SL ska öka bussflottan som går på biogas från 50 till 500 bussar på fyra år. Ur artikeln:
"SL:s bränsleanalys mynnar ut i att biogas är både det mest miljövänliga och det ekonomiskt mest lönsamma bränslet. Etanol som varit SL:s stora bränslesatsning är inte lika miljövänligt och det finns etiska betänkligheter kring det. På senare tid har det också visat sig att etanol prismässigt kan vara lika riskfyllt som att köpa aktier. Priset på etanol har den senaste tiden ökat ungefär lika snabbt som aktiers värde minskat. Att biogas dessutom är det enda bussbränsle som produceras lokalt är också ett plus i SL:s kalkyl."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=847860
SL storsatsar på biogasbussar
SL storsatsar på biogasbussar
Opel Zafira CNG -08
Ja, detta är egentligen en enorm satsning, 450 nya biogasbussar på fyra år dvs drygt 110 nya/år. Jag hittade en uppgift på nätet att en stadsbuss på gas förbrukar 33 000 Nm3/år. Det motsvarar hela 22 gaspersonbilar (om de körs 2 000 mil/år, den genomsnittssiffra som nya personbilar ligger på, och drar 0,75 Nm3/mil).Fred wrote:
Fast jag hejar på SL! I det långa loppet kommer detta vara jättebra för miljön!
Omräknat till personbilar innebär denna satsning en ökning på nästan 2 500 gaspersonbilar/år!
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
-----------------------------------------Sven wrote:Ja, detta är egentligen en enorm satsning, 450 nya biogasbussar på fyra år dvs drygt 110 nya/år. Jag hittade en uppgift på nätet att en stadsbuss på gas förbrukar 33 000 Nm3/år. Det motsvarar hela 22 gaspersonbilar (om de körs 2 000 mil/år, den genomsnittssiffra som nya personbilar ligger på, och drar 0,75 Nm3/mil).Fred wrote:
Fast jag hejar på SL! I det långa loppet kommer detta vara jättebra för miljön!
Omräknat till personbilar innebär denna satsning en ökning på nästan 2 500 gaspersonbilar/år!
Hur som helst lär detta konkurrera med möjligheten att köra bilar på gas (biogas) i Stockholm. Det finns ju som bekant inte hur mycket biogas som helst; visst kan man öka produktionen men vad säger egentligen att det är just SL som skall ha biogasen. 500 bussar på biogas motsvarar ju då 11.000 personbilar och det är ganska mycket.
Frågan är om det inte vore bättre om SL körde trådbussar där det går i stället och biogasen gick huvudsakligen till bilisternas behov. SL kan ju göra det med ungefär samma ekonomi men för bilisterna är inte el i dagsläget lika gynnsamt ekonomiskt; vilket talar för att det är vettigare att satsa gasen där.
mvh/track_snake
Det mest lönsamma för miljön är väl ända om bilisterna ställer sina bilar, oavsett bränsle, och tar en biogasbuss.
Men biogasproduktionen skulle väl byggas ut för att möta efterfrågan.
Så då blir det kanske ingen brist.
Men biogasproduktionen skulle väl byggas ut för att möta efterfrågan.
Så då blir det kanske ingen brist.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
Längst ner i artikeln stod detta:
stockholmvatten@stockholmvatten.se
eller ringa dom 08-522 120 00
För att komma i kontakt med reningsverken får du mejla dom.För att få fram gas till 500 bussar måste reningsverken bygga ut sin produktionskapacitet. I Käppala pågår en utbyggnad och för Henriksdals reningsverk väntas snart ett beslut om nya gassatsningar. En strategisk viktig del i satsningen är att distributionen kan ske i Stockholm Gas ledningar. Det betyder att SL inte behöver investera åtskilliga miljoner i att bygga eget gasnät.
stockholmvatten@stockholmvatten.se
eller ringa dom 08-522 120 00
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
Med tanke på att biogasbussarna troligtvis kommer att rulla betydligt fler mil i ren stadstrafik än privatbilar gör kommer den totala miljövinsten bli större om bussarnas biogasbehov prioriteras.
Detta eftersom emissionerna av skadliga ämnen är lägst vid biogasdrift och behovet av att få ner dessa emissioner är som högts i innerstan. Att slippa diesel bussar och transportbilar i innerstan skulle nog göra mycket för t.ex. partikel utsläppen.
Men jag hoppas så klart att denna satsning på biogasbussar istället bidrar till att öka produktionstakten av biogas.
Detta eftersom emissionerna av skadliga ämnen är lägst vid biogasdrift och behovet av att få ner dessa emissioner är som högts i innerstan. Att slippa diesel bussar och transportbilar i innerstan skulle nog göra mycket för t.ex. partikel utsläppen.
Men jag hoppas så klart att denna satsning på biogasbussar istället bidrar till att öka produktionstakten av biogas.