Positiv artikel om biogas i Råd & Rön

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Positiv artikel om biogas i Råd & Rön

Post by Sven »

Konsumentverkets tidning Råd & Rön granskar i sitt senaste nummer miljöbilar. De är tydliga med att framhäva biogasen som det bästa miljöbränslet. De inleder också med att utförligt beskriva gasbilar och biogas. Alla deras bilder har anknytning till biogas, sammantaget lyfts som sagt biogasen fram som det bästa alternativet för miljön.

Några små osakligheter förekommer i artikeln, jag tänker mejla journalisten om detta.

De berör också Volvos avveckling av gasbilsprogrammet. Anders Wahlén, miljöansvarig på Volvo Personbilar, menar att denna satsning aldrig bar sig, den europeiska marknaden tog aldrig fart. Och han menar att Volvo kan återuppta gasspåret (kräver väl dock en hel del investeringar, så en sådan satsning blir väl allt mindre troligt nu när Volvo varslar folk i parti och minut), men att infrastrukturen måste komma före bilarna.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

"Att CNG marknaden aldrig tog fart..."

Verkar konstigt med tanke på hur den har växt i Tyskland, Schweiz, Österrike för att inte tala om Italien där det finns några hundra tusen CNG bilar. 5-6 miljoner CNG bilar world wide (tror dock att majoriteten är efterkonverterade). Hittade tysk statistik för några år sedan, av de ca. 10 000 Bi-fuel Volvo lär ha byggt hamnade enbart ca. 1500-2000 av dem i Tyskland jämfört med en tysk totalmarknad på ca. 75000 CNG bilar. Det kan ju inte ens skylla på att det varit gott om konkurrens i deras Bi-fuel segment; MB E 200 NGT och VW Golf CNG typ.

Handlar mer om att Volvo inte lyckades marknadsföra dem och de är dåliga på att få lågvolym produktion lönsam. De lyckades inte ens med att få R-bilarna lönsamma trots deras stora prisskillnad jämfört med motsvarande V70/S60 2,5T AWD modeller.

Sedan har de så klart svårt att konkurrera med E85 varianterna i lönsamhet. Extrakostnaden för att producera en E85 variant kan inte vara särskilt stor, speciellt jämfört med Bi-Fuel ingreppet. Miljöbilsrabatten är nog större än vad E85 tillägget kostar i tillverkning så det skulle inte förvåna mig om de har större marginal på en E85 bil än en vanlig bensin dito. Inte konstigt då hur utvecklingen har gått.
Post Reply