakt eller fordonsgas har hörts av...så varken svar eller klistermärken har dykt upp. :?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Jag beställde klisterdekal via länken ovan i mitten november och fick med post en vecka senare.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Efter en ny beställning på fordonsgas.se fick jag svaret:

Hej Fred

Du har beställt en dekal ”Jag tankar svanenmärkt fordonsgas” på vår hemsida.

Vi som miljömärkt vårt bränsle är företaget FordonsGas Sverige AB, och vi har tankstationer i västsverige. Vi ser på din adress att du bor utanför det området. Övriga fordonsgasleverantörer har inte miljömärkt sitt bränsle.

Svanen är noga med att deras logga enbart används i samband med den produkt som är miljömärkt.

Vi kan därför inte skicka en dekal till dig om det inte är så att du tankar huvuddelen av ditt bränsle i Västsverige (återkom i så fall)

Med vänlig hälsning

Tula Ekengren




Jahapp...så vi i Stockholm, som i princip enbart kör på biogas, får inte ha en svan på våra bilar. Är det inte så att Fordonsgas levererar ganska mycket naturgas till sina kunder?

Nåväl, jag klarar mig utan svanen på min bil, jag vet ju att jag är miljövänlig. Lite synd bara att jag inte kan exponera mina medtrafikanter här i Stockholm för denna utmärkta reklam, kunskapen bland dem är skrämmande dålig när det gäller miljöbränslen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Fred wrote:Efter en ny beställning på fordonsgas.se fick jag svaret:

Hej Fred

Du har beställt en dekal ”Jag tankar svanenmärkt fordonsgas” på vår hemsida.

Vi som miljömärkt vårt bränsle är företaget FordonsGas Sverige AB, och vi har tankstationer i västsverige. Vi ser på din adress att du bor utanför det området. Övriga fordonsgasleverantörer har inte miljömärkt sitt bränsle.

Svanen är noga med att deras logga enbart används i samband med den produkt som är miljömärkt.

Vi kan därför inte skicka en dekal till dig om det inte är så att du tankar huvuddelen av ditt bränsle i Västsverige (återkom i så fall)

Med vänlig hälsning

Tula Ekengren




Jahapp...så vi i Stockholm, som i princip enbart kör på biogas, får inte ha en svan på våra bilar. Är det inte så att Fordonsgas levererar ganska mycket naturgas till sina kunder?

Nåväl, jag klarar mig utan svanen på min bil, jag vet ju att jag är miljövänlig. Lite synd bara att jag inte kan exponera mina medtrafikanter här i Stockholm för denna utmärkta reklam, kunskapen bland dem är skrämmande dålig när det gäller miljöbränslen.

Mvh
/Fred
--------------------
Tyvärr är det ju så att Tula har rätt. Det är bränslet från företaget FordonsGas Sverige AB som är svanenmärkt och inte den biogas som säljs i Stockholm.

Även om det kanske borde vara tvärtom men det får Du nog ta upp med de som står bakom Svanen-märkningen.

mvh/track_snake
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

track_snake wrote:Tyvärr är det ju så att Tula har rätt. Det är bränslet från företaget FordonsGas Sverige AB som är svanenmärkt och inte den biogas som säljs i Stockholm.

Även om det kanske borde vara tvärtom men det får Du nog ta upp med de som står bakom Svanen-märkningen.

mvh/track_snake
Visst är det så, men håll med om att det är lite skevt! För visst är det väl så att den största mängden gas som säljs av Fordonsgas är naturgas?

Det ger en liten tankeställare när det gällar alla dessa "bra" märkningar...det kanske inte alltid är det bästa alternativet trots att märkningen sitter där... :roll:

Oj, nu lät jag nästan lite bitter för att jag inte fick några klistermärken! :D Så är det ju naturligtvis inte! Det är grymt bra att fordonsgas har fått en svan, om än bara en leverantör som bara agerar i en del av landet. Det kommer bana väg för fordonsgasens utbredning och förhoppningsvis öka produktionen av biogas i hela landet!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Vi får hoppas att de andra aktörerna som säljer 50/50 eller bättre också ansöker om en svan.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jimmy wrote:Vi får hoppas att de andra aktörerna som säljer 50/50 eller bättre också ansöker om en svan.
---------------------------
Självfallet borde de andra aktörerna också ha svanar. Särskilt som flera av dem säljer betydligt mer biogas i sin mix än Fordonsgas.

Risken med att enbart ge svan åt Fordonsgas är att förtroendet för Svanen-märkningen urgröps och det borde de som står bakom Svanen inse.

mvh/track_snake
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det är tillverkaren av produkten som beställer en Svanen-licensiering. Det kostar pengar och arbete. Svanen licensierar så vitt jag förstått inte på eget initiativ.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

I Linköping är de biogasdrivna stadsbussarna märkta med naturskyddsföreningens "Bra miljöval" - en märkning som ofta ställer tuffare krav än Svanen. Östgötatrafiken har en licens som gäller under katagorin persontransporter. Se http://www2.snf.se/bmv/persontransport-kriterier.cfm

Skulle vara intressant om Naturskyddsföreningen också tog fram kriterier för bedömning av fordonsbränsle. Då kanske vi fick se "bra miljöval"-märkta biogaspumpar framöver.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Fordonsgas - det första svanenmärkta bränslet.

Post by Pka »

Ännu ett år efter det att fordonsgas fick Svanen-märkningen är det fortfarande det enda bränsle med denna märkning. Grattis till ett år!

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas ... _1_ar.aspx
FordonsGas Sverige firar ett år som svanenmärkt! Fortfarande är vi det enda bilbränslet som får bära miljömärket svanen. Det får vi för att vi har en stor mängd förnybar biogas i vårt bränsle, för att bränslet är nordiskt producerat och för att vi släpper ut minimalt med växthusgaser.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply