Instruktion CNG-systemet

Post Reply
Abid
Posts: 1
Joined: 2008-08-04, 14:08

Instruktion CNG-systemet

Post by Abid »

Hej,
Kör en Outback 2012 som jag varit nöjd med. Men nu minskar nöjdheten i rasande fart. Bilen har fram till nyligen gått fin-fint på gas, men nu har gassystemet börjat spöka. Finns det nån som har en instruktionsbok eller liknande till BRC-gassystemet? Det jag undrar just nu är följande:
1) Är det normalt att bilen - trots att jag valt att köra på bensin (dvs. BRC-indikatorn lyser röd) - ändå plötsligt väljer att växla över till gas? Alltså helt automagiskt. Jag vet ju att bilen drar en del bensin också när man kör på gas - men kan den av sig själv även välja gas när jag vill köra på bensin?
2) Vad betyder det när den röda BRC-indikatorn inte Lyser utan Blinkar röd? Ungefär 1 Hz.
3) Vad betyder det när BRC-systemet ger ifrån sig tre pip ca. var 15e sekund? Samtidigt blinkar indikatorn som i fråga 2).

Ber om ursäkt om en eller flera av frågorna ovan är korkade - men jag har haft bilen på verkstad i 2 månader (!!) för byte av automatlådan som rasat och nu minns jag helt enkelt inte riktigt hur gassystemet fungerade - när det fungerade. Hade varit fint med en manual eller liknande till gassystemet - men det har jag inte - därav rubriken.
Tack!
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Instruktion CNG-systemet

Post by Iroc »

På min -14 Outback så går den på bensin om indikatorn lyser rött.
Den ska inte kunna slå över till gas av sig själv vad jag vet. Däremot om man körde på gas och sen tryckte plattan i mattan vid en omkörning så slog den över till bensin och började pipa. Det löste sig efter en uppdatering av mjukvaran hos subaruverkstan.

När indikatorn blinkar rött vet jag inte. Det är nog nåt fel som man måste läsa ut med dator..
När gasen är slut så lyser den rött och en grön lampa blinkar samtidigt som den piper.

Har du kvar automatlådan? Alltid intressant med reservdelar, så vill du sälja är jag intresserad .
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
slarti
Posts: 5
Joined: 2014-10-03, 16:58

Re: Instruktion CNG-systemet

Post by slarti »

Hej! Jag har fått samma fel som du beskriver, dvs blinkande röd lampa och 3 pip i följd, men kanske varje halvminut. Detta börjar direkt när man startar bilen, oavsett om den är varm eller kall..
Har du hittat någon instruktion eller varit på verkstad och fått hjälp med problemet?

MVH slarti
Post Reply