Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post Reply
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by David N »

Jag har ett par gånger varit med om att motorn stannat när jag ska gasa iväg från rödljus strax efter att bilen slagit över till gas. Är jag ensam om det?

De gånger det hänt har det varit ett par-tre kilometer från start, så min teori är att bilen inte riktigt kommit upp i den temperatur den egentligen behöver ha för att gå på gas, i alla fall inte på så låga varv som det är när man kryper igång i en kö vid ett rödljus. Man har ju inte heller möjlighet att varva upp motorn i en automatlåda på samma sätt som om man kör manuellt, så riktigt vad man ska göra åt det med mindre än att man tvingar över bilen på bensin om man är orolig vet jag inte. Man kan ju inte gärna gasa på och köra in i bilen framför.

Några idéer, eller någon som upplevt samma sak/något liknande?
Subaru Legacy -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Jag har fått tjuvstopp några gånger, men det har varit vid olika tillfällen och inte direkt efter övergången till gas.

Om man ger lite gas i låga farter (20-40km/h), och bilen går på gas, så rycker det till i hela bilen, precis som om motorn inte får tillräckligt med bränsle. Verkar som en givare inte är justerad korrekt. Ger man lite mer gas så försvinner ryckandet.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Jan-Iver »

Jag har samma tjuvstopp vid låga varv oberoende av hastighet, dvs när varvtalet ligger på ca 12-1300. Man märker det tydligere i lägre hastigheter men uppträder även i högre hastighet på låga varv.

Jag uppmanar ALLA Subaru CNG ägare som har detta att verkligen kräva av Subaru att de tar problemet på allvar!
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Minförstasubaru »

Subaru tar problemet på allvar. Jag har varit i kontakt med Subaru på Sverigenivå och man uppger sig ha kvalificerade aktiviteter igång för att lösa problemet. De vill dock ha ytterligare ett par veckor på sig att finna en lösning.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Jag kontaktade BRC i Trollhättan, och de meddelar att man jobbar på problemet och kommer gå ut med info till Subaruåterförsäljarna så fort problemet är löst.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Minförstasubaru »

Nu har jag fått första tjuvstoppet då bilen går på bensin. Kanske 2 min innan motorn gick över till gasdrift. Skulle göra högersväng men fick vänta på cyklister och fotgängare. Bilen gick ned till krypfart och då: motorstopp på bensin. Suck...
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Härligt, någon ska vara först att få det på bensin också! :D
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Fick ett samtal idag från subaruhandlaren om att de har fått en mjukvaruuppdatering som ska lösa problemet. :)
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Fick min uppgraderad idag. Återstår att se om det avhjälper problemet. Verkstaden hade uppgraderat några bilar de senaste två veckorna, och inte hört något från ägarna.
Enligt mekanikern är orsaken till problemet att styrningen inte vet om den ska ge gas eller bensin.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Inga ryckningar och inga tjuvstopp. Supernöjd med bilen nu!
Subaru Legacy Boxer CNG -12
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by David N »

Kul! Man kanske ska höra av sig till verkstan då. För egen del har jag inte haft några problem de senaste månaderna, men det gör det ju inte roligare när det väl händer nästa gång.
Subaru Legacy -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tjuvstopp - växlar till gas för tidigt?

Post by Marcus »

Jag ligger fortfarande på strax under 2 dl bensin per mil bid gasdrift.
Men mjukvaruuppgraderingen var ju bara för att få bukt på tjuvstoppen och ryckandet, så jag hade inga stora förhoppningar om att förbrukningen skulle minska.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Post Reply