Kraftig ökning av biogas i Sverige

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Kraftig ökning av biogas i Sverige

Post by Jonas »

En sammanställning som Naturskyddsföreningen gjort visar att produktionen av förnybar biogas dramatiskt kommer att öka i Sverige de närmsta åren. Men avgörande för att denna utveckling ska kunna fortsätta är att lokala klimatprojekt får ett fortsatt statligt stöd och att skatten på klimatpåverkande utsläpp fortsätter att höjas.

Fast nu var det väl slut med pengar från regering o riksdag till Naturvårdsverket för att ge stöd till bl.a. biogas? Så står det längre ner i denna artikel och det fanns väl inga pengar vikta i den nya propositionen?

Finns att läsa här http://www.branschnyheter.se/article40159.php
Samma artikel här http://www.gotlandska.se/23856
och en bantad variant här http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... v%20biogas

Det verkar som om SNF lyckats få folk på redaktionerna att läsa en pressrelease ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är bra att de går ut offensivt och det är enormt viktigt att regeringen verkligen inser att det behöver satsas pengar, om de vill att Sverige ska ha någon ordentlig biogasproduktion.
Opel Zafira CNG -08
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Biogasboom

Post by agr »

Tack för positiva omdömen om rapporten.
Ni kan hitta rapporten på:
http://www.naturskyddsforeningen.se/upl ... boomen.pdf

Pressmeddelande på
http://www.naturskyddsforeningen.se/pre ... ?news=3106

Visst är vi på naturskyddsföreningen bra på att få ut saker i media. Denna blev det dock inte så stort genomslag på, nyhetsvärdet är väl inte det största. Men jag tycker att det är en viktig signal att miljörörelsen är med på banan kring biogasen.

Viktigt nu att regeringen fortsätter att stödja denna utveckling. I budgeten fanns ett stöd till hållbara städer som kan bli samma stöd för biogasen som KLIMP varit om det utformas på rätt sätt.
Tycker inte ni som liksom jag tankar biogas inte bara av ekonomiska skäl utan också av miljöskäl att det vore bra med en konsumentinformation om hur mycket klimatpåverkande fossilgas det finns i fordonsgasblandningen i varje pump?
__________________
VW Touran ecofuel 07
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Biogasboom

Post by Sven »

agr wrote: Tycker inte ni som liksom jag tankar biogas inte bara av ekonomiska skäl utan också av miljöskäl att det vore bra med en konsumentinformation om hur mycket klimatpåverkande fossilgas det finns i fordonsgasblandningen i varje pump?
Det har vi diskuterat en hel del här och det tycker vi nog samfällt vore bra. Jag bor i Stockholm, och där finns sedan april i år en fossilgasdepå i Knivsta. Det innebär att om biogasen är slut så fylls det på från depån. Det känns inte tillfredställande att vid tankningen inte veta om jag tankar biogas eller naturgas.

Jag var i Skåne i somras. Inbillade mig att samtliga tankstationer i Helsingborg med omnejd hade biogas, tankade i Lerberget ca 20 km norr om Hbg och förstod först efteråt, efter att ha blivit upplyst av en medlem här på forumet, att det var fossilgas. Det kändes inte bra, första och hittills enda gången jag kört på det bränslet. Hade det stått fossilgas på pumpen hade jag åkt några mil till och tankat i närheten av Väla utan för Helsingborg där det enbart finns biogas.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogasboom

Post by track_snake »

Sven wrote:
agr wrote: Tycker inte ni som liksom jag tankar biogas inte bara av ekonomiska skäl utan också av miljöskäl att det vore bra med en konsumentinformation om hur mycket klimatpåverkande fossilgas det finns i fordonsgasblandningen i varje pump?
Det har vi diskuterat en hel del här och det tycker vi nog samfällt vore bra. Jag bor i Stockholm, och där finns sedan april i år en fossilgasdepå i Knivsta. Det innebär att om biogasen är slut så fylls det på från depån. Det känns inte tillfredställande att vid tankningen inte veta om jag tankar biogas eller naturgas.

Jag var i Skåne i somras. Inbillade mig att samtliga tankstationer i Helsingborg med omnejd hade biogas, tankade i Lerberget ca 20 km norr om Hbg och förstod först efteråt, efter att ha blivit upplyst av en medlem här på forumet, att det var fossilgas. Det kändes inte bra, första och hittills enda gången jag kört på det bränslet. Hade det stått fossilgas på pumpen hade jag åkt några mil till och tankat i närheten av Väla utan för Helsingborg där det enbart finns biogas.
---------------------------------------------------------
Självklart ligger det i biogasbranschens eget intresse att man bör veta om det är biogas eller fossilgas i tanken. Det borde kunna indikeras på ett enkelt sätt genom ett märkningssystem på macken. Och det bör ju också framgå om man betalar koldioxidskatt när man tankar gasen...

/track_snake
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Naturligtvis vore det bra med en märkning men samtidigt är det allt svårare när biogasproduktionen ökar, försäljningen ökar och kraven på nära 100% tillgänglighet ökar. Kan man inte leverera biogas så är det ändå bättre med fossilalternativet än att folk börjar köra på bensin. Ta Lund som exempel (se länk nedan), där levererar man fossilgas idag men avser att börja blanda i lokalproducerad biogas nästa år. Hur ska man veta fördelningen när biogasen pytsas in i den vanliga distributionsnätet? 1% biogas eller 40% biogas? Omöjligt att veta. Grön gas-principen känns närmre tillhands då för då har man som konsument iallafall gjort sin markering om att man vill ha 100% biogas. Sen kan vi som konsumenter förstås trycka på ytterligare men som i Göreborg är det svårt, här kostar ju dessutom biogas mer än fossilgas...

Kräver man biogas in absurdum får det dessutom andra effekter; till Stockholm kör man som bekant biogas långväga, ända från Trollhättan när det villl sig, med allt vad det innebär i utsläpp och merkostnader, kostnader som förstås hamnar på slutkundspriset.

http://www.branschnyheter.se/article40313.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jonas wrote:Naturligtvis vore det bra med en märkning men samtidigt är det allt svårare när biogasproduktionen ökar, försäljningen ökar och kraven på nära 100% tillgänglighet ökar. Kan man inte leverera biogas så är det ändå bättre med fossilalternativet än att folk börjar köra på bensin.
Kan bara hålla med ovanstående tes.

För visst är det bättre att tanka Naturgas än Bensin det medför ju i alla fall en viss reduktion av CO2 utsläppen. Dessutom en icke föraktlig minskning av hälsofarliga emissioner.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Re: Biogasboom

Post by agr »

Sven wrote:Jag bor i Stockholm, och där finns sedan april i år en fossilgasdepå i Knivsta. Det innebär att om biogasen är slut så fylls det på från depån.
Enligt Aga-gas är det nu minst 10 procent fossilgas i pumparna i Stockholm. Lite trist när det står "Biogas" på pumpen. I övriga Sverige används ju beteckningen Fordonsgas.
Jag håller inte med Jonas. På de ställen där man har ett nät - Göteborg tex - där vet man mycket väl hur mycket biogas det är i blandningen. Det är ju svårare där man inte har nät utan måste köra ut gasen. Där kan det vara olika olika leveranser.
Men visst har fossilgasen en funktion att stimulera utvecklingen. Och visst har de nät för fossilgas i Skåne och Göteborg gjort nytta för biogasutvecklingen. Men vi konsumenter måste få veta vad vi tankar. Tex om man nu som det talas om konverterar en Volvo V70 flexifuel och lägger till gastuber. Då kan du välja mellan etanol och gas. För klimatet är då etanolen bättre än ren fossilgas vilket kan bli valet.
__________________
VW Touran ecofuel 07
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Biogasboom

Post by S-klasse »

agr wrote:...För klimatet är då etanolen bättre än ren fossilgas vilket kan bli valet.
Men nu beror det också på i vilken miljö man kör. Eftersom en CNG bil har lägre emissioner av skadliga ämnen än bensin, diesel och E85 föredrar jag alla gånger en CNG bil som kör på naturgas då och då i stadsmiljö framför alla övriga alternativ - CO2 reduktionen blir i nivå med diesel, eller dagens hybrider (i deras bästa stunder) men med de lägsta emissionerna.
(Även från en modern diesel känner t.o.m. jag dieseldoften när de kör förbi.)

Vid ren landsvägskörning kan man dock nästan helt fokusera på mängden fossilt CO2/km.

En helt annan fråga, i en av rapporterna finns en tabell över Biogas produktionsanläggningar, på sidan 9 står Uppsala 10 GWh/år samt utökad produktion - är det planerad eller redan utförd ökning??
Hörde tidigare i år rykten om en utökning men inte hört något konkret. Vet du mer?
Post Reply