Miljöklassning av BMW 316g - vad står det på din?

Post Reply
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Miljöklassning av BMW 316g - vad står det på din?

Post by CarlBurator »

Hej,

jag noterade nyligen att min BMW 316g är stämplad med miljöklass 3 enligt Vägverket, vilket känns lite snålt om det nu ska vara ett miljöfordon.

Finns det någon annan här på forumet som har avvikande uppgifter i papperen på sin 316g?

Kanske är det helt enkelt så att Mk 3 innebär att man bara klassat bilen efter utsläpp vid bensindrift?

/CB
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det kan ju bero på hur BMW valde att typa den modellen en gång i tiden också.

Tror att det finns väldigt lågt intresse från både importörer och vägverk att rätta till klassning i efterhand - de är mest intresserade av nya bilar.

Att både bensin och E85 bilar är typade med bensindrift har jag också misstänkt.

På den tiden Teknikens Värld brydde sig om att mäta de faktiska emissionerna från de bilar de testade kunde de ibland konstatera att bilar som uppfyllde dåtidens strängaste normer i praktiken inte klarade kraven - och även motsatsen att en del tillverkare skulle klarat den tuffaste klassningen men inte brytt sig om att ta typningskostnaden.
Post Reply