S och Mp vill satsa mer på biogas

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

S och Mp vill satsa mer på biogas

Post by Sven »

S och Mp har presenterat ett krispaket för Göteborg där en av huvudpunkterna är en ökad satsning på biogas. De vill dels hjälpa Volvo tillverka mer miljövänliga bilar, dels stimulera det miljövänliga bränslet.

De vill t ex inrätta ett särskilt stöd 2009-2013 för att varje kommun ska bygga en biogasmack (står ej om i DNs nätversion men i pappersversionen). Det vore verkligen inte dumt, det tror jag definitivt skulle få fart på utvecklingen för biogasen och gasbilarna.

Hoppas oppositionens utspel får alliansen att komma med liknande eller helst ännu bättre förslag! :lol:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=842986
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Mycket positivt utspel av oppositionen.
Jag googlade på "biogas i varje kommun" och hittade denna mycket välskrivna motion: Motion 2008/09:N440 Mera biogas av Tina Ehn, Mikaela Valtersson och Karin Svensson Smith (mp)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: S och Mp vill satsa mer på biogas

Post by torkel »

Sven wrote:De vill t ex inrätta ett särskilt stöd 2009-2013 för att varje kommun ska bygga en biogasmack
...vilket blir lite fånigt eftersom de inte har någon möjlighet att komma till makten förrän 2010 och då inte kan införa något stöd förrän i höstbudgeten 2011 som då börjar gälla 2012. Snacka kan man ju alltid...

Glöm inte att det var (s) och (mp) som införde pumplagen och därmed bidrog till att utbyggnaden av gasmackar stannade av.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mats wrote:Jag googlade på "biogas i varje kommun" och hittade denna mycket välskrivna motion: Motion 2008/09:N440 Mera biogas av Tina Ehn, Mikaela Valtersson och Karin Svensson Smith (mp)
En mycket välskriven och informativ motion. Jag rekommenderar alla att läsa den. Det står bl a utförligt om varför rötresten från gödsel är så bra och hur den certifierade gödsels minskar växthuseffekten.

Motionen har även förslag på inrättandet av ett speciellt Biogassekretariat. Jag citerar hela denna del, som återfinns i slutet av motionen. Jag har fetstilat några extra intressanta meningar.

För att få till stånd en riktigt kraftig ökning av mängden biogas som produceras i Sverige behövs en samordning av alla aktörer. Vi anser därför att ett biogassekretariat ska inrättas med syfte att få till stånd minst 100 storskaliga biogasfabriker i Sverige av samma modell som den i Linköping senast år 2015. Ett exempel på arbetsuppgifter som sekretariatet bör hantera är att inventera landets livsmedelsindustrier efter lämpliga biogaskällor samt inventera möjligheterna att öka biogasproduktionen och dess användning för drivmedel vid reningsverk. Utöver detta bör Sekretariatet även tillsammans med energimyndigheten samordna ett antal beställare i en teknikupphandling, en tävling där vinnaren/vinnarna får en stor order på biogasfabriker med bättre teknik och lägre kostnader. Teknikupphandlingsinstrumentet bör även användas för att få nya modeller av biogasbilar, biogasbussar och biogassopbilar som har bättre teknik och lägre inköpskostnader. Även den statliga miljöbilsupphandlingen ska användas som ett redskap och vi anser att miljöbilar ska omfatta minst 90 procent av statens samlade bilinköp, som måste innefatta även statliga företag, och att man i detta sammanhang ska prioritera biogasbilar. Vid distributionen av biogas är det vanligt att gasmackar säljer en blandning av fossil/naturgas och biogas. I dessa fall ska det alltid vara möjligt att tanka ”grön gas” på samma sätt som det idag går att köpa grön el från elnätet. Enbart biogasen ska vara befriad från koldioxidskatt och energiskatt. För att långsiktigt gynna biogas bör skatten på bensin och diesel höjas."

Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Bra initiativ men jag är något skeptisk till trovärdigheten och tidsplanen. Jag konstaterar att Mona (S)ahlin idag lovar vitt och brett att vi ska få pengar till vårt eftersatta vägnät här i Göteborg och att en ny förbindelse under älven ska finansieras bara hon får komma till makten. Det är väl bra eftersom nuvarande förbindelser är överlastade med flera tiotusentals fordon per dygn. Frågan är hur hon tänkte få igenom det paketet i den rödgröna röra som planeras. MP kommer aldrig acceptera en så storslagen satsning på vägar samtidigt som spårförbindelserna efter västkusten norr om Göteborg är katastrofalt dåliga och till stor del nedläggningshotade. Får inte S genom vägsatsningarna för många miljarder så bromsar de säkert biogassatsningen.

Varför ska jag som väljare då tro på att dom kommer satsa på biogas den här gången när dom förstörde det så genuint förra gången? Jag tror dessutom att det kvittar, etanolälskaren Andreas Carlgren börjar också prata mer o m biogas för varje dag. Jag litar inte ett dugg mer på Mona Sahlin. Miljöpartiet i all ära, dom står iallafall för sin miljöpolitik men dom har ju inte riktigt det väljarstödet som skulle behövas för att själva genomdriva detta. Dessutom är det väl få som skulle rösta på t.ex. mp bara för biogasen och övrig miljöpolitik, jag skulle då inte göra det. Däremot ska dom ha gott betyg för motionen, den var rätt välskriven även om det kändes som om det var lite mycket kopiera-och-klistra på sina ställen. Gasföreningen har väl lobbat bra :)

Ett enfrågeparti kanske? Biogaspartiet de allfärgade :lol:

Det bästa vore förmodligen ett statligt stöd á la detta förslag där man sen lägger ansvaret helt på kommunerna så de lokalt styrande inte sitter och väntar på att staten ska komma o bygga biogasstationer. En uppgörelse om detta över partigränserna och blockgränserna tack, en som håller även efter nästa val oavsett styre.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Gasföreningen har definitivt lobbat bra. Att etanolälskaren Anders Carlgren börjar tala allt mer om biogas i stället för etanol är definitivt ett kvitto på detta samtidigt som naturligtvis debatten om etanolens avigsidor betytt mycket.

Gasföreningen måste dock vara mycket tydliga med att skilja på biogas och fossil naturgas när man gör sina utspel. Men det tror jag man begriper.

/track_snake
Post Reply