En jädra smäll!!!!!

Post Reply
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

En jädra smäll!!!!!

Post by Jan-Iver »

Häromdagen tankade gas här i Boden, hela familjen satt i bilen och det var ca 25 minusgrader ute. När tanken var nästan full (mellan 21-23 på mätaren) hördes en riktig knall, jag kikade omkring för att se efter raketerna eller vad som kunde låta så högt. Inne i bilen skrek de, det luktar gas!!! Vi öppnade alla dörrar och ut med allihopa. Det pös i kofferten så då kunde jag konstatera att något i gastanken hade spruckit.

Jag slet bort kåpan som sitter i kofferten och kunde se hur gasen läckte ut ur ena kopplingen mellan gastankarna. Det var svinkallt ute så jag fick skynda på läckaget något genom att ge kopplingen en extra smäll med hjulkorset. När all gas läckt ut vågade jag starta bilen och köra den på bensin.

Otäck? JA
Farligt? Vet ej men det kändes inte alls bra eftersom det small såpass precis bakom baksätet där både barn och barnbarn satt.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: En jädra smäll!!!!!

Post by Johan »

Det lät ju riktigt illa, även om jag tror det var mer otäckt än farligt. Det verkar inte vara någon direkt brandfara eller fara för större tryckexplosion. Men man tappar ju förtroende för deras gaslösning. (Sen kan det ju vara farligt att bli strandad i -25C, men det är ni kanske vana att hantera där uppe).

Kom gärna med uppdateringar om vad Subaru har att säga om det.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: En jädra smäll!!!!!

Post by Jan-Iver »

Subaru säger inget till mig annat än att verkstaden där jag köpte bilen ska byta ut hela gaspaketet nu på torsdag. Det vore på sin plats att Subaru (och då menar jag inte verkstaden) tar kontakt och informerar om det skett på andra bilar ex vis...
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: En jädra smäll!!!!!

Post by Jan-Iver »

Är det någon fler som haft problem med att övergången mellan bensin/gas <-> gas/bensin strular? Motorn låter som om den "tjuvstannar" i övergången några sekunder och rycker relativt mycket någon sekund. Verkstaden säger att det är inga fel på den men detta har tillkommit efter smällen i vintras. Det har bara varit problem sen dess faktisk. Tanken byttes men det har varit gasläckage och skit efter det. Och nu detta... Jag får inte i mer ä ca 8-9 dm3 heller efter tankbytet, då visar den nästan full tank (tre gröna prickar) men innan kunde jag tanka som mest 24 dm3. Min verkstad verkar inte ha 100 koll på detta och det är långt till nästa Subaruverkstad.
Post Reply