Problem med Outback 2014

Post Reply
torbjorn_toftgard
Posts: 2
Joined: 2017-04-11, 22:20

Problem med Outback 2014

Post by torbjorn_toftgard »

Är sedan några månader ägare till en Outback CNG 2014. Innan jag köpte den såg jag på detta forum att det hade varit problem med t.ex. ryckighet och tjuvstopp. Men jag utgick från att det var barnsjukdomar som nu var över - men så var det kanske inte... För tillfället har jag slut på gas och bilen går perfekt på ren bensin. Men senast jag körde på gas var det riktigt besvärligt. Så snart varvtalet understeg ca 1500 rpm pulserade motorn med ca 1 sekund drag och en sekund "slocknad". Och stannade jag bilen så dog den direkt. Kan det hänga samman med dålig kvalitet på gasen (biogas tankad i Linköping)? Hoppas det går bättre när jag tankat gas igen.
Tanken med valet av bil var att bidra till klimatomställningen genom att sluta köra på fossila bränslen. Därför är jag besviken på bensinförbrukningen. Efter att ha kört ca 150 mil "helt på gas" visade det sig att bilen hade dragit ca 0,3 l bensin per mil. Är det normalt, eller kan det åtgärdas? Jag har förstått att bensin måste blandas in hela tiden, men så mycket?! Gäller detta även andra gasbilar typ VW?
Tacksam för kommentarer från erfarna Subaru-CNG-ägare.
Post Reply