CNG - bensin

Post Reply
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

CNG - bensin

Post by Jan-Iver »

Jag har nu kört min Subaru Legacy CNG ca 500 mil i sommar som min första gasbil dyker det upp lite funderingar. Bilen är alldeles underbar att köra men småproblem verkar finnas...

1)
Motorn hostar väldigt ofta vid gasdrift och nästan småstannar vid låga varv, kör man sakta eller ska igång efter ett stopp i en korsning har den dött helt vid ca 5 tillfällen. Detta gäller vid olika tankstationers gas så gaskvaliteten är inte problemet.

2)
Den förbrukar en hel del bensin även vid gasdrift verkar det som för det försvinner en full tank bensinpå ett par hundra mils långkörning där gas används. Detta borde inte vara fallet.

3)
Full tank gas visar 4 gröna lampor men den 4:de släcks ganska omedelbart, någon mil som mest innan den släcks.

Några tankar kring detta?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: CNG - bensin

Post by avozetta »

1) & 2) Att din gasbil förbrukar bensin är fullt normalt då det flesta gasbilar alltid startar på bensin, motorn behöver komma upp i en viss temperatur innan den kan köras på gas. Men nu tolkar jag dig som att du blir av en en full tank (hur stor är den?) på några hundra mils körning och i kombination med att den går dåligt på låga varv kan ju kanske tyda på att du får in både gas och bensin samtidigt?

Som jämförelse så kör jag 1500-2000 mil om året och fyller på ca 25 liter bensin c:a 4 gånger på ett år.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: CNG - bensin

Post by David N »

Bensintanken är på 65 liter, då bilen är efterkonverterad, så ja, det låter onekligen mycket om den dräneras på ett par 100 mil. Jag tycker också att bensinmätaren ofta visar att den drar ganska mycket bensin, men som det skrivits i andra trådar, det är ofta en effekt av att färddatorn ändrar hur mycket bensin den tror finns kvar, eller hur många kilometer den ska räcka snarare än faktisk åtgång. Titta när du tankar hur mycket du får i i stället.

Som jag skrev härom dagen har jag också haft problem med att motorn tjuvstannar när bilen nyligen slagit över till gasdrift. För min del har det bara skett när bilen nyligen slagit över till gas, men då bilen har lite färre hästar på gas än på bensin skulle kanske tomgången behöva ställas upp lite för att det inte ska kunna ske. Alternativt att bilen inte slår över till gas så tidigt, utan går på bensin lite längre. Bra att veta att vi är flera som har samma problem hur som helst, om man ska försöka göra något åt det. Själv har jag hittills slagit över till bensin när jag varit orolig att det skulle kunna ske vid ett olämpligt tillfälle.

Gaslamporna är lite som bensinmätaren mer indikativa än exakt beskrivande av läget. Jag tycker också att den första slocknar konstigt tidigt, men det intressanta är ju egentligen de sista lägena, alltså när den slår över från en lysande till en blinkande lampa, och huruvida det är relativt säkert hur mycket bränsle som finns kvar då. Jag skulle uppskatta att man oftast klarar sig 5 mil efter att det börjat blinka.
Subaru Legacy -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: CNG - bensin

Post by Marcus »

Motorn SKA dra bensin även under gasdrift för att smörja cylindrarna och förhindra motorras. Räkna med att motorn drar runt 0,1L/mil bensin under gasdrift. Lägg där till att bilen drar bensin vid uppstart fram till motorns vattentemperatur har nått 60 grader. Vid hastigheter över 140km/h går motorn helt på bensin. Dessutom stöttas motorn med bensin vid kraftiga accelerationer. Har man släp kopplat bakom bilen får man räkna med att motorn behöver hjälp av bensin.

Jag har fått tjuvstopp några gånger, men det har varit vid olika tillfällen och inte direkt efter övergången till gas.
Om man ger lite gas i låga farter (20-40km/h), och bilen går på gas, så rycker det till i hela bilen, precis som om motorn inte får tillräckligt med bränsle. Verkar som en givare inte är justerad korrekt. Ger man lite mer gas så försvinner ryckandet.

Jag har gjort följande observationer angående indikatorlamporna:
- 4 lampor tända när gastankarna är fulla.
- 3 lampor är tända efter några få mils körning.
- 2 lampor är tända efter 10-12 mils körning.
- 1 lampa är tänd efter 20-22 mils körning.
- Sista lampan blinkar efter 30-32 mils körning.
- Ett pip uppstår vid 40-44 mils körning, vilket indikerar att gasen är slut och ett tryck på knappen i mitten av lamporna måste göras för att tvinga över motorn till bensin.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: CNG - bensin

Post by avozetta »

Motorn SKA dra bensin även under gasdrift för att smörja cylindrarna och förhindra motorras. Räkna med att motorn drar runt 0,1L/mil bensin under gasdrift. Lägg där till att bilen drar bensin vid uppstart fram till motorns vattentemperatur har nått 60 grader. Vid hastigheter över 140km/h går motorn helt på bensin. Dessutom stöttas motorn med bensin vid kraftiga accelerationer. Har man släp kopplat bakom bilen får man räkna med att motorn behöver hjälp av bensin.
Om det är så motorn är konverterad så känns det som en högst egen lösning, kanske ett måste för att funka i Subarus motorer? Framgår detta tydligt i samband med köp/instruktionsbok?

Minförstasubaru har gjort detta inlägg i annan tråd:
Jag har nu kört 700 mil med min Outback CNG som jag haft sedan i maj. Gasförbrukningen är c:a 0,5 Nm3 per mil och det vore väl inget att säga om i det fall bensinförbrukningen vore låg, men det är den inte. Bilen behöver 2 - 2,5 dl bensin per mil utöver gasen. Detta gör den gaska oberoende av om man kör korta eller långa sträckor. Jag är inte nöjd med detta och har frågat på verkstaden, som lovat efterhöra med Subaru. Jag väntar svar inom kort och återkommer då jag vet mer.
Startbränslet kan jag acceptera men att den använder bensin som smörjmedel under gasdrift drar ner mitt intresse betydligt för bilen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: CNG - bensin

Post by lubbis »

Min passat har på 7 000 mil dragit 0,0516 liter bensin per mil (gas 0,64 Nm3/mil) och då har jag bensinvärmare som jag kör morgon och kväll varje dag under den kalla årstiden.
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: CNG - bensin

Post by Jan-Iver »

Mätt på en 230 mils resa. Mest långkörning, dvs ca 40 mil mellan stoppen och inte över 120 km/t (följer tillåten hastighet) och inga våldsamma gaspådrag.
Åtgång ca 37 liter bensin och ca 150 Nm3 gas. Total kostnad på ca 2500 kr för 230 mil = ca 10 kr per mil.

Visst förstår jag att den måste ha bensin för att starta men inte att den ska ha bensin under normal körning. Tankmätaren verkar funka för då jag tankade i de 37 litrarna visade den strax under halv tank.

Ryckig gång är under all kritik och måste åtgärdas av verkstäderna, kräv det av dom så vi tas på allvar.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: CNG - bensin

Post by Marcus »

Jag tycker inte det är så farligt att Legacyn drar bensin. Om man jämför med Passaten, som är snål på bensin med törstig på gas, så är milkostnaden lägre med en fyrhjulsdriven Legacy.

Sträcka: 230 mil
Bensinpris: 15,00kr/L
Gaspris: 14,00kr/Nm3

Passat
230*0,0516*15=178kr
230*0,64*14=2060,8kr
Totalt 2238,8kr
9,73kr/mil

Legacy
230*0,16*15=552
230*0,5*14=1610
Totalt 2162kr
9,40kr/mil
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Yvonne
Posts: 1
Joined: 2012-10-31, 22:48

Re: CNG - bensin

Post by Yvonne »

Hejsan, helt ny här, har läst era inlägg ang bensinförbrukningen i Subarun gasbil. Instämmer. Är mkt förvånad och besviken över en så, relativt sett, hög bensinförbrukning som Legacyn har. Tycker också att vi skall påtala detta till Subaru, känns inte helt okey. Har kört min Legacy 600 mil och fyllt på bensin alltsom oftast, kanske så ofta som var tredje gastank, skall börja dokumentera detta noggrant.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: CNG - bensin

Post by Marcus »

Jag kan rekomenderar appen Tankomat Pro om du vill ha enkel koll på dina tankningar.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: CNG - bensin

Post by Minförstasubaru »

Jag tankade nyss 27 l bensin på 88 mil. Av dessa 88 mil var minst 60 ren långkörning, där ev bensinåtgång vid kall motor kan anses helt försumbar. Oacceptabelt för en "gasbil"! :evil:
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: CNG - bensin

Post by Marcus »

Märkligt att din drar en deciliter mer än min. Jag började hålla koll på mina tankningar för 900mil sedan, och nu har bilen rullat nästan 1700mil. Vid normal körning drar den runt 0,20L/mil. De enda gångerna som jag legat på 0,30L/mil är när jag har haft hästtransport påkopplad, och då har den dessutom dragit 0,1Nm3/mil extra.

Förbrukning sedan start av bokföring av förbrukning, med appen Tankomat Pro, vid 8000km:
Bensin: 2,05L/100km.
Fordonsgas: 4,85Nm3/100km

På Subaristforumet skrev du själv att anledningen till den höga bensinförbrukningen vid gasdrift beror på att Subaru inte vill riskera att bränna ventilerna, vilket kan ske om motorn bara drivs på gas.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: CNG - bensin

Post by Minförstasubaru »

Det är korrekt att Subaru själva uppger att man blandar in 13% bensin för att kyla motorn. Det som stör mig är dels att detta aldrig framgick innan man köpte bilen, dels att min drar snarare 30% bensin.
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: CNG - bensin

Post by David N »

Jag håller med Marcus, 0,3 låter väldigt högt. Jag mäter iofs inte min förbrukning annat än genom att kasta ett getöga på bränslemätarna och ha hyfsad kontroll på hur ofta jag tankar vad, men jag är tämligen säker på att det är långt från 0,3. Men det här är ju inget nytt, att din bil drar mer än normalt konstaterades väl i den här tråden för ett par månader sedan, så det är väl lämpligt att kolla upp.

Att Subaru inte tydligare informerar om att bilen även drar bensin vid normal drift kan jag däremot hålla med om är illa; huruvida det är något särskilt illavarslande eller bara vanligt säljarbeteende har jag dock ingen uppfattning om.
Subaru Legacy -12
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: CNG - bensin

Post by AndersH »

Subaru uppger på sin hemsida att det ska gå att köra bilen "upp till 40 mil enbart på gas, vilket tillsammans med den ordinarie bensintanken kan ge dig en total räckvidd på nästan 120 mil". Att inte uppge att den drar en del bensin vid gasdrift är ju direkt vilseledande.

Jag gick in på Transportstyrelsen och kollade upp fordonsuppgifterna för en Subaru Legacy CNG (reg. nr ONZ342) och där redovisas drivmedelsförbrukningen helt separat för bensin (8,1 L/100KM) och gas (8,5 M3/100KM). Skulle sitta fint med en förklaring från Subarus sida...
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: CNG - bensin

Post by Jan-Iver »

Jag upplever att bilen har ökat dramatisk i bränsleförbrukningen både bensin och gas efter drivrutinuppdateringen som gjordes för att få slut på tjuvstoppen. Nån fler som märkt detta?
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: CNG - bensin

Post by Marcus »

Jag har inte märkt någon skillnad. Jag ligger kvar på 0,45-0,50Nm3/mil och 0,20L/mil.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: CNG - bensin

Post by Jan-Iver »

Jag mätte nu från full tank bensin till tankmätaren började lysa, jag har kört med gas hela tiden förutom själva starterna förståss.

Körd sträcka blev 108 mil och jag tankade 48 liter bensin = 0,44 l/mil och flera långturer på 4-12 mil distanser :( , jag har inte mätt gasförbrukningen men jag kommer inte alls lika långt på en gastank som tidigare.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: CNG - bensin

Post by Marcus »

Det verkar som den senaste mjukvaran har snålat ner på bensinförbrukningen. Mätte idag min förbrukning, och den låg på 0,19L/mil. Då har jag endast kört på gas och dessutom kört 10 mil med hästtransport påkopplad.
Gasförbrukningen ligger fortfarande på strax under 0,50Nm3/mil, och då är det mestadels landsvägskörning.

I övrigt är jag väldigt nöjd med bilen. Det är ett år sedan jag fick bilen och den har snart rullat 4000mil.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Post Reply