SUBARU CNG

OutbackCNG
Posts: 2
Joined: 2012-03-04, 16:09

SUBARU CNG

Post by OutbackCNG »

Hej.
Har kört Passat Variant EcoFuel sedan 13:e mars 2009.
Jag har varit nöjd med den. Men när hämtade bilen efter sista servicen (12000 mil) och skulle fylla gas hände något märkligt. TAnkningen gick normalt, men när gasdriften startade igen efter någon minut sjönk gasmätaren till noll inom 15 sekunder. Nu säger Tovek att jag måste byta tre ventiler som sitter på gastankarna. SURT när man precis är i färd med att köra bilen till Kvarndammen :(

Beställde en Outback CNG i mitten av februari. Har ej fått något definitivt leveransdatum ännu, men säljaren sa preliminärt maj.

Är det någon av Er som beställt/fått sin Subaru CNG ännu?

//Per
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by David N »

Hej Per, och välkommen!

Jag har en Legacy beställd som i den bästa av världar kommer före din. Nästa vecka hoppas jag på, men med de fördröjningar som varit tar jag inte ut allt för mycket i förskott...

Jag tror inte att det finns någon mer som har/har beställt Subaru här än, men vad vet man, ju fler som börjar rulla desto större är väl chansen att någon mer hittar hit.


//David
Subaru Legacy -12
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: SUBARU CNG

Post by Micke kock »

Jag hämtar en Outback på onsdag.
Silvermetallic, Businesspaket med beige läder.
Jag har sett fram emot detta sedan Subaru började viska om gasdrift våren 2010.
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
Johan A
Posts: 1
Joined: 2012-04-19, 11:03

Re: SUBARU CNG

Post by Johan A »

Hej,

Jag tycker både Outback och Legacy känns väldigt dyra.

Tänkte att de kanske rabatterar kraftigt, men i Malmö kunde "jag" (tjänstebil) bara få runt 5% i rabatt.
Alla andra bilar "jag" fått offert på har blivit mellan 10-15% rabatt.

Hur mycket lyckades ni få i rabatt från listpriserna på deras hemsida och isåfall var?

Tack
/Johan
OutbackCNG
Posts: 2
Joined: 2012-03-04, 16:09

Re: SUBARU CNG

Post by OutbackCNG »

Hej Johan.

På Frontbilar (Göteborg) fick jag ca 10% i rabatt på listpriset, men visst är det lite dyra bilar.

//Per
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by David N »

Samma sak som för Per, fast hos Kindwalls i Stockholm. Jag har inget att jämföra med då det är min första nya bil, rent generellt tycker jag dock om när listpriser (oavsett vad det är) ligger ganska nära vad de faktiskt vill ha betalt för en enstaka produkt. När jag pratat med säljaren verkar de också ganska nöjda med efterfrågan såhär i början och då kan man ju förstå om det inte blir så mycket rabatter.

Så ja, de är dyra och du verkar ligga lite lågt på rabatten, men det kan ju bero på att de börjat få bra snurr på det hela också.
Subaru Legacy -12
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: SUBARU CNG

Post by Micke kock »

Jag kollade mitt avtal, jag fick 10% hos Bilbörsen i Linköping.
Eller rättare sagt, Tekniska Verkens avtal gav 10%.
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: SUBARU CNG

Post by Minförstasubaru »

Jag tror de flesta kan få 10%, så även jag efter att ha avropat något ramavtal. Jag fick nyligen min Outback levererad. Är dock lite besviken. Gastanken, som uppgavs vara tillräcklig för 40 mil, måste fyllas redan efter 25. Utrymmet för bagage är mera krympt av gastanken än jag trodde, även om golfbagen faktiskt går in på tvären bakom tanken.
En förvirrande upptäckt är att bränslemätaren (bensin?) sjunker och stiger lite hur som helst. Vet inte om denna har ambitionen att visa sammanlagd bränslemängd eller bara bensinmängd. Förmodligen bara bensin, men då återstår att förklara varför den går upp och ned trots att jag inte tankat bensin sedan jag fick bilen.
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: SUBARU CNG

Post by Micke kock »

Halloj
Jag håller med "Minförstasubaru" om bensinmätarens visning, den är allt annat än rättvisande. I vissa fall verkar bilen gå rätt länge innan den går över på gasdrift...
Räckvidden däremot är betydligt bättre på min Outback, jag kommer ca 35 mil (frugan kom 44 mil) innan gasen var slut.
Jag ska göra en totalmätning av både gas och bensin en gång för att se hur mycket bensin som "slinker igenom" vid gasdrift.
//Kocken
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by David N »

Jag tror att bränslemätaren försöker vara smart och varierar lite beroende på bränsleförbrukningen. Det märker man nog inte på en vanlig bensinbil, då ju bränslenivån stadigt sjunker, medan en bil som går på gas kan få den lite skumma effekten att bränslenivån enligt mätaren stiger för att man kör lite bränslesnålare samtidigt som den faktiska förbrukningen är gas.

För egen del får jag bara i ca 15-16 kubikmeter gas när jag tankar efter att ha kört tomt så jag har nog en defekt gasflaska. Har dock inte haft tid att undersöka saken närmare, men med den begränsningen kommer jag ändå en bit över 20 mil i min Legacy.
Subaru Legacy -12
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: SUBARU CNG

Post by Minförstasubaru »

Jag har nu läst instruktionsböckerna lite mer noga. I det addendum som behandlar CNG-ombyggnaden står det faktiskt att bränslemätaren kan visa för lite bensin i tanken och att detta är en följd av att gasdriften byggts på i efterhand. Det står också att bränslemätaren visar rätt då varningslampan för låg bränslenivå börjar lysa.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Hämtade min gas-Scooby igår och skaffade även ett tankkort hos E.ON. I broschyren från E.ON står det angående "problemen" med att inte få full tank:

Varför får jag varierande mängd gas när jag tankar?
Trycket i bilens tank får enligt lag inte överstiga 200 bar vid 15*C. När det är kallare väder komprimerar vi därför gasen till ett tryck som understiger 200 bar. Det gör vi för att trycket i tanken inte ska överstiga maxgränsen när du t.ex. parkerar i ett uppvärmt garage. Du får med andra ord en mindre volym gas när du tankar vid temperaturer under 15*C. Är temperaturen över 15*C är förhållandet omvänt.


Under vintern när det varit väldigt kallt har jag inte fått full tank. Varför?
Vid kyla är trycket mindre men energiinnehållet är detsamma. Tankmätaren styrs av trycket.
Last edited by Marcus on 2012-06-09, 15:37, edited 1 time in total.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: SUBARU CNG

Post by Micke kock »

Halloj
att du får mindre gas på vintern beror på att de kompenserar trycket, som stiger om du kör in bilen i varmgarage.

Är du nöjd med bilen?
Jag är helnöjd, var i tyskland en vända i veckan och konstaterar att en förbrukning på knappt 0,5 Nm3/mil med de tyska gaspriserna (€19,5 för full tank) gör soobien till en oslagbart billig långfärdsvagn, en bekväm sådan också, även för den som sitter bak!
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Jo, det var ju det jag saxade från E.ONs blad i mitt förta inlägg :)

Jag är väldigt nöjd än så länge, men har ju bara haft den i en dag. 0,5Nm3/mil låter himla bra. Jag har räknat med 0,6, så allt under det är bonus :)
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Ja, baksätet är ju enormt i Legacyn.
Växellådan är lite ryckig när man kör i stadstrafik. Försäljaren sa åt mig att ge den ett tag att justera sig själv, och om det inte hjälpte lämna in den för att få mjukvaran uppgraderad. Har ni andra också märkt detta? Läste i en tidning att ett testlag också haft detta lilla bekymmer.

Tankade 20,8Nm3 fordonsgas 50 på E.ON. idag och kom 40,6mil på den volymen. 0,51Nm3/mil alltså. :D
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
frekah
Posts: 3
Joined: 2012-06-28, 12:33

Re: SUBARU CNG

Post by frekah »

Hej
Är ny registrerad medlem på forumet men har följt det under en längre tid.
Jag vet inte om denna fråga har hamnat under rätt tråd men tänkte mig ändå på att lägga in en frågeställning:
Har kört GAS Passaten nu i tre år i tjänsten och är mycket nöjd med den. Vår årliga körsträcka ligger på ca 4000mil och eftersom vi pendlar ca 18mil tor 2-3 dagar i veckan har räckvidden varit uppskattad.
Dock är detta min andra Passat, hade dessförinnan en diesel, och känner att det vore kul att variera sig lite (vilket sonen också har påpekat). Eftersom vi i familjen, från företaget sida får jag välja fritt, har bestämt att det fortsättningsvis måste vara en gas bil har våra alternativ begränsats ner till Volvo V70BiFuel eller nu också Subaru Outback.
Har fått ihop två offerter där månadskostnaden är ungefär likvärdig med dagens. Volvon blir ju lätt dyrare med tanke på alla kul tillbehör man kan plocka på.
Så frågan är; Vilken ska jag välja?
Jag har till idag inte sett något behov av 4wd trots att vi bor mitt ute på landet med ca 10km till motorvägen. Har trots vintrarna klarat mig riktigt bra med friktionsdäck och framhjulsdrivet. Samtidigt är det lockande med Outbacken som erbjuder en högre position. Å andra sidan slår Volvon Suabrun på utseende matchen.
Känns som ett angenämt problem men samtidigt...
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Behöver du lasta mycket på djupet och inte vill lasta i baksätet, så går ju Legacyn bort den två av fyra tankar stjäl en del av utrymmet i lastutrymmet.
Subarun är snålare än Volvon, som är turboladdad.
Nästa år kommer en ny V70 med mindre och snålare motor.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
frekah
Posts: 3
Joined: 2012-06-28, 12:33

Re: SUBARU CNG

Post by frekah »

Jo begränsningen i lastrummet är värt att beakta. Dock verkar det, baserat på kommentarerna här på forumet, som att Subarun är den enda som på något sätt kan matcha Passaten då det gäller räckvidden på gas. Med tanke på hur jag använder bilen är det en ganska avgörande parameter. Bra att Volvo kommer med en snålare variant, synd att man falierar lite på gas driften medans man lyckats få fram flera snåla diesel varianter. Nu måste jag tyvärr bestämma mig för något i år så att vänta på Volvon nästa går inte.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Volkswagens problem med DSG-växellådorna avskräcker ganska mycket. Det är en något bättre låda än den i Legacyn, när den funkar som den ska. :)

Jag tror att du blir nöjd vilken du än väljer mellan Legacy och Passat. Tänk på att 2012 års modell av Legacyn är uppdaterad med backkamera, blåtand och styyvare krängningsmmare, så du inte köper en 2011:a.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Ni som har problem att ni inte kommer särskilt långt på en tankning gas, när tankar ni? När sista lysdioden börjar blinka eller när gas-/bensinindikatorn tänts röd? När den sista gröna lampan blinkar finns det fortfarande gas i tuberna, och när indikatorn visar rött är gasen slut och motorn går på bensin.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by David N »

Jag hade problem tidigare med att jag bara kom dryga 20 mil, men det berodde på en dåligt isatt kontakt som gjorde att en av fyra gasflaskor inte användes. Med andra ord räknar jag med att jag kommer runt 30 mil nu (har inte haft några långkörningar då jag kollat det sedan problemet fixades) vilket känns helt ok. Jag har nära till macken och tankar när jag har tid, vilket innebär att jag när jag är nere på en lampa börjar fundera på att tanka. Det innebär säkert att det blir lite oftare än vad som vore optimalt, men givet att det inte bara är att svänga in på vilken mack som helst känns det helt ok.

Att lära sig hitta till mackar på andra ställen än där man är ofta tycker jag kan vara det stora problemet, för att exempelvis lära sig hitta i ett industriområde i Eskilstuna har inget värde i sig i min värld...
Subaru Legacy -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Jag kan rekomendera E.ONs app till smarta telefoner. Där kan man se alla gasstationer; både E.ON. och övriga.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by David N »

Den använder jag också, men jag ser ändå fram emot den dag då man kan se mackarna från motorvägen snarare än behöva köra in i industriområden.

Frekah: Provkör bilarna. Det är så liten skillnad mellan olika kvalitetsbilar att det slutar med tycke och smak. För egen del skulle jag aldrig välja Volvo framför Subaru, men de rationella skälen för det är begränsade. Det går naturligtvis att hitta skillnader, något annat menar jag inte, men oftast är det nog smaken som avgör. Eller ledan, som nu när du vill byta från Passat.
Subaru Legacy -12
User avatar
frekah
Posts: 3
Joined: 2012-06-28, 12:33

Re: SUBARU CNG

Post by frekah »

David N; Tack för kommentarer. Avgörandet just nu står nog att finna i räckvidden. Utifrån kommentarerna här på forumet verkar det som att Subarun är den enda som kan matcha Passaten vad gäller räckvidden. Som jag tolkar det går det att få ut närmare 40mil på gasen. Volvon verkar ännu vara för törstig.
Har nu lånat hem o testat en Outback under någon dag. Vilken känsla att sitta en bit högre, kan tänka mog att detta vore optimat för oss under vinterhalvåret.
Passat eller Outback?!?!? Ska förnuftet få råda känns det som Det mesta tala för Passaten, men...som sagt ledan i att ännu en gång kliva i en Passat känns inte lockande.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: SUBARU CNG

Post by Håkan »

frekah wrote:David N; Tack för kommentarer. Avgörandet just nu står nog att finna i räckvidden. Utifrån kommentarerna här på forumet verkar det som att Subarun är den enda som kan matcha Passaten vad gäller räckvidden. Som jag tolkar det går det att få ut närmare 40mil på gasen. Volvon verkar ännu vara för törstig.
Vi har en V70 my -11 och vi har kommit 38 mil på gas.
Jag tankar "aldrig" före 30 mil...
Visst kommer man längre med en Passat men frågan är om man gör det med en Subaru eller har jag missat nåt?
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply