Subaru legacy - snart som gasbil!

David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Ja, det är första gasbilen, så det är förmodligen något jag gjorde fel. Blev tillsagd av bilhandlaren att man behövde hålla inne startknappen på tappen i fem sekunder för att den skulle komma igång ordentligt och kanske var jag för otålig. Andra gången jag tankade nu gick bättre, men jag fick bara i 11 kubikmeter vilket känns lite lite när den är nere på sista lampan. Det ska rymmas 20 kubik och jag väntar mig att jag ska ha lite under en kvarts tank efter att ha kört på en lampa ett tag, inte lite under halv. Nybörjarproblem, men med ett glest gasnät att hantera när man är ute och reser vill man gärna kunna använda så mycket av sin aktionsradie som möjligt.

Ett par långresor ner till Västergötland och Värmland de kommande veckorna, återkommer med lite mer bruksåkarutvärdering då.
Subaru Legacy -12
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Första långresan avklarad. Generellt sätt väldigt nöjd med bilen, men det betyder ju inte att det inte finns något att säga. Först en mer generell iaktagelse, därefter några mer gasspecifika.

Fyrhjulsdrift. Jag har inte kört några mängder med fyrhjulsdrift tidigare, men oj vad skillnad det gjorde när regnet öste ner. Avgjort bättre grepp än med bara framhjulsdrift och helt klart en dimension som tillför något till gasmarknaden (om inte exempelvis Passaten redan finns tillgänglig med Volkswagens nya fyrhjulsdrift).

Tankning och bränsleekonomi. Som jag skrivit ovan har jag haft lite problem med tankningen, fått i mindre bränsle än jag tyckt att jag borde. Nu körde jag helt tomt ett par gånger för att se hur mycket jag kunde tanka och hur långt det tog mig. Två gånger körde jag från helfulla till heltomma gastankar. Båda gångerna tog jag mig strax under 25 mil på det (främst landsvägs- och motorvägskörning) och fick därefter i ca 15 respektive 17 kubikmeter. Med en gastank på strax över 20 kubikmeter synes mig något vara fel där, som om jag kör på bara tre av fyra gasflaskor. När jag andra gången såg räkneverket ticka en bit över 15 tänkte jag att problemet kanske släppt, men 17 är också för lite för tomma tankar tycker jag. Läge att prata med återförsäljaren om det inte ordnar sig nästa vecka.

Lägre effekt på gas. Den lägre motoreffekten blev tydlig i kombinationen trefältsväg, lastbilsomkörning och uppförsbacke. Jag körde bara på gas, men jag undrar om man inte ska byta drivmedel i sådana situationer, och hur fort man i så fall kommer över på bensin. Samma sak gäller i teorin även vanliga landsvägsomkörningar, men då har man ju inte samma varsel om när omkörningstillfället kommer om man inte kan vägen väldigt väl. (Jag är medveten om att vissa säkert ryser över att man gasar i uppförsbackar och tänker på högsta möjliga effekt, men det kanske vi kan ha en annan tråd för i så fall.)

Eon-appen och skyltning gjorde därtill att tankning var betydligt enklare än jag befarat, även om en ensam pump vid ett reningsverk i Eskilstuna inte riktigt fyllde de socker- och vätskebehov som också fanns. Men man kan ju stanna fler gånger om man är så känslig.

Sammantaget vet jag inte riktigt vad jag hade väntat mig, men på något vis har det hittills gått bättre och smidigare än jag trott. Det är som ni säkert själva vet just ingen skillnad mellan att köra på gas jämfört med andra drivmedel, och vet man bara om det är ju inte planerandet av tankning någon stor sak heller, särskilt inte när det finns bränsle på alla markerade platser.

Jag vet inte om biogas är det som kommer vara det dominerande bränslet i framtiden, eller om det kommer försvinna innan det ens tagit fart, men det är kul att vara med och använda och stöjda något som kan komma att ersätta delar av fossilbränsleberoendet. Samtidigt som man sparar in en krona eller två för egen del.

Det här var nog mitt sista inlägg av det här slaget i den här tråden. Nu är bilen här och då kan vi ju försöka diskutera eventuella problem och glädjeämnen i trådar bättre betitlade än Subary legacy - snart som gasbil!

Ok, en sista rad. Jag har skrivit i den här tråden i två år och först när jag ska avsluta mitt sista meddelande i den ser jag att bilmärket varit felstavat hela tiden. Kan någon fixa det?
Subaru Legacy -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by Marcus »

Har någon hört om det kommer komma CNG i den nya årsmodellen för 2013 eller om de kommer köra vidare på den "gamla"?

Image
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by Marcus »

Såg idag på Subarus hemsida att det finns en City-variant av Legacy CNG med bara två gastankar. Även om det står att det är bensinmackar, så är det gastankar de syftar på. :)

Subaru Boxer-CNG City har endast två bensintankar monterade vilket ger en räckvidd på upp till 20 mil på enbart gas samt en total räckvidd på nästan 100 mil.
I Boxer-CNG City är gastanken gömd i reservhjulsutrymmet vilket ger fullt lastutrymme på 526 liter.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
CNG
Posts: 2
Joined: 2013-02-10, 01:48

Re: Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by CNG »

Marcus wrote:Har någon hört om det kommer komma CNG i den nya årsmodellen för 2013 eller om de kommer köra vidare på den "gamla"?
Yes, denna kommer även att finnas som CNG :)
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by Marcus »

Härligt att de kör vidare på sin gassatsning. De såldes ju trots allt 258 bilar under 2012.
Jag tror att det är ett smart drag att nu komma med stadsvarianten som har två färre gastuber och fullt lastutrymme. "Puckeln" i bagageutrymmet har nog avskräckt många.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
CNG
Posts: 2
Joined: 2013-02-10, 01:48

Re: Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by CNG »

Vart såg du deras försäljningssiffror om man får vara nyfiken? :)

Yupp, city varianten är nice, helt orört golv så det syns knappt att det är en gasbil 8)
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by Marcus »

Subaru Legacy Boxer CNG -12
Post Reply