Subaru legacy - snart som gasbil!

Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Mange »

Nej, det är klart. Den enda testbilen är ju ute på vägarna... :wink: Men om du ser deras gård så håll utkik, och berätta vadhelst av intresse som passerar där.
Mannen jag pratade med sa bara att tankarna på testbilen låg i bagageutrymmet för att i "produktionen" ligga infällda.
V70BiFuel2008
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

Jag har hört att de har flera testbilar i trafik och att både outback och legacy kommer att kunna beställas med biogasdrift...
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

På gården hos Svensk Biogas/Stadspartner står några V70 och ett par C30 idag.
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
Melke
Posts: 2
Joined: 2010-09-13, 12:51

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Melke »

Jag mejlade en subaruåterförsäljare och han berättade att Subaru frortfarande gör tester
på bilarna, men att om allt går som det ska så hoppas han att det blir säljstart innan årsskiftet :)
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

Jag pratade med TBbil i Norrköping, Subaru kommer att släppa priserna på de konverterade bilarna i denna vecka. Samtidigt ska det gå att beställa...
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

Jag har pratat med Subaru Nordic, de släpper priserna nu i slutet av november och samtidigt ska det gå att beställa en Outback eller en Legacy 2,5 lineartronic med gasdrift. Konverteringen görs med BRC-prylar...

Tyvärr blev det försent för mig, S60:n landade i ett dike med obotliga skador, så nu kör jag en V70 2,5 FT, 2010 konverterad av Stadspartner, med BRC-prylar. bibehållen bensintank, gastank som rymmer drygt 30m3 och 8cm förhöjt golv i bagageutrymmet. Tyvärr i den diskreta färgen grå :?
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Micke kock wrote:Jag har pratat med Subaru Nordic, de släpper priserna nu i slutet av november och samtidigt ska det gå att beställa en Outback eller en Legacy 2,5 lineartronic med gasdrift. Konverteringen görs med BRC-prylar...
Inte den första gasbilen som låtit vänta på sig... Hoppas att de släpper lite data på bilen då också.
Micke kock wrote:Tyvärr blev det försent för mig, S60:n landade i ett dike med obotliga skador
Aj då. En bil mindre på beg-marknaden, men kanske nån kan få glädje av en gasregulator från skroten...?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
xJom
Posts: 3
Joined: 2008-11-05, 15:02
Contact:

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by xJom »

Ingen som hört något nytt? Jag har mailat min återförsäljare, men jag får inget svar. Dom har väl inte lagt ner den?

/xJom
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Bothner »

Hej Jag har fått veta att det pågår avgascertificeringar nu innan nyår och att försäljningsstart ska vara första kvartalet -11. Lång väntan är det...Ska byta min taxi och vill inte köpa passat eller "likkiste" v70. Vet dock inte om jag orkar med köerna vid mackarna för gas.
mrowkoob
Posts: 4
Joined: 2011-01-13, 19:51

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by mrowkoob »

Något nytt om Subarus gasbilar?
xJom
Posts: 3
Joined: 2008-11-05, 15:02
Contact:

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by xJom »

Japp!

Jag har fått svar från två olika Subaru-handlare:

Den ena säger "lite tunn information. Möte v 3", den andra säger "Jajamen! Ska finnas i april!".

/xJom
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Bothner »

Pratade med säljare i går. De vet lika lite som oss. Men han trodde förseningen berodde på att de valt att avgascerta den nya motorn för att satsa på en renare/snålare motor från början. Ny motor skulle komma nu i vår. Han sa också att räckvidden skulle bli 100 mil med den ordinarie tanken intakt. Hur lång är då räckvidden för bara gastankarna? Vad kör man en vanlig 2,5 på i dag?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Danni »

Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Här är Dagens Industris artikel om Subarus planer på gaskonvertering hos Saab i Trollhättan:

http://di.se/Artiklar/2011/1/31/225960/ ... 3882&rlt=0

Försäljningsstart i april verkar kanske inte helt troligt, men de ser ju i alla fall ut att vara optimistiska angående antalet bilar.
Före sommaren, troligen inom två månader, tänker Subaru fatta beslut om man ska satsa på serieproduktion av gasbilar.

"Om vi bestämmer oss för att trycka på knappen talar mycket för att det blir i Trollhättan, eftersom BRC finns där och har börjat bygga upp en produktionslina. Men vi tittar också på andra alternativ", säger Thomas Possling.

Subaru har redan reserverat bilar för att bygga om dem till gasdrift. Men hur stor volym det handlar om är osäkert. Man tänker sig försäljning både i Sverige och i grannländerna.

"Vi vet inte vad det blir för skatteregler nästa år, men 2.000 bilar per år tror jag att vi klarar även utan förmånliga regler", säger Thomas Possling.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Var inne hos Subaru i Sätra i veckan och tydligen blev man underkända av Trafikverket eller vem det kan tänkas vara som man ska inregistrera nya bilmodeller hos. Enligt säljaren var det en teknikalitet, men vad annat kan en säljare säga? Enligt honom var hur som helst alla tester klara och han bedömde att man nog skulle vara igång inom några månader, men visste å andra sidan inte hur lång tid det skulle ta att få ett nytt datum hos Trafikverket (återigen, om det nu är de som ansvarar för det).

Klart irriterande. Jag är redo att köpa en, men ska man kunna prata om realistiska ledtider blir man ju tvungen att köpa en lagerbil och få den konverterad, för att låta något byggas enligt spec., fraktas på a slow boat from China för att sen hamna sist i konverteringskön, ja då är inte den fullstora backup-tanken så mycket värd, för då lär väl oljan redan vara slut... 8)
Subaru Legacy -12
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Bothner »

Hej, fick ett tråkigt besked från Subaru. Hela projektet är i malpåse till tidigast Augusti! Allt pga Japans problem efter jordbävningen....
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Jag har hört samma sak som Bothner, dock med ännu längre väntan - planerad lansering är nu till årsskiftet. Glädjande i det hela är att bilen nu är typgodkänd i Sverige, medan det negativa då är att Subaru inte leverar några nya bilar alls från Japan just nu och att de bilar som var vikta för gaskonvertering släppts som vanliga bensinbilar för att det alls ska finnas några bilar att sälja (man kan ju tycka att en såld gasbil är lika mycket en såld bil som en bensinbil, men, men).

Det är väl en första prövning inför när man ska stå och köa vid gaspumpen...
Subaru Legacy -12
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Mange »

Nu verkar det ta fart igen! Attans vad bra med lite fyrkrafs på gasfronten...

http://www.mentoronline.se/iuware.aspx? ... oid=144184
V70BiFuel2008
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Pka »

Last edited by Pka on 2011-11-03, 21:39, edited 3 times in total.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by AndersH »

Lite bilder på hur det ser ut i skuffen efter att man slängt in gastuberna vore fint att få se någon gång. :)
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Nu börjar det som sagt hända något.

Jag var inne hos Subaru i Sätra i veckan och fick veta följande: Leverans av de första bilarna är planerad till januari/februari. 65 liter bensintank och 22 m3 gastank. Mycket soppa och lite gas kan tyckas, men den är som sagt efterkonverterad och inte byggd som gasbil i grunden. Pris 330-350.000 beroende på utförande.

Vi får se om jag får möjligheter att lägga upp lite bilder på den om ett par månader således, eller om det blir skjutet på ett år till. :-)
Subaru Legacy -12
User avatar
metanodiciassette
Posts: 5
Joined: 2008-10-16, 23:44
Location: Rome
Contact:

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by metanodiciassette »

Dear CNG Swedish friend,
I'm metanodiaciassette (CNG17) from Italy (www.ecomotori.net), and we have known about the next production of Subaru CNG in Sweden?
We would like to know some technical information about the autonomy, the marketing...
If you want you may help us on our International board too.

Thank you for your help!

BY

Angelo-metanodiaciassette-Metano17 :wink:
Honda Civic 1.4-100 HP CNG aftermarket
guaruska

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by guaruska »

Tjena. Jag lämnade in min Zafira gas på opel-verkstan i Falköping som även är återförsäljare för Subaru. Frågade snabbt angående den nya gas-Subarun och beskedet var att den kommer typ i februari, men då först o främst för flottorna. Med andra ord ganska begränsat. Inga besked angående försäljning i butiker, men det blir längre fram, och antagligen beroende på efterfrågan.
mgmannen
Posts: 2
Joined: 2011-12-27, 09:53

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by mgmannen »

Nu finns den för försäljning. Visserligen är det en efterkonvertering, men visst ser det ut som om det kan vara svårt att stuva grejor i det bagageutrymmet...
http://www.subaru.se/lineup/boxer-cng/v ... _boxer_cng
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by avozetta »

Ser ju helt OK ut tycker jag då endast det inre delen av lastutrymmet är förhöjt, dock hittar jag inga måttuppgifter.

Däremot tycker jag det är konstigt att man väljer att behålla storleken på bensintanken, varför inte halvera den i stället till förmån för mer gas alternativt opåverkat lastutrymme som Volvo gjorde med sina tidigare gasbilar.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply